Gjest oiuuuuu Skrevet 11. oktober 2010 Skrevet 11. oktober 2010 Hvor fort må en slutte med medisiner som er potensielt skadelig for et foster dersom en skulle vise seg å være gravid. Nå er det en stund til neste mens så jeg finner det jo ikke ut ennå. Er det stor sjanse for at et foster blir skadet helt i de første ukene av en graviditet? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. oktober 2010 Skrevet 11. oktober 2010 Det kan ikke gis et generelt svar som gjelder for alle typer medisiner. 0 Siter
Gjest oiuuuuu Skrevet 11. oktober 2010 Skrevet 11. oktober 2010 Det kan ikke gis et generelt svar som gjelder for alle typer medisiner. Medisinene jeg går på er fontex, 5 mg abilify, valergan, truxal, imovane og lamictal. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. oktober 2010 Skrevet 11. oktober 2010 Medisinene jeg går på er fontex, 5 mg abilify, valergan, truxal, imovane og lamictal. Abilify er relativt ny, og denne vet vi lite om ved graviditet. Den kan byttes ut med et annet og trygt AP. Vallergan skla ikke brukes i tredje trimester. Lamictal skal ikke brukes i deler av svangerskapet. De andre er helt ok. De som bruker en slik blanding av medsiner bør planlegge svangerskap og diskutere dette med sin psykiater, gynekolog og fastlege. Det finnes strukturerte opplegg for slike tilfeller, og min erfaring er at dette går helt bra når en følger rutinene. 0 Siter
Gjest oluuuuu Skrevet 12. oktober 2010 Skrevet 12. oktober 2010 Abilify er relativt ny, og denne vet vi lite om ved graviditet. Den kan byttes ut med et annet og trygt AP. Vallergan skla ikke brukes i tredje trimester. Lamictal skal ikke brukes i deler av svangerskapet. De andre er helt ok. De som bruker en slik blanding av medsiner bør planlegge svangerskap og diskutere dette med sin psykiater, gynekolog og fastlege. Det finnes strukturerte opplegg for slike tilfeller, og min erfaring er at dette går helt bra når en følger rutinene. Tusen takk for svar NHD. Ble litt beroliget jeg nå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.