Gå til innhold

Godt råd mot depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte denne på radioen, skulle visst være effektiv mot dyp depresjon :). Her er "oppskriften":

Du samler sammen tykke, mørke tepper, mange stifter, mange puter, en lommelykt og går ned i en mørk kjeller. Så tar du noen stoler som du bygger deg et hus med teppene og stiftene. Putene har du inne i huset. Utenfor skal lommelykten ligge.

Du kryper inn i "huset", legger deg der i mørket og virkelig kjenner på hvor deprimert du er. Du tenker alle de triste tanker du bare kan tenke deg. Du har det veldig vondt, gråter og tenker på hvor forferdelig mørkt og kaldt dette livet er.

Plutselig ser du lyset. Det er lommelykten som ligger der ute og lyser gjennom alt mørket. Du kryper ut og mot lyset, snur ryggen til alt det mørke, du tenker postive tanker, ser lyst på livet, snur deg aldri tilbake og blir aldri mere deprimert :-).

Lyst til å prøve? :-)

Skrevet

Et slikt råd ville hatt samme virkning på meg som "ut i skogen, opp i trærne"...

Skrevet

WOW er bare å prøve dette og kaste litiumen altså?

Nei dette har jeg ikke tro på. Jeg ble aldri deprimert på grunn av tankene mine. Jeg fikk enorm smerte på grunn av kjemisk ubalanse i hjernen. Har ikke spesielt dystre tanker, annet som et resultat av uutholdelig smerte.

Kanskje det funker på de med en mer selvmedlidenhetsdepresjon om det fins?!

Skrevet

Et slikt råd ville hatt samme virkning på meg som "ut i skogen, opp i trærne"...

Det er et svært godt råd som virker på mangt. Alt for mange er bare ikke villige til å prøve det.

Skrevet

Det er et svært godt råd som virker på mangt. Alt for mange er bare ikke villige til å prøve det.

Et godt råd som virker på mangt - sant nok. Likevel er det en viss fare ved å gjøre det til et universelt råd, så man bør se an de ulike personene. Jeg er, hvis jeg forstår deg rett, en av de få som virkelig har prøvd å følge det - flere ganger. Sta og målrettet over tid for å få det bedre - den fysiske formen ble kanskje bedre (den er ikke så ille i utgangspunktet), men i visse faser av min depresjon virker det av ulike årsaker fullstendig mot sin hensikt og jeg har psykisk blitt katastofalt dårligere i stedet for å bli bedre.

Etter mange runder på denne måten, viftes det ikke lenger med dette rådet i disse fasene, verken fra behandlere eller de nærmeste, men det finnes alltid forståsegpåere rundt omkring...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...