Gå til innhold

Gamle Somadril vs/ morfin (avhengighetsfare)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet dette er litt off psykiatri topic, men faktum er at jeg sliter veldig mye med smerter i perioder selv med den god del fysisk aktivitet - både turer i skog og mark og på studio. Før Somadril ble a-prep, og så avregistrert virket dette veldig godt for meg i KORTE perioder. Legen der jeg vokste opp hadde ikke problemer med å skrive ut dette, og han var ikke løs med reseptene i det hele tatt. Når dette forsvant fra markedet, føler jeg at jeg i perioder bare sitter der og gaper og må finne meg i undødvendig mye ubehag. Paralgin F virker ikke på meg, det har aldri virket på meg. Jeg har svært sannsynlig overproduksjon av et nedbrytende enzym. En tablett - null virkning, to stk. fortsatt ikke virkning. Jeg er IKKE avhengig av PF, brukt det svært skjeldent nettopp fordi det ikke har effekt på meg. Nåværende fastlege tør ikke skrive ut tramadol-preparater pga av min epilepsi. Dette støtter jeg, for jeg tar seriøst ikke et mikrogram av noe som representerer anfallsrisiko i så høy grad som det ser ut til med tramadol (vært uten anfall i snart fem år nå, og det vil jeg ikke få ødelagt.)

Så hva f... gjør jeg?! Jeg er på ingen måte noen tilhenger av å løse problemer med piller enten det gjelder sterke fysiske smerter eller psykiske. Det er en KORTSIKTIG løsning mens man venter på, eller er under behandling. Jeg hater vanedannende piller, selv om det er "møkkamedikamenter" der ute som har virket veldig godt på meg. Eks. Somadril. Leit at det skulle lage så mye problemer for mange at det måtte av det norske markedetet.

Nå lurer jeg på om f.eks. morfin er like vanedannende - tenker jo da på minste mulige dosering? For KORTE perioder? Nå er det eneste som virker på meg alkohol, og det biter jeg tenna hardt sammen for å holde meg unna siden det holdt på å gå på trynet i sommer. Jeg ville heller aldri funnet på å blande noe slikt med alkohol. Virkelig seriøst ikke!!

Hvis du har tid NHD - dette er snakk om et rent smerteproblem. Ryggproblemer, irritert ischiasnerve.. Klin låst nakke - dertil irriterte nerver, en gammel leddskade som av og til gjør opprør og meget vondt så det blir problematisk å bruke hele venstre arm. Jeg er ikke ute etter å bli sløv, bare å fungere. Jeg driver med musikk, og vil gjerne være i stand til det. Når jeg ikke får til å spille instrumenter, blir jeg nedfor og meget frustrert. Ergonomi er en kjempeutfordring for meg fordi jeg jo er kraftig synshmmet (10% synsrest, regnes som svaksynt helt nederst i kategori 1). Låsninger her og der, irriterte nerver både her og der pga dette. Jeg går til kiropraktor, men det er ventetider. Samme gjelder fysioterapeuter. Den beste erfaringen min er dog noe som gir meg en sterk muskelavslappende effekt sammen med trening. "ViValium" er ikke bra nok. Rivotril tar jeg alt fast mot epilepsi... Hva mener du om du har tid? C-preparater jeg ikke har prøvd (prøvd Sarotex og Nozinan. Forsåvidt også Tegretol i sin tid, tar Lamictal nå - selvsagt på epilepsi/bipolar indikasjon)

Hva gjør jeg nå. Det er så surt at et medikament som virket godt for meg, og en god del mennesker jeg kjenner lagde så mange problemer for andre. Pga. det står vi uten alternativer - særlig om man har sykdommer som går under forsiktighetsregler på noe som faktisk funker :(

Slett meg om dere vil det, for jeg er litt småflau over denne posten.. Det virker kanskje som jeg er ute etter å ruse meg, men seriøst er jeg ikke det!! Jeg ønsker faktisk et alternativ til alkohol - som er noe av det jeg har opplevd som noe av det mest vanedannende jeg noen gang har hatt i meg (etter flere runder med det) - verre enn Rohypnol!! De sier det er like ille som heroin... Jeg blir f**n ikke klok jeg. grrrrmf

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Kan en mulighet for deg være en henvisning til en smerteklinikk? Det høres for meg ut som du trenger super proffe smertebehandlere for å hjelpe deg. Og siden det henger over deg at alkohol hjelper på smertene, bør du absolutt få hjelp til å finne gode alternative løsninger som ikke gir deg tilleggsproblemer.

Jeg har et tips i forhold til behandling av ryggproblemene dine hvis du ikke allerede har prøvd det. Jeg har slitt med veldig store smerter i ryggregionen en stund og har gått hos kiropraktor og fysioterapeut. Det hjalp litt men ikke varig. Så fikk jeg tips om å prøve en manuellterapeut og han fant riktig diagnose slik at jeg nå får riktig behandling. Som hjelper.

Lykke til.

Skrevet

Kan en mulighet for deg være en henvisning til en smerteklinikk? Det høres for meg ut som du trenger super proffe smertebehandlere for å hjelpe deg. Og siden det henger over deg at alkohol hjelper på smertene, bør du absolutt få hjelp til å finne gode alternative løsninger som ikke gir deg tilleggsproblemer.

Jeg har et tips i forhold til behandling av ryggproblemene dine hvis du ikke allerede har prøvd det. Jeg har slitt med veldig store smerter i ryggregionen en stund og har gått hos kiropraktor og fysioterapeut. Det hjalp litt men ikke varig. Så fikk jeg tips om å prøve en manuellterapeut og han fant riktig diagnose slik at jeg nå får riktig behandling. Som hjelper.

Lykke til.

Takk for tips. Skal vurdere det. Tror nok ikke noen ville se på meg som "alvorlig nok" til å henvise til smerteklinikk. Jeg har ikke ødelagte nerver, de blir bare irriterte pga låsninger. Jeg klarer meg stort sett uten noen piller, men i noen perioder sliter jeg. Hadde jeg kunnet ta Tramagetic, ville jeg fått det av legen min. Men så står epilepsi kjemphøyt oppe på forsiktighetsreglene der - så forståelig nok skriver han det ikke ut. Er noe dritt, for jeg prøvde Nobligan nokså rett etter det kom til Norge (tramadolpreparat, svakere enn Tramagetic) - før jeg fikk epilepsi. Det funka selvsagt grrrrr. Legen forstår ikke at PF ikke har effekt på meg - imotsetning til legen der jeg vokste opp. Han tror sikkert jeg er ute etter et kick, men det er jeg seriøst IKKE. Husker jeg fikk en Aporex an en som kjenner meg veldig godt (ikke helt etter boka....), men det funka. Nå er denne avregistrert, husker ikke om det var over på a-preparat kategorien, men virke gjorde det.

Nei... For et dusteinnlegg jeg sitter og skriver. Føler meg som et dophode. Er flau over at jeg postet hele tråden.

Skrevet

Takk for tips. Skal vurdere det. Tror nok ikke noen ville se på meg som "alvorlig nok" til å henvise til smerteklinikk. Jeg har ikke ødelagte nerver, de blir bare irriterte pga låsninger. Jeg klarer meg stort sett uten noen piller, men i noen perioder sliter jeg. Hadde jeg kunnet ta Tramagetic, ville jeg fått det av legen min. Men så står epilepsi kjemphøyt oppe på forsiktighetsreglene der - så forståelig nok skriver han det ikke ut. Er noe dritt, for jeg prøvde Nobligan nokså rett etter det kom til Norge (tramadolpreparat, svakere enn Tramagetic) - før jeg fikk epilepsi. Det funka selvsagt grrrrr. Legen forstår ikke at PF ikke har effekt på meg - imotsetning til legen der jeg vokste opp. Han tror sikkert jeg er ute etter et kick, men det er jeg seriøst IKKE. Husker jeg fikk en Aporex an en som kjenner meg veldig godt (ikke helt etter boka....), men det funka. Nå er denne avregistrert, husker ikke om det var over på a-preparat kategorien, men virke gjorde det.

Nei... For et dusteinnlegg jeg sitter og skriver. Føler meg som et dophode. Er flau over at jeg postet hele tråden.

Jeg tror du bør belage deg på bruk av paracetamol i kombinasjon med nsaids for denne typen smerter. I tillegg kan det fungere med nedising av aktuelt område flere ganger daglig (kan f.eks fungere å ise ned korsryggen ved ischiassmerter, nakke, albue, håndledd ol etter trening eller annen belastning).

Det blir feil å gi sterke smertestillende for at du skal gjennomføre aktiviteter som vil forverre smertetilstanden (som f.eks. å spille et musikkinstrument). Det må være målsetningen for deg som for andre å finne et aktivitetsnivå som ikke på sikt forverrer situasjonen.

Du har sikkert fått beskjed om at det er viktig å trene styrke, og da sannsynligvis mange repetisjoner og lav belastning.

Hvis du etterhvert ender opp med kroniske smerter, så ville jeg ha bedt om henvisning til privatpraktiserende smertespesialist. Finnes flere dyktige med full refusjon i Oslo-området.

Skrevet

Jeg tror du bør belage deg på bruk av paracetamol i kombinasjon med nsaids for denne typen smerter. I tillegg kan det fungere med nedising av aktuelt område flere ganger daglig (kan f.eks fungere å ise ned korsryggen ved ischiassmerter, nakke, albue, håndledd ol etter trening eller annen belastning).

Det blir feil å gi sterke smertestillende for at du skal gjennomføre aktiviteter som vil forverre smertetilstanden (som f.eks. å spille et musikkinstrument). Det må være målsetningen for deg som for andre å finne et aktivitetsnivå som ikke på sikt forverrer situasjonen.

Du har sikkert fått beskjed om at det er viktig å trene styrke, og da sannsynligvis mange repetisjoner og lav belastning.

Hvis du etterhvert ender opp med kroniske smerter, så ville jeg ha bedt om henvisning til privatpraktiserende smertespesialist. Finnes flere dyktige med full refusjon i Oslo-området.

Takk for tips og et utfyllende svar!

Jeg mener ikke at sterke smertestillere er noe man putter i seg fordi man skal klare å gjøre ditt og datt som utløser (medfører) smertene! Jeg driver pr nå etter anbefaling fra kiropraktor med å se på en type kontorstol som kan fungere svært allsidig og avlastende på meg (HÅG Capisco). Jeg har gjort avtale hos HÅG i morgen, så det blir spennende å teste ut :). Er det bra og NAV er med på saken, skulle det gå greit. Grunnen til at jeg nevner smertestillende i de periodene jeg har mest vondt er rett og slett at man spenner seg når man har vondt og dermed lager man seg en vond sirkel. Driver med yoga og slikt, noe som får meg til å slappe godt av. Imidlertid er det ikke noe som tar smertene mine. Behandling og trening funker fjell, men noen ganger må jeg ha hjelp på veien.

Jeg tar noen ggr Indocid + Paracet i perioder, men det gir rett og slett lite effekt. NSAIDs gjør meg dårlig i magen og øker blodsukkeret mitt, men det lar seg avhjelpe avv syrehemmende piller igjen. Men så kommer interaksjonsproblemer inn i bildet (NSAIDs+Litium, ditto sammen med Atacand som er en blodtrykksmedisin). Prøvd hele NSAID rekka tror jeg. Noe effekt, men bivirkningene er plagsome. Velger man mellom to onder, tar man det minste seff, men da må det også virke. Interaksjonene jeg nevner gjør ikke noe umulig, bare at man må være litt mer våken. Hele meg er en komplisert sak med mange medisiner jeg allerede tar - derfor er det en legeoppgave å finne noe som virker bra. Jeg driter i om det er a-preparat eller c-preparat, bare det virker - det er det jeg vil ha!

Skal se på hva som finnes av smertespesialister i Oslo/Akershus. Vet ikke hvor alvorlig problemer man må ha for å gå til en. Regner med jeg skal se under anestesileger?

Takk for tips forresten! Jeg slutter aldri å imponere meg over hvor mye du vet om ting og tang i systemet!

Skrevet

Takk for tips og et utfyllende svar!

Jeg mener ikke at sterke smertestillere er noe man putter i seg fordi man skal klare å gjøre ditt og datt som utløser (medfører) smertene! Jeg driver pr nå etter anbefaling fra kiropraktor med å se på en type kontorstol som kan fungere svært allsidig og avlastende på meg (HÅG Capisco). Jeg har gjort avtale hos HÅG i morgen, så det blir spennende å teste ut :). Er det bra og NAV er med på saken, skulle det gå greit. Grunnen til at jeg nevner smertestillende i de periodene jeg har mest vondt er rett og slett at man spenner seg når man har vondt og dermed lager man seg en vond sirkel. Driver med yoga og slikt, noe som får meg til å slappe godt av. Imidlertid er det ikke noe som tar smertene mine. Behandling og trening funker fjell, men noen ganger må jeg ha hjelp på veien.

Jeg tar noen ggr Indocid + Paracet i perioder, men det gir rett og slett lite effekt. NSAIDs gjør meg dårlig i magen og øker blodsukkeret mitt, men det lar seg avhjelpe avv syrehemmende piller igjen. Men så kommer interaksjonsproblemer inn i bildet (NSAIDs+Litium, ditto sammen med Atacand som er en blodtrykksmedisin). Prøvd hele NSAID rekka tror jeg. Noe effekt, men bivirkningene er plagsome. Velger man mellom to onder, tar man det minste seff, men da må det også virke. Interaksjonene jeg nevner gjør ikke noe umulig, bare at man må være litt mer våken. Hele meg er en komplisert sak med mange medisiner jeg allerede tar - derfor er det en legeoppgave å finne noe som virker bra. Jeg driter i om det er a-preparat eller c-preparat, bare det virker - det er det jeg vil ha!

Skal se på hva som finnes av smertespesialister i Oslo/Akershus. Vet ikke hvor alvorlig problemer man må ha for å gå til en. Regner med jeg skal se under anestesileger?

Takk for tips forresten! Jeg slutter aldri å imponere meg over hvor mye du vet om ting og tang i systemet!

Jeg synes heller ikke det er avgjørende hvordan medikamentet er klassifisert, men at du bruker det på en måte som for deg er konstruktiv.

Hvis jeg var deg, så hadde jeg bedt om en henvisning hit: http://www.smertespesialistene.no/Hvem_er_vi.aspx

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...