Gå til innhold

SF:medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg ser på spiseforstyrrelse både på den psyke siden og den fysiske så tar jeg sjanen på å spørre her.

Det er mulig jeg er grønn, men velger spørre.

Når en har "slitt" med vekta ei stund - går ned litt(vil ha kontroll liksom)

så får jeg beskjed:

Enten spiser du mer, eller så setter vi deg på Zyprexa?????

(asså, jeg står på 5mg fra før og på 10mg ble vekta skutt i været)

Er det en god løsning dere bruker på oss som sliter?

Jeg bare lurer..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det som jeg synes er spesielt med mange sf-pasienter, er at de er så doble på hva de vil. Vil de bevare en sykelige undervekten, eller vil de bli friske?

Hvisl hensikten er å resusere sykelig undervekt i den hensikt å bli friskere, er Zyprexa et utmerket middel.

Skrevet

Det som jeg synes er spesielt med mange sf-pasienter, er at de er så doble på hva de vil. Vil de bevare en sykelige undervekten, eller vil de bli friske?

Hvisl hensikten er å resusere sykelig undervekt i den hensikt å bli friskere, er Zyprexa et utmerket middel.

Joda - men jeg er veldig overvektig(mest sannsynlig på grunn av nettopp Zyprexa)

Maten er ..ja..et onde..liker ikke spise..og nå blir jeg kvalm når jeg spiser, brennende følelse i magen..men jeg har ikke gått ned mye heller så jeg ser liksom ikke helt tankegangen til de "proffe"

Skrevet

Joda - men jeg er veldig overvektig(mest sannsynlig på grunn av nettopp Zyprexa)

Maten er ..ja..et onde..liker ikke spise..og nå blir jeg kvalm når jeg spiser, brennende følelse i magen..men jeg har ikke gått ned mye heller så jeg ser liksom ikke helt tankegangen til de "proffe"

Hvor overvektig ( i KMI/BMI)? Synes det er merkelig at legen vil øke Zyprexadosen din om BMI > 25.

Skrevet

Hvor overvektig ( i KMI/BMI)? Synes det er merkelig at legen vil øke Zyprexadosen din om BMI > 25.

Den er på 25+++++en del til (flau...)

er litt derfor jeg spør her...

Skrevet

Den er på 25+++++en del til (flau...)

er litt derfor jeg spør her...

Om din BMI er over 25, skjønner jeg ikke hvorfor du bruker Zyprexa i det hele tatt. Har du fått en forklaring?

Skrevet

Om din BMI er over 25, skjønner jeg ikke hvorfor du bruker Zyprexa i det hele tatt. Har du fått en forklaring?

Dessverre har jeg ikke fått noen forklaring. Den eneste mulige forklaringa(som jeg har tenkt ut selv) er at det er det "eneste" som tar mine "psykoser". Men så har jeg ikke fått prøve så mange heller da...

Vil dette egentlig si at jeg kan "kreve" annen medisinering? At det må finnes noe anna til meg.(har stått på Zyprexa mer eller mindre siden 2005/06. Så jeg gikk fra undervektig til veldig overvektig på kort tid. de så det som positivt at vekta steg, men det var jo ingen som "så" det gikk for langt(var innlagt da)

Men uansett - Zyprexa har funka mot mine(de kaller det psykose, jeg kaller det..tja..lettere vrangforestillinger, hallusinasjoner, paranoia..)

Så om de har noen løsning så.

Håper du kan komme med noen forslag til meg.

Abilify kommer jeg aldri til å innta èn eneste gang til..

Gjest zyprexa og også overvektig
Skrevet

Dessverre har jeg ikke fått noen forklaring. Den eneste mulige forklaringa(som jeg har tenkt ut selv) er at det er det "eneste" som tar mine "psykoser". Men så har jeg ikke fått prøve så mange heller da...

Vil dette egentlig si at jeg kan "kreve" annen medisinering? At det må finnes noe anna til meg.(har stått på Zyprexa mer eller mindre siden 2005/06. Så jeg gikk fra undervektig til veldig overvektig på kort tid. de så det som positivt at vekta steg, men det var jo ingen som "så" det gikk for langt(var innlagt da)

Men uansett - Zyprexa har funka mot mine(de kaller det psykose, jeg kaller det..tja..lettere vrangforestillinger, hallusinasjoner, paranoia..)

Hvorfor ikke Abilify?

Skrevet

Hvorfor ikke Abilify?

Fordi jeg ble mer psykotisk av dem

Gjest gammel traver på forumet
Skrevet

Nå lider ikke jeg av spiseforstyrrelser, men er skeptisk til Zyprexa som en behandling mot dette.

Jeg opplevde med Zyprexa å bli fryktelig sulten hele tiden. alt jeg tenkte på var mat, jeg kunne spise to middager. Og det at vekten bare økte ga meg angst. Jeg følte at jeg mistet kontrollen fullstendig. Og er det noe en person med SF, sliter med så er det angsten for å miste kontrollen.

Jeg har vært undervektig pga en somatisk lidelse. Jeg går nå på Tolvon, som har gjort at jeg har lagt på meg,, spiser regelmessige måltider uten å få den voldsomme sulten.. Jeg har lagt på meg men har bevart kontrollen.

Nå har jo også fagfolk åpnet øynene for denne bivirkningen av Zyprexa. Kanskje kan det være en god hjelp i starten, men finnes det andre medisiner som er bedre egnet til vektøkning?

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Fordi jeg ble mer psykotisk av dem

Prøvd Zeldox?

Skrevet

Det går sjelden bra om en først og fremst er opptatt av kravog rettigheter.

Det er særdeles viktig å holde psykosen borte, samtidig som det er viktig å holde seg normalvektig. I denne kombinasjonen er det meget rimelig at du får prøve ut andre AP for å se om du kan oppnå begge deler - psykosefri og normalvekt.

Skrevet

Prøvd Zeldox?

Ja, fungerte ikke så vidt jeg husker

Skrevet

Det går sjelden bra om en først og fremst er opptatt av kravog rettigheter.

Det er særdeles viktig å holde psykosen borte, samtidig som det er viktig å holde seg normalvektig. I denne kombinasjonen er det meget rimelig at du får prøve ut andre AP for å se om du kan oppnå begge deler - psykosefri og normalvekt.

Jeg tenkte ikke på krav eller noe på den måten..jeg bare tenkte at jeg kanskje kunne be på mine knær om å få prøve noe anna.

Fungerer det ikke så kan jeg jo gå tilbake..

Nei, jeg får se hva som skjer. Jeg har i alle fall ikke lyst til å øke dosen på den medisinen igjen.

Skrevet

Jeg tenkte ikke på krav eller noe på den måten..jeg bare tenkte at jeg kanskje kunne be på mine knær om å få prøve noe anna.

Fungerer det ikke så kan jeg jo gå tilbake..

Nei, jeg får se hva som skjer. Jeg har i alle fall ikke lyst til å øke dosen på den medisinen igjen.

Du skal heller ikke be på dine knær. Psykiaterens fagkompetanse og pasientens erfaringskompetanse i fellesskap vil gi det beste resultatet for deg.

Jeg synes du skal ta en skikkelig samtale med psykiateren om utprøving av ulike medisiner for å finne den som totalt sett er best for deg.

Skrevet

Du skal heller ikke be på dine knær. Psykiaterens fagkompetanse og pasientens erfaringskompetanse i fellesskap vil gi det beste resultatet for deg.

Jeg synes du skal ta en skikkelig samtale med psykiateren om utprøving av ulike medisiner for å finne den som totalt sett er best for deg.

Ok, nå har ikke jeg psykiater, men kan jo alltids prøve å få samtale via fastlegen da de har en "på besøk" innimellom )

(den psykiateren som anbefalte økning av Z da men)

Jeg skal finne ut av det - tusen takk for alle svarene ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...