Gå til innhold

Førerkortforskriften, min reaksjon.

Anbefalte innlegg

Gjest Skeptisk til helsevesenet.
Skrevet

http://nhi.no/livsstil-og-helse/helseopplysning/diverse/bilkjoring-og-medikamenter-10521.html

Jeg har lest denne linken tidligere og har stusset litt over noe som står der. Kopierte det jeg har hengt meg opp i:

Legens ansvar Legen må klargjøre for pasienter som bruker risikopreparater, at det er kommet innskjerpelser angående bruk av ulike legemidler, blant annet B-preparater Dersom pasientens bruk overstiger myndighetenes grenser, plikter legen å gjøre pasienten oppmerksom på dette Aktuelle tiltak kan bli Å redusere dosen, ev. om mulig seponere preparatet, ev. skifte medikasjon Å sende melding til fylkesmannen dersom pasienten nekter å etterkomme anmodningen Stanse forskrivningen dersom pasienten ikke etterkommer legens råd

Så nå skal slik jeg forstår det legene overtale oss til å slutte med medisinering de tidligere har anbefalt oss å bruke fordi dette legemiddelet ble ansett som det beste i forhold til vår lidelse. Min nevrolog skal anbefale meg å slutte med epilepsimedinen min eller evt finne en alternativ epilepsimedisin som de tidligere ikke har vurdert fordi den ikke har vært optimal for min lidelse. Eller trappe ned til en dose som ikke ligger innenfor anbefalt nivå for å fungere anfallsforebyggende. Og hvis jeg ikke syns det virker betryggende skal førerkortet inndras eller legen slutte å skrive ut preparatet. Osv. Psykiateren skal bytte ut AP folk har fungert bra på til andre typer eller evt seponere???

Så da håper jeg det finnes gode alternative medisiner på markedet og at de medisinene som gir begrensninger på førerkort kun brukes i de tilfeller der alt annet er prøvet og og ikke har fungert. Dagens rutine med å gå rett til den medisinen man har best erfaring med bør utgå når det gjelder medisiner som er omfattet av den nye førerkortforskriften.

Og hvorfor mener jeg dette. Jo det er fordi jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er for veldig mange å miste førerkortet. Jeg mistet mitt i en lang periode grunnet epilepsi. Det endte med at jeg ikke kunne fortsette i jobben min da bilkjøring i tjenesten var påkrevet og privatlivet mitt ble rasert da jeg hadde en veldig aktiv fritidsaktivitet som var helt avhengig av at jeg kunne bruke bilen.

Andre jeg kjenner har også opplevd det samme. Mistet førerkort og jobb grunnet epilepsi og endt opp som uføre med store personlige problemer.

Nå mener ingen av oss at man ikke skal ha epilepsi under god kontroll før man setter seg bak et ratt igjen, så vi har ingen problem med å forholde oss til reglene. Men disse nye reglene er tildels ubegripelige og da virker reaksjonen til myndighetene som et rent maktovergrep. Og her mener jeg ikke bare i forhold til medisinering men å ta fra flere diagnosegrupper førerkortet uten noen som helst individuell legevurdering på om den det gjelder er uskikket som sjåfør.

Min reaksjon er endt i at jeg nå er blitt meget skeptisk til helsevesenet. Der jeg tidligere var åpen er jeg nå reservert og jeg tenker nøye gjennom hvilke konsekvenser det jeg evt sier kan ha. Og ja, jeg har kuttet ut flere medisiner. Men epilepsi medisinen har jeg beholdt. Men jeg kommer til å nekte å fortsette å bruke samme type medisin hvis det viser seg at noen vil rapportere meg. Da får de finne et alternativ.

Gjest profile
Skrevet

Men det er jo langt ifra alle som kjører bil, så jeg synes det blir feil å skulle velge medisiner etter det for alle sammen... Så blir det jo en avveining da, dersom en finner noen medisiner som virker bra som ikke er forenelige med bilkjøring om bilkjøringen er viktigere eller medisinene:(

Gjest Skeptisk til helsevesenet.
Skrevet

Men det er jo langt ifra alle som kjører bil, så jeg synes det blir feil å skulle velge medisiner etter det for alle sammen... Så blir det jo en avveining da, dersom en finner noen medisiner som virker bra som ikke er forenelige med bilkjøring om bilkjøringen er viktigere eller medisinene:(

Ja innlegget mitt var jo selvfølgelig med tanke på personer med førerkort. Burde jo presisert det.

Når det gjelder å evt begynne med medisiner som tar fra meg retten til å kjøre bil skal det for min del være en vurdering som jeg er med på etter at alt annet er utprøvd og ikke har fungert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...