Gå til innhold

Mister jeg lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en mann i 40-årene som har bp 2 og generalisert angst. For dette bruker jeg Orfiril Retard og Rivotril 2 mg som jeg tar en av hver morgen. Jeg kan bruke 1 tbl inntil 3 ganger daglig. Men nå er jeg redd for at dette ikke kan kombineres med bilkjøring, eller kan det det? Hva sier myndighetene og du om dette? Hva bør jeg i så fall gjøre? Jeg plages av sterk angst, så noe trenger jeg jo, og bilen er god terapi for å komme seg ut for meg.

Håper du kan gi meg svar slik at jeg vet hva jeg kan og ikke kan gjøre. På forhånd takk!

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Psyk Dahl har tidligere sagt at maks døgndose for å kunne kjøre bil, er 15 mg vival eller benzodiazepiner tilsvarende denne styrken.

Styrkeforholdet mellom vival og rivotri, er 10-1. 2 mg rivotril tilsvarer 20 mg vival. Du er dermed over tillatte nivå for å kunne kjøre bil.

Skrevet

Psyk Dahl har tidligere sagt at maks døgndose for å kunne kjøre bil, er 15 mg vival eller benzodiazepiner tilsvarende denne styrken.

Styrkeforholdet mellom vival og rivotri, er 10-1. 2 mg rivotril tilsvarer 20 mg vival. Du er dermed over tillatte nivå for å kunne kjøre bil.

En kan ikke kjøre med 15 mg vival, det er 5 mg som er tillatt. 15 mg sobril.

Skrevet

Når det gjelder rivotrilen er du nok langt over det tillatte.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

En kan ikke kjøre med 15 mg vival, det er 5 mg som er tillatt. 15 mg sobril.

Har det vært 15, slik at 5 er etter de nye forskriftene som har kommet?

Skrevet

Etter de nye forskriftene er det strengere grenser for hvor mye medikamenter som anses som forenlig med bilkjøring.

Her finner du en grei innføring i de nye reglene, med linker til forskrift og veiledning http://nhi.no/livsstil-og-helse/helseopplysning/diverse/bilkjoring-og-medikamenter-10521.html

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter de nye forskriftene er det strengere grenser for hvor mye medikamenter som anses som forenlig med bilkjøring.

Her finner du en grei innføring i de nye reglene, med linker til forskrift og veiledning http://nhi.no/livsstil-og-helse/helseopplysning/diverse/bilkjoring-og-medikamenter-10521.html

For all praktisk bruk kan en sette "mindre eller lik" i den første kolonnen der det står "mindre enn" (

Skrevet

Har det vært 15, slik at 5 er etter de nye forskriftene som har kommet?

Det skjer pga resultatene av ny forskning.

Skrevet

Om jeg forstår deg riktig, bruker du fast Rivotril 2mg om morgenen. Ved behov kan du øker til en maks døgndose på 6 mg.

Dette er langt over tillatt dose for bilkjøring. For GAD foreslår jeg at du prøver et SSRI, eller aller helst metakognitiv psykoterapi.

Skrevet

Det skjer pga resultatene av ny forskning.

Er det samme regelverk for de som skal ha kjøretimer ved kjøreskole? Og de som skal ha oppkjøring?

Jeg skulle ta teoriprøven, og måtte da legge ved legeattest. Reglene kan vel ikke være slik at man ikke kan ta teoriprøven heller pga dette? Sikkert dumme spm, men det skjer jo mye rart i verden.

Skrevet

Er det samme regelverk for de som skal ha kjøretimer ved kjøreskole? Og de som skal ha oppkjøring?

Jeg skulle ta teoriprøven, og måtte da legge ved legeattest. Reglene kan vel ikke være slik at man ikke kan ta teoriprøven heller pga dette? Sikkert dumme spm, men det skjer jo mye rart i verden.

Jeg antar at kjøreskolene er pålagt å sjekke om personer fyller helsekravene for førerkort _før_ de påfører elevene store kostnader. Eller kan de lett bli beskyldt for å ha tjent penger på elevenes bekostning.

Du kan sikkert ta teoriprøven uavhengig av legeattest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...