Gå til innhold

Graviditet og antidepressiver

Anbefalte innlegg

Gjest En bekymret Milla
Skrevet

Hei. Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid ca 5 uker på vei. Jeg går på efexor 150 mg og seroquel 100mg om kvelden. Nå er jeg litt bekymret for om dette kan ha skadet babyen og hva vi skal gjøre for noe. Jeg vet ikke helt hvordan det kommer til å gå hvis jeg må slutte på dem. Jeg har vært utsatt for overgrep og har pstd + vært deprimert i mange år. Håper sånn at jeg ikke har skadet babyen men er bekymret for å slutte på medisinene også. Seroquel tabl gjør sånn at jeg får sove igjennom hele natten, har ikke gjort dette på mange år men nå har jeg plutselig en HELT annen energi når jeg startet på dem, ca 2 uker siden. Efexoren har jeg gått på i over ett år. Vet dere noe om farene med å gå på sånne medisiner? Leste noe om at det kunne bli mindre fødselsvekt og sånn. Jeg har to sunne barn fra før som var født store begge to, 1 mann 4170g og nr 2 5170g Litt greit å vite om jeg må forberede meg på at dette nok går galt. Jeg har begynt å ta folat nå og har kjøpt vitaminer til å ta. Vet dere om andre som har gått på sånne medisiner hørt noe om erfaringer, og om det har gått bra? Jeg trenger råd til eventuelt hvilke andre medisiner jeg kan bytte med? Jeg vil beholde barnet. Håper dere kan hjelpe meg, da jeg rett og slett ikke tør å gå til fastlegen enda før jeg MÅ. Hilsen en veldig bekymret mamma

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen grunn til bekymring. Det vil være langt farligere for barnet og deg om du plutselig slutter med disse medisinene.

Jeg vil dog oppfordre deg til å ta kontakt med fastlegen og komme inn i systemet med vanlige svangerskapskontroller så raskt som mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...