Gå til innhold

vanlig eller ikke hos psykologen?

Anbefalte innlegg

Sool1365380740
Skrevet

Hei igjenn. Siden jeg nå skal til psykolog igjenn (har gått tidligere for lenge siden) så lurer jeg på noe... Han første psykologen jeg gikk hos og åpnet meg for oppførte seg ubehagelig etter min oppfatning. Er det vanlig at psykologen skal gi klem eller ta handa mi? Føles ikke naturlig for meg iallefall. Da han begynte med det lukket jeg meg igjenn og sluttet å dra dit. Noe som da har resultert i at jeg ikke har fått den hjelpen jeg kanskje kunne fått for lenge siden. Husker også at han rettet meg når jeg snakket om puppene mine,han sa jeg hadde ikke pupper men bryster. Kvinnebryster. Syns det var en rar ting å si eller? Er nervøs nå for å prøve å åpne meg igjenn.. Men trenger hjelp så må bare tvinge meg inn i det. Til sist et spørsmål om sobril...Blir man avhengig uansett om man tar det over lengre tid? Tror jeg har abstinenser nå som jeg prøver la være. Angst og ont i magen.Vil jo ikke bli et pillevrak heller,men har ikke sjans å sove uten å ta. Vanskelige valg....

Gjest Louise Victoria
Skrevet

Jeg har gått til 3-4 behandlere, der var det vanlig å håndhilse første gang, evt. siste, og de andre gangene ikke ha noe annen hilsen annet enn, hei. De aller fleste er veldig proffe på slike ting, om du opplever noe som ubehagelig, kan det være lurt å snakke om det.

Jeg liker f.eks ikke at psykologen bruker et bestemt uttrykk for å beskrive meg, og har bedt h*n la være. Det var helt OK.

Lykke til!

Sool1365380740
Skrevet

Jeg har gått til 3-4 behandlere, der var det vanlig å håndhilse første gang, evt. siste, og de andre gangene ikke ha noe annen hilsen annet enn, hei. De aller fleste er veldig proffe på slike ting, om du opplever noe som ubehagelig, kan det være lurt å snakke om det.

Jeg liker f.eks ikke at psykologen bruker et bestemt uttrykk for å beskrive meg, og har bedt h*n la være. Det var helt OK.

Lykke til!

Dette var ikke snakk om å håndhilse men å faktisk sitte å holde handa mi noe jeg aldri tok intiativ til.Samme med alle de lange klemmene på slutten av hver time. Og jeg med de problemene jeg har torte ikke si noe som helst,men lukket meg bare. Redd for å si fra.Skal visst bare gjøre alle til lags uansett. Lar hvem som helst trø over mine grenser. Allt i frykt for å bli mislikt. Har en sånn sterk følelse av at dette var gal oppførsel av han,men mulig jeg er paranoid?

Gjest Louise Victoria
Skrevet

Dette var ikke snakk om å håndhilse men å faktisk sitte å holde handa mi noe jeg aldri tok intiativ til.Samme med alle de lange klemmene på slutten av hver time. Og jeg med de problemene jeg har torte ikke si noe som helst,men lukket meg bare. Redd for å si fra.Skal visst bare gjøre alle til lags uansett. Lar hvem som helst trø over mine grenser. Allt i frykt for å bli mislikt. Har en sånn sterk følelse av at dette var gal oppførsel av han,men mulig jeg er paranoid?

dette er helt klart langt over grensen på hvordan en psykolog skal oppføre seg. Det er ikke vanlig med slik kontakt.

Det er lite sannsynlig at dette vil skje igjen, men om det gjør det er det viktig at du enten tar det opp med psykologen, eller bytter behandler.

Lykke til :)

Sool1365380740
Skrevet

dette er helt klart langt over grensen på hvordan en psykolog skal oppføre seg. Det er ikke vanlig med slik kontakt.

Det er lite sannsynlig at dette vil skje igjen, men om det gjør det er det viktig at du enten tar det opp med psykologen, eller bytter behandler.

Lykke til :)

får ikke mye løsst gå til psykolog igjenn egentli. Men ser ikke noen annen råd heller. Det verste er om det skjer igjenn tør jeg sikkert ikke si noe akkurat som sist. Kanske jeg kunne vært mer avslappet om jeg fikk en kvinnelig psykolog.Kan man velge det vet du? Og takk for at du svarer meg:)

Gjest Louise Victoria
Skrevet

får ikke mye løsst gå til psykolog igjenn egentli. Men ser ikke noen annen råd heller. Det verste er om det skjer igjenn tør jeg sikkert ikke si noe akkurat som sist. Kanske jeg kunne vært mer avslappet om jeg fikk en kvinnelig psykolog.Kan man velge det vet du? Og takk for at du svarer meg:)

get går nok an å be om en kvinnelig psykolog, faren er da at det kan ta lang tid før en kvinnelig psykolog har kapasitet til å behandle deg. Om det skjer igjen, og du merker at du ikke klarer å sette grenser i timen, kan du avlyse neste time, og sende inn skriftlig klage der du beskriver hva som skjedde.

jeg ville forsøkt å ikke tenke på at det kan skje igjen, det er heldigsvis veldig mange flinke psykologer der ute :)

Sool1365380740
Skrevet

get går nok an å be om en kvinnelig psykolog, faren er da at det kan ta lang tid før en kvinnelig psykolog har kapasitet til å behandle deg. Om det skjer igjen, og du merker at du ikke klarer å sette grenser i timen, kan du avlyse neste time, og sende inn skriftlig klage der du beskriver hva som skjedde.

jeg ville forsøkt å ikke tenke på at det kan skje igjen, det er heldigsvis veldig mange flinke psykologer der ute :)

skal prøve å ikke tenke at det blir å skje. Takk for svar. Ha en god natt:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er heldigvis ikke vanlig. Det er dessuten totalt ufaglig adferd. Slike psykologer kan ikke hjelpe deg.

Skrevet

Psykologen jeg gikk til for en stund siden, rakte ut hånden til meg og ville jeg skulle holde i den for å vise at jeg stolte på vedkommende. En helt fremmed tanke for meg å sitte der og gjøre dette. Dette ble fortolket til at jeg avviste hjelpen jeg ble tilbudt... Det ble bare merkelig, det hele.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykologen jeg gikk til for en stund siden, rakte ut hånden til meg og ville jeg skulle holde i den for å vise at jeg stolte på vedkommende. En helt fremmed tanke for meg å sitte der og gjøre dette. Dette ble fortolket til at jeg avviste hjelpen jeg ble tilbudt... Det ble bare merkelig, det hele.

''Det ble bare merkelig, det hele''

JA!

Sool1365380740
Skrevet

Dette er heldigvis ikke vanlig. Det er dessuten totalt ufaglig adferd. Slike psykologer kan ikke hjelpe deg.

Syns det er trist at man skal oppleve slikt da hos en psykolog. Men mulig han sa hvordan det var med meg med at jeg aldri våger si fra eller mene noe. Så da kunne han nok oppføre seg som han ville uten at det ville fått konsekvenser. Har løst få gjort noe med problemene mine men er redd.Redd for å ikke bli trodd eller for at jeg ikke skal klare å åpne meg. En annen psykolog jeg var hos en time noen år etter dette var visst nok en slags lærlimg,fra Sverige.Han var tydlig nervøs og torte knapt se på meg. Dukket ikke opp på neste time for å si det sånn.Så sliter litt med å tørre tro det er noen dær ute som kan hjelpe meg.Må bare få si at jeg liker måten du svarer på.Har lest en del på dette forumet nå. Kanskje litt for mye for i natt drømte jeg at jeg gikk i terapi hos deg. Kanskje jeg kan drømme meg frisk av dette:) Huff... er en som meg syk? Altså...Kalles det for en sykdom det å ha unnvikende pf? Vil ikke være syk...

Skrevet

Hei!

Huff så ubehagelig, jeg hadde straks forlatt stedet hvis noen ville holde meg i hånden!

Jeg syns absolutt med en så ekkel erfaring at det bør bli tatt hensyn til deg, slik at du heller får en kvinnelig psykolog.

Tror også du burde si i fra om hva som skjedde og hvor ubehagelig du opplevde det. Kanskje utsettes andre sårbare kvinner for de samme grenseoverskridelsene av denne spesielle psykologen.

Skrevet

Dette var en total GAL ting av han å gjøre! Og slikt skal du ikke finne deg i. For all del, ikke oppsøk denne psykologen igjen.

Skrevet

Hei!

Det finnes forresten noen uproffe psykologer som går for langt.

En kvinne jeg kjenner litt til avtalte med sin psykolog at hun hver gang ville ha en eller flere lange klemmer, dette fordi hun savnet intim kontakt, psykologen gikk med på det, og det syns jeg var ganske rystende at psykologen godtok.

Et fast håndtrykk er derimot både riktig og korrekt ved hvert møte, det er hyggelig og bekreftende og akkurat passe.

Jeg håndhilser alltid på min psykiater både ved timens begynnelse og når jeg går. Før jul og sommer får jeg en kort klem som passer når man avleverer en julehilsen feks.

Jeg blir overrasket når jeg feks selv har måttet ta initiativ til å håndhilse på en lege. Jeg liker at man oppfører seg korrekt.

Skrevet

Jeg gikk også lenge til en psykolog som sku klemme meg før og etter timene. Gikk ikke noe lenger.... Synes det var pinlig. Han sa en del ting som ga meg nærmest bakoversveis... Nesten som han kjedet seg og ville ha action.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...