Gå til innhold

Deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung kvinne som for nærmere ett år siden ble utsatt for et brutalt voldsangrep. Jeg ble banket opp, slått og sparket over et kvarter. Selv besvimte jeg ganske raskt da det første slaget gjorde at jeg falt med hodet først i et betonggulv. Jeg kom til bevissthet flere ganger under angrepet, men hadde aldri noen sjans til å forsvare meg. I etterkant har jeg fått behandling for hodeskader og det at jeg mistet mye av følelsen i venstre side. Jeg ble tilbudt samtaler med en psykolog, men avslo da det eneste jeg ønsket var å komme meg videre. Idag sliter jeg fortsatt mye med smerter i ryggen, samtidig som jeg lurer på om jeg har utviklet en form for depresjon. Jeg orker nesten ikke stå opp av sengen, kan ligge i sofaen i dager uten mat og drikke, sover mellom tolv og fjorten timer hvert eneste døgn. Jeg tar meg selv ofte i å tenke at jeg ikke ønsker å leve lenger. Ønsker råd om hva jeg bør gjøre videre? Føler ikke at jeg vil plage fastlegen med noe som ikke er alvorlig heller.

Melba1365380968
Skrevet

Dette er alvorlig, og du bør absolutt snakke med fastlegen om det snarest mulig! Du skal ikke ha det sånn, og det finnes hjelp å få!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør snarest gå til fastlegen for å bli grundig undersøkt. Undersøkelsen vil avgjøre hvilke tiltak som skal settes inn.

Du plager ikke fastlegen mer enn du plager en butikkeier som du handler hos.

Skrevet

Fastlegene er der i like høy grad for å ta vare på vår psykiske helse som vår fysiske. Uten å være pyskiater, så leser jeg jo depresjonssymptomer i det du skriver. Ikke lyst til å leve mer, svært lav energi, orker ikke mat. Klassiske depresjonssymptomer.

Kjære deg, dette må ha vært skikkelig traumatisk for deg og det er INGEN grunn til å at du skal gå å ha det vondt med dette i ensomhet - uten noe hjelp engang. Bry legen din, det er derfor hn er der!! En leges jobb er å ta seg av pasienter. Om du søker litt på statistikk, vil du bli overrasket over hvor stor prosentandel av besøk til fastleger som er relatert til psykiske problemer/psykdom.

Har du mye ubehag i forhold til det du opplevde? Som at det som hendte plutselig dukker opp, eller kommer opp som en film i revy? Dette er et symptom på posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Jeg mener du bør komme til behandling fortest mulig med det du har opplevd. Hvis legen din oppfører seg teit (ikke tar deg på alvor, virker lite kompeten på psykiatri...) ville jeg vurdere å bytte fastlege. Imidlertid tror jeg ikke noen lege ville føle seg brydd om du forteller hva du har vært igjennom og hvordan situasjonen din er nå. I så fall burde ikke den legen vært der... Å ha opplevd noe sånt må jo bare ha vært fullstendig grusomt selv om du kanskje var bevisstløs en del av tiden det pågikk.

Kontakt fastlegen din imorgen, be om hastetime. Du må få hjelp nå. At du ligger dagesvis på sofaen uten å få i deg mat er et så pass kraftig symptom at det gir grunn for raskest mulig hjelp. Om ikke annet, få time raskest mulig! Her kan du få henvisning til psykolog eller psykiater. Om fastlegen kjenner en som er god på traumebehandling er det gunstig. De fleste vet jo mye om slik problematikk - mange terapeuter i psykiatrisk helsetjeneste har pasienter med traumer.

Be om hjelp kjære deg, det er overhode ikke å bry noen unødvenidg!!

Håper det beste for deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...