Gå til innhold

Hvor anbefaler du å kjøpe datautstyr over nett?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Var maskina bestil på web, eller ved fremmøte i butikken? Det er avgjørende betydning om hvorvidt det er relevant å henvise til kjøps og forbrukerloven. Ved kjøp i butikk har man hverken returrett eller noe automatisk krav på ny vare, før den er forsøkt reparert, selv om mange er frivillig medgjørlige.

Slik at det du kunne og burde brukt i dette tilfelle er 30 (ikke 20 dagers) retten deres og bare sagt at du ikke vil ha den. Grunnen har de ingenting med, og de spør som regel heller aldri.

Den ble kjøpt i butikk.

Paragraf 39 i kjøpsloven sier at kjøper kan heve kjøpet ved vesentlig kontraktsbrudd. En ting som ikke fungerer er utvilsomt vesentlig kontraktsbrudd. Forutsetningen er at kjøper gir selger beskjed om mangelen innen rimelig tid etter at han ble klar over mangelen. Jeg ringte umiddelbart.

Fortsetter under...

Gjest luftslott

Anbefaler MPX, komplett.no og cdon.no. Elkøp er dyrere enn nødvendig og dårlige på kundeservice etter min erfaring, amentio er helt håpløse. Men det fins sikkert de som har gode erfaringer med de også...

Datakjeden har jeg kjøpt laptop og noe programvare hos. Rimelig. Hadde ny laptop i på døra to dager etter bestilling. Reglene deres ser man ikke kan få support i butikken deres om man handler på nett, at man må holde seg til telefonsupport. Min erfaring er dog at de gjerne bruker litt skjønn i butikkene. Ellers har ofte leverandørene selv god support. Har og god erfaring med MPX.

Gjest Bob Saget

Den ble kjøpt i butikk.

Paragraf 39 i kjøpsloven sier at kjøper kan heve kjøpet ved vesentlig kontraktsbrudd. En ting som ikke fungerer er utvilsomt vesentlig kontraktsbrudd. Forutsetningen er at kjøper gir selger beskjed om mangelen innen rimelig tid etter at han ble klar over mangelen. Jeg ringte umiddelbart.

Foreligger det rettskaraftige dom(mer) på at teknisk feil er vesentlig kontraksbrudd? eller er det noe du personlig mener det bør være?

ShitDiddelyDo

Foreligger det rettskaraftige dom(mer) på at teknisk feil er vesentlig kontraksbrudd? eller er det noe du personlig mener det bør være?

Du får slå opp i kjøpsloven og se hva som regnes som "vesentlig mangel".

Hvis du ikke forstår at et produkt som ikke fungerer har en vesentlig mangel, er det lite jeg kan hjelpe deg med. Dette klarer du nok å søke deg fram til selv.

Annonse

Gjest Bob Saget

Du får slå opp i kjøpsloven og se hva som regnes som "vesentlig mangel".

Hvis du ikke forstår at et produkt som ikke fungerer har en vesentlig mangel, er det lite jeg kan hjelpe deg med. Dette klarer du nok å søke deg fram til selv.

Først snakker du om kontrakstbrudd, deretter om vesentlig mangel i en lapskaus. Bare rør og tull fra en hobbyjurist, og knapt nok det. Noe svar på spørsmålet mitt har du overhodet ikke.

Case closed.

ShitDiddelyDo

Først snakker du om kontrakstbrudd, deretter om vesentlig mangel i en lapskaus. Bare rør og tull fra en hobbyjurist, og knapt nok det. Noe svar på spørsmålet mitt har du overhodet ikke.

Case closed.

Altså: Første gang jeg ringte satt jeg ikke med kjøpsloven i hodet. Jeg dro derfor fram det jeg visste fra netthandel - men som jeg også vet omfatter kun netthandel, altså disse 20 dagene.

Andre gangen jeg ringte visste jeg at jeg hadde krav på å heve kjøpet. Dette er soleklart i kjøpsloven. Paragrafen ligger over.

I motsetning til meg, som ikke har styra med forretningsjuss eller rettslære på 10 år, burde den jeg snakket med vite litt om kjøpsloven. Det er ikke kundens ansvar. Han nektet. Altså løy han, eller han visste ikke bedre.

Begge alternativene er ræva.

Hva du snakker om aner jeg ikke. Du stiller til og med spørsmål ved hvorvidt et produkt som ikke fungerer er en vesentlig mangel.

Jeg kan i det minste nok til å være sikker på at dette er en vesentlig mangel. Med mindre noe vesentlig har skjedd siden jeg hadde Forretningsjus på BI for 10 år siden. Men det har det åpenbart ikke - noe jeg fant ut ved å slå opp i kjøpsloven i går kveld, i forbindelse med denne tråden.

Mitt råd er å holde seg milevis unna elkjøp - selv om de er rimeligst. De skal i så fall være jævla rimelige dersom det skal lønne seg å handle fra dem.

Nettbutikkene har nemlig noe elkjøp er elendige på: Svært god- og rask service ved problemer!

Fantastisk enig med deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...