Gå til innhold

Voldelig - kan han bli "frisk"?

Anbefalte innlegg

Gjest Student_utand
Skrevet

Er sammen med en gutt som viser voldelige tendenser. Han har enda ikke slått meg, Men er hardhent og har slengt meg i veggen noen ganger. Han lider av sjalusi til andre gutter, mine venner, min famile og ikke minst meg. Han har hatt en vanskelig oppvekst og opplevd mye negativt i livet som antagligvis ligger bak alt sinnet. Har også merket at han begynner å bli avhengig av å være med meg hele tiden og samtidig trykker meg ned til å bli mindre sosial og minsker selvtilliten min. Jeg har bestemt meg for å gå fra ham en stund og heller hjelpe han som venn til å få profesjonell behandling. Spørsmålet mitt er om dette er noe som kan behandles i en alder av 24 år? Kan jeg noensinne føle meg trygg på ham og leve et liv med ham igjen? På mange måter gjør han gode ting for meg også, så synes det er et vanselig valg å ta. Vil det være lettere for ham om jeg "forsvinner"? På forhånd Takk!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at han ikke vil være noen bra partner for deg. Jeg synes du skal komme deg så langt unna du kan, så fort du kan og forbli der.

Han kan bli mindre avvikende dersom han selv ser at han har et betydelig problem, og dersom han selv er motivert for hardt arbeid i den hensikt å endre seg. Dette må være hans prosjekt - ikke ditt.

Skrevet

''På mange måter gjør han gode ting for meg også, så synes det er et vanselig valg å ta. Vil det være lettere for ham om jeg "forsvinner"? ''

Spørsmålet er om du er villig til å betale for de gode tingene med å finne deg i vold, isolasjon, ødelagt selvtillit, trusler, frykt og i verste fall livsfare. Alt det positive du opplever sammen med ham kan du også finne hos en ikke voldelig mann.

Hva om dere får barn sammen og han forblir voldelig? Har dere samme nasjonalitet? Risikerer du at han tar med seg eventuelle barn dere har sammen til et annet land?

Du snur verden på hodet om du gjør dette til en sak om hva som er best for ham. Hva du enn gjør, så ikke gjør ham til ditt misjons- og hjelpeprosjekt. Ikke forsøk å være den som skal forstå der ingen andre skjønner og holde ut når alle andre svikter. Du kan ikke forandre ham og hjelpe ham med dette. Han må hjelpe seg selv og søke profejonell hjelp.

Parforhold er fullstendig uegnet som rehabiliteringsarena for utagerende og voldelig adferd. Særlig når han allerede har utøvd vold mot deg og en grunnleggende grense har blitt brutt.

Han må ta ansvaret for sitt liv. Du må ta ansvare for ditt.

En del av ditt ansvar er å komme deg langt unna personer som utøver vold mot deg. At du skal være i nærheten og prøve å hjelpe ham som "en venn" er en ren utopi. Det funker ikke.

Tenk tilbake. Hva ville du selv sagt til en venninne i samme situasjon før du selv kom ut for en voldelig mann? Har du ikke allerede flyttet mange grenser du tidligere så på som absolutte?

Ja, det finnes en bitteliten sjanse for at dette kan gå bra. Men det mest sannsynlige er at du melder deg på en guidet tur til helvete om du ikke kommer deg langt vekk fra ham.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...