Gå til innhold

hjelp mot søvnløshet?

Anbefalte innlegg

Gjest Louise Victoria
Skrevet

Jeg har i et halvt års tid hatt store søvnproblemer. Jeg bruker flere timer på å sovne, og når jeg først sovner sover jeg noen timer før jeg våkner igjen, så får jeg ikke sove mer den natten. Kan være veldig trøtt gjennom dagen, men når jeg skal legge med blir jeg lysvåken. Kan ta så mye som 5-6timer før jeg sovner, og da er det nesten på tide å stå opp. I helgene prøver jeg å sove litt lenger, men sover sjeldent lenger enn 4 timer per natt.

Jeg forsøker å følge rådene til god søvnhygiene, legger meg til fast tid, sover ikke i løpet av dagen osv.

Jeg har vært hos legen, men fikk beskjed om å jobbe med å stresse ned, og meditere. Er det andre ting jeg bør prøve?

Hva er det beste rådet mot å bli kvitt disse søvnvanskene? Har før hatt utrolig godt sovehjerte, og savner det å kunne sove en hel natt, men øsnker ikke å bli avhengig av sovemedisin.

Gjest vallergan/phenergan
Skrevet

Du kan jo prøve noen av de mer ufarlige medisinene som vallergan, phenergan(antihistaminer brukt mot søvnvansker). Eller ønsker du ikke det heller?

Disse vil gi deg en mer riktig og sammenhengende søvn enn innsovingsmedisiner som imovane og stilnoct.

Skrevet

Du kan jo prøve noen av de mer ufarlige medisinene som vallergan, phenergan(antihistaminer brukt mot søvnvansker). Eller ønsker du ikke det heller?

Disse vil gi deg en mer riktig og sammenhengende søvn enn innsovingsmedisiner som imovane og stilnoct.

Det stemmer. Mange bruker disse og er fornøyde. Andre opplever kraftig hangover dagen etter. Truxal, Sarotex eller Tolvon er etter MIN mening bedre med tanke på å unngå hangover. Ingen av de medisinene jeg nevner er vanedannende.

Skjønner jo at det ikke er så lukrativt å løse et problem kjemisk, men om ikke andre løsninger virker for deg - så er det nok lurt om ikke annet for en periode. Så er det å komme til hva som gjør deg søvnløs. Noe som plager deg - tankekjør, stress, anspenthet? Da blir det lurt å fokusere på hvordan du takler dette og om det er noen måter du kan takle det bedre på. Avslappingsøvelser eller yoga er nyttig for mange. I det hele tatt fysisk aktivitet, bare ikke kjør deg ut fysisk før du skal sove - da sover du dårligere.

Ta det opp med legen din og se hva dere kommer fram til :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke-med: Jeg anbefaler autogen trening/selvhypnose.

Med: Tolvon 10 mg ca 2 timer før ønsket søvn.

Skrevet

Hei!

Et godt råd er; "Slutt å stresse med søvnen, man får den søvnen man trenger til slutt".

Mennesker, en del, spesielt har jeg erfaring med småbarnsforeldre er bekymret for at de ikke får sovet nok. Fordi de psykisk er så opphengt i dette og er redd for å ikke få sove om natten sover de ikke. Dette skyldes stress og i noen tilfeller at man tror man trenger mer søvn enn man gjør.

Hvis jeg ikke sover om natten blir jeg kun sliten hvis jeg går og tenker, "Å i natt har jeg ikke sovet", hvis jeg tenker, "Pytt sann, jeg sov ikke i natt, men sovner nok tidlig i kveld" går dagen helt uten problemer, men kanskje med et litt større inntak av kaffe.

Jeg tror ofte bekymring for å ikke få nok søvn virker søvn forstyrrende, dessuten sover mennesker ofte mer enn de tror likevel, selv når de mener de er våkne hele natten.

Jeg tvinger derfor meg selv ofte til å ligge i sengen selv om jeg ikke får sove, for står jeg opp begynner jeg å jobbe da får ikke kroppen hvilt. Jeg kan så tro selv at jeg ikke sov hele natten, og kanskje sov jeg lite, men kroppen fikk hvile likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...