Gå til innhold

Høyde

Gjest Hamza Ahmed

Anbefalte innlegg

Gjest Hamza Ahmed
Skrevet

Hei! jeg er en gutt på 174 cm og 14 år. jeg vet ikke om det er normalt men lurer på et spørsmål om en venn av meg. Han er 150 cm høy og vill vokse. Begge foreldrene hans er over 170 cm. Han er født i 1995. Er det noe unormalt med høyde hans eller er blir han høyere etter hvert. Jeg har en anenn venn av meg som er 185 cm og 14. han vil ikke bli høyere, hva skal han gjøre får å ikke bli høyere?

Skrevet

Når det gjelder å bli høyere eller å stoppe å vokse så går det på å behandle med hormoner. Alt dette må gå via fastlegen

Derfor må ungdommen gå til foreldrene som igjen tar dem med til fastlege, og derfra starter undersøkelsene (bla håndmåling for å se om guttene har sluttet å vokse) og så søkes det om evnt.behandling (dette er det barnepoliklinikken gjerne som har ansvaret for)

Hvordan det går i enden er ikke lett å si, men de er generelt litt strenge med å behandle med hormoner

Skrevet

Høyde er omtrent 100% genetisk, forutsatt at man får tilstrekkelig med næring (og det får man i vår del av verden). Det betyr ikke at alle "arver" høyden til foreldrene sine, for man kan ha gener som kommer fra andre deler av slekten.

Mange gutter vokser til de er nesten 20 år, så han på 150 med foreldre rundt 170 har god tid.

Evt. behandling må gjøres med hormoner etter nærmere undersøkelse, slik det står under her.

Skrevet

kjenner en som var 148 da han var 15.

da han var 20 var han 174 tror jeg

:)

Skrevet

Det er sånn med dere gutta at dere plutselig skyter i været. Får en skikkelig vekstspurt. Denne kan gjerne starte så seint som 16-17.

Jeg tror det kan være lurt for kameraten din å høre med med foreldrene sine. Når hadde far sin mest aktive vekstperiode? Dette er ganske så arvelig. Selv slutta jeg å vokse i sjuendeklasse - 13 år. Slik var det med mora mi og. jeg er fem cm høere enn henne, men det er variasjon mellom de da. Modern er 1.70, fattern er 1.90. Brodern endte vel opp med noe rundt 1.80. Jeg er 1.75 ca.

Om man skal ha en vannsolid bevis på hvordan utviklingen blir er det naturlig å ta røntgen av hånda - ut i fra dette kan de regne seg fram til den høyden du med stor sannsynlighet ender opp på.

Han på 1.85 (om jeg husker riktig...) kan meget vel være utvokst. Noen er tidligere ute enn anrdre. Noen blir jo lange også da. Om man ikke ønsker seg over en viss høyde (da tenker jeg høyder som kan være betydelig plagsome rent praktisk, og i seg selv øke risiko for ryggproblemer) så er det hormonterapi. Fremgangsmåten er som beskrevet lengre ned i tråden.

Skrevet

Når det gjelder å bli høyere eller å stoppe å vokse så går det på å behandle med hormoner. Alt dette må gå via fastlegen

Derfor må ungdommen gå til foreldrene som igjen tar dem med til fastlege, og derfra starter undersøkelsene (bla håndmåling for å se om guttene har sluttet å vokse) og så søkes det om evnt.behandling (dette er det barnepoliklinikken gjerne som har ansvaret for)

Hvordan det går i enden er ikke lett å si, men de er generelt litt strenge med å behandle med hormoner

Det er helt umulig å si hvor høye folk blir. Man må se på foreldre og besteforeldre. Jeg har to gutter, 28 og 14 år og begge er 1,84 m høye og jeg tror ikke den yngste har stoppet å vokse enda. Men fetteren min var 1,99 og faren min 1,89. På fedrenes side er de små og dattera mi er nesten 10 cm kortere enn meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...