Gå til innhold

Tips for dårlig matlyst?

Anbefalte innlegg

Gjest fortvila ina
Skrevet

Siste månedene har kostholdet mitt vært ganske fraværende. Føler aldri sult, og når jeg ser mat blir jeg kvalm. Det har ført til at jeg spiser et par ganger i uken, og mest sjokolade. Er ikke plaget med svimmelhet, og går på jobb hver dag. Men hvor lenge kan en gå slik? Finnes det medisiner som kan vekke sultfølelsen? Bruker remeron og sereoquel... En bivikrning av dem skal være sultfølelse, men ikke her i går den nei. Kan B12-sprøyter hjelpe? Legen min mente at effekten visst nok ikke var så stor på unge mennesker, når en ikke mangler det...

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg kan i perioder gå i flere dager uten annet enn vann og kaffe, og jeg har fint kunnet holde tempoet oppe. Sultfølelsen er i perioder fullstendig fraværende, og det har ikke vært snakk om klassisk spiseforstyrrelse eller slanking eller hva det skal være. Jeg bare har ikke matlyst og sliter massivt med å tvinge i meg den minste matbit. Jeg har prøvd mye for i det minste bare å huske å spise, men det har ikke vart mange dagene før ting har sklidd helt ut igjen.

Det eneste som har funket for meg, er at når jeg blir klar over at jeg er på bærtur igjen, tyr jeg rett og slett til næringsdrikker - slike jeg får kjøpt på apoteket. De koster litt (rundt 30 kroner måltidet), men de fungerer slik på meg at de får i gang forbrenningen igjen, og etter ikke veldig lang tid sier kroppen selv fra når den er sulten. Når ting er på det verste, er det mye lettere å helle i seg en næringsdrikk enn å kjenne maten vokse i munnen. Når jeg så kommer til det punktet at jeg føler naturlig sult igjen, er ikke spising så verst likevel.

Som sagt er dette min personlige strategi, det er sikkert like mange løsninger som det finnes folk Jeg er blitt bedre på mestring etter at jeg aksepterte at det ikke bare dreide seg om manglende matlyst, men at jeg faktisk i perioder sliter med en form for spiseforstyrrelse. Jeg kan alltids peke på noen årsaker, men velger i stedet på å fokusere på mestring nå og i framtida.

Lykke til.

Skrevet

Er dette et ledd i en spiseforstyrrelse, eller har du lyst til å begynne å spise ordentlig igjen?

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg kan i perioder gå i flere dager uten annet enn vann og kaffe, og jeg har fint kunnet holde tempoet oppe. Sultfølelsen er i perioder fullstendig fraværende, og det har ikke vært snakk om klassisk spiseforstyrrelse eller slanking eller hva det skal være. Jeg bare har ikke matlyst og sliter massivt med å tvinge i meg den minste matbit. Jeg har prøvd mye for i det minste bare å huske å spise, men det har ikke vart mange dagene før ting har sklidd helt ut igjen.

Det eneste som har funket for meg, er at når jeg blir klar over at jeg er på bærtur igjen, tyr jeg rett og slett til næringsdrikker - slike jeg får kjøpt på apoteket. De koster litt (rundt 30 kroner måltidet), men de fungerer slik på meg at de får i gang forbrenningen igjen, og etter ikke veldig lang tid sier kroppen selv fra når den er sulten. Når ting er på det verste, er det mye lettere å helle i seg en næringsdrikk enn å kjenne maten vokse i munnen. Når jeg så kommer til det punktet at jeg føler naturlig sult igjen, er ikke spising så verst likevel.

Som sagt er dette min personlige strategi, det er sikkert like mange løsninger som det finnes folk Jeg er blitt bedre på mestring etter at jeg aksepterte at det ikke bare dreide seg om manglende matlyst, men at jeg faktisk i perioder sliter med en form for spiseforstyrrelse. Jeg kan alltids peke på noen årsaker, men velger i stedet på å fokusere på mestring nå og i framtida.

Lykke til.

Zyprexa kan gi økt matlyst for mange. Det samme kan Tolvon. Du kan jo høre med legen din om de evt kan prøves.

Men tror også at det aller beste du kan gjøre for deg selv er å lage deg gode matrutiner. Rett og slett ved å bestemme deg for at du skal få i deg 3 måltider hver dag. Bruk gjerne næringsdrikk hvis du syns du kan få i deg det, eller vær kreativ på å finne på noe annet som kan smake. Etter en periode vil da de aller fleste venne kroppen sin til at den får næring hver dag til faste tider og du vil etterhert merke sultfølelse når tiden nærmer seg. Får du til dette kan du gradvis endre innholdet i måltidene til skikkelig og sunn mat som kroppen din trenger. For å få til dette må du rett og slett bestemme deg for å gjennomføre. Når kroppen din ikke er vant til å få mat forsvinner sultfølelsen etterhert og man må bygge det opp igjen. Mosjon vil jo også bidra til økt appetitt.

Men ikke bruk sjokolade som måltidserstatter. Det eneste du oppnår med det er å bygge opp søtsuget, ikke apetitten.

Men for mange med problemer kan det nok være nødvendig med hjelp fra fagfolk for å gjennomføre.

Lykke til.

Gjest fortvila ina
Skrevet

Lykke til.

Husker du hvilken næringsdrikk du bruker? Har tidligere erfart å få store magesmerter i to døgn og mye ubehag av næringsdrikker. Er jo rene bomba for en tom mage... Men kanskje det finnes lettere typer?

Skrevet

Husker du hvilken næringsdrikk du bruker? Har tidligere erfart å få store magesmerter i to døgn og mye ubehag av næringsdrikker. Er jo rene bomba for en tom mage... Men kanskje det finnes lettere typer?

Jeg har prøvd litt forskjellig, men det er Nutridrink jeg har endt ved - synes den fungerer best, både for magens del og for energiens del, i tillegg til å relativt kjapt komme i gang med vanlig mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...