Gå til innhold

behov for å skade meg

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Har gått for å finne barberblad flere ganger idag, men har klart å

stoppe. Det er 8 mnd siden sist, så jeg ønsker å klare det. På jobb

bruker jeg tegnestift mens jeg jobber for å påføre meg smerter.

Er nok inni en litt ustabil periode nå, samtidig som jeg ofte føler meg

ganske bra. Forstår ikke det helt.

Håper det hjelper å få luftet disse tanker og følelser her.

Skrevet

Bølger, mitt råd er: gå deg en rask tur eller tegn en stor krotetegning, riv opp en stor gardin. Forsøk å rett dette ut over i en aktivitet i stedet for mot deg selv.

Skrevet

Min løsning den gangen det stod på som verst, var med en viss porsjon selvironi å gå og kjøpe halvannen liter Cola (som jo har rykte på seg for å være den mest usunne brusen på markedet), dra hjem og styrte ned så mye jeg bare orket, så det virkelig brant nedover halsen av all kullsyren.

Dermed kjente jeg smerten, samtidig som jeg faktisk greide å le av meg selv. Fikk flyttet fokuset fra det destruktive. Etterhvert holdt det å bare tenke på kullsyra nedover halsen og innså det meningsløse i det.

Nøyaktig hvorfor det blir slik, er vanskelig å vite. Kanskje er det en del av oss som ikke vil tillate oss å ha det sånn tålelig bra? Kanskje har vi erfaring med at vi historisk stadig ble tatt fra det som var bra? Kanskje har vi også den erfaringen at det faktisk døyver den indre smerten ved å påføre oss en ytre?

Mitt råd til deg er å ikke gruble så mye på hvorfor det skjer, men heller prøve å fokusere på hvordan man kommer ut av det på en god måte.

Lykke til.

Skrevet

Først av alt: FLOTT at du har lagt fra deg barberbladene! Tenk på at du klarer det og hvorfor du klarer det i stedet for å bruke de!

Jeg tror at det man ser på som friskt kan være litt skremmende for de av oss som store deler av livet ikke har vært friske, kanskje hatt gode perioder - men ikke blitt helt friske fra psykdommen. Man er rett og slett ikke vant til å være frisk - det er fremmed og lite utforsket. Kanskje er det dette som holder destruktiviteten igjen fra å forsvinne helt. Smerte kan også være vanedannende fordi kroppen fyrer ut endorfiner, naturlige smertestillende hormoner strukturelt ikke ulike opioider. Man kan få en følelse av velvære av disse hormonene, man blir distrahert for en stakket stund, glemmer en kort stund, flykter en kort stund. Så angrer man som en hund etterpå.

Et svært velkjent råd mot skadetrang er trening. Ta seg skikkelig ut fysisk. Det er individuelt hvor godt det virker. Ellers, om du må ha smerte eller ubehag - ville jeg prøvd å finne en ikke-skadelig måte å gjøre det på. Et chili eller wasabi f.eks. Chili er faktisk sunt, og det får kroppen til å fyre ut endorfiner. Om du klarer de minste som er STERKE, så er det faktisk smertefullt om man ikke er vant til det. Om man vil plage seg selv med kullsyre, ville jeg heller anbefale å styrte farris. Like mye kullsyre der som i Cola.

Chili-metoden funker for meg i alle fall.

Ellers er de andre rådene om ikke å gruble for mye om hvorfor osv. gode. Tenkt på at du har klart det så lenge nå heller enn at du har så lyst! Vær stolt av at du har lagt barberbladene tilbake. Det viser at du egentlig ikke vil!

Gjest bølger
Skrevet

Først av alt: FLOTT at du har lagt fra deg barberbladene! Tenk på at du klarer det og hvorfor du klarer det i stedet for å bruke de!

Jeg tror at det man ser på som friskt kan være litt skremmende for de av oss som store deler av livet ikke har vært friske, kanskje hatt gode perioder - men ikke blitt helt friske fra psykdommen. Man er rett og slett ikke vant til å være frisk - det er fremmed og lite utforsket. Kanskje er det dette som holder destruktiviteten igjen fra å forsvinne helt. Smerte kan også være vanedannende fordi kroppen fyrer ut endorfiner, naturlige smertestillende hormoner strukturelt ikke ulike opioider. Man kan få en følelse av velvære av disse hormonene, man blir distrahert for en stakket stund, glemmer en kort stund, flykter en kort stund. Så angrer man som en hund etterpå.

Et svært velkjent råd mot skadetrang er trening. Ta seg skikkelig ut fysisk. Det er individuelt hvor godt det virker. Ellers, om du må ha smerte eller ubehag - ville jeg prøvd å finne en ikke-skadelig måte å gjøre det på. Et chili eller wasabi f.eks. Chili er faktisk sunt, og det får kroppen til å fyre ut endorfiner. Om du klarer de minste som er STERKE, så er det faktisk smertefullt om man ikke er vant til det. Om man vil plage seg selv med kullsyre, ville jeg heller anbefale å styrte farris. Like mye kullsyre der som i Cola.

Chili-metoden funker for meg i alle fall.

Ellers er de andre rådene om ikke å gruble for mye om hvorfor osv. gode. Tenkt på at du har klart det så lenge nå heller enn at du har så lyst! Vær stolt av at du har lagt barberbladene tilbake. Det viser at du egentlig ikke vil!

Jeg er nok litt deprimert i dag, har litt angst og føler meg veldig tom.

Målet nå er å komme seg gjennom dagen uten å skade meg.

Jeg har aldri hørt rådet om chili før, så jeg må hvis ha det på huset.

Har ikke så mye tiltak til trim idag, meg skal ta meg en tur ut når jeg

er ferdig med middagen.

Skrevet

Jeg er nok litt deprimert i dag, har litt angst og føler meg veldig tom.

Målet nå er å komme seg gjennom dagen uten å skade meg.

Jeg har aldri hørt rådet om chili før, så jeg må hvis ha det på huset.

Har ikke så mye tiltak til trim idag, meg skal ta meg en tur ut når jeg

er ferdig med middagen.

Høres ut som en god plan!

Den chiligreia er noe jeg bare har funnet på selv. Første gangen jeg åt sushi, var jeg helt uinvidd i hvordan man spiser det. Derfor trodde jeg den grønne klatten var guacomole. Da holdt jeg på å dø på meg, begynte ikke å hoste en gang. Var bare som om kroppen skulle gå fullstendig i sjokk. Det var heldigvis snille kelnere der som bar på meg litt rømme og masse vann. Men da fikk jeg et helt sykt rush i kroppen og tenkte at fyttirakkern det var PLAGSOMT, og det var jeg selv som hadde forårsaket det. Dermed kom jeg til at jeg kunne gjøre det om jeg ville utsette meg for noe ubehagelig. Men chili er sterkt nok i massevis.

Gjest bølger
Skrevet

Bølger, mitt råd er: gå deg en rask tur eller tegn en stor krotetegning, riv opp en stor gardin. Forsøk å rett dette ut over i en aktivitet i stedet for mot deg selv.

Takk for alle svar. Det gjør godt når noen bryr seg. Det ser ut til

at det vil gå bra denne gangen også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...