Gå til innhold

Bråkutt på Xanor.

Anbefalte innlegg

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Ja. noen ganger må man lure på om de er kjøpt og betalt. Det har og vært diskusjoner rundt dette i media. Får du god hjelp av xanor, er du en av dem som ikke tåler ssri, og vil du slutte med xanor?? Hvor lenge har du brukt dem... tenker på at du er oppe i 6 mg,--- om det har gått fort oppover mener jeg.... vet at en her inne på forumet har stått på denne dosen i årevis. Så det jeg mener at hvis man ikke hele tiden må øke(slik at det blir et stort problem), og at de faktisk hjelper en til å ha livskvalitet, så er jeg kjempeglad for at benzo finnes. Har selv brukt valium i 31 år, xanor i tilegg siden cipralex seponering i 2006. Bruker ikke så store doser. 7,5 -10 mg valium og 0,75 - 1 mg xanor daglig. (så er jo avhengig) Men dette hjelper meg til å ha et verdig liv. Tåler ikke ssri, og har gått i terapi de siste 3 årene. Fikk veldig stor forverrig i angst og depr. etter den ssri historien. Hadde aldri hatt depr før jeg sluttet med ssri, men da kom det som en abstinens reaskjon. Kom og gikk i to år etterpå. Men angsten sitter der, så hadde jeg ikke hatt benzo hadde sofaen og ensomhet vært mitt liv. Er gift og har to barn, så noen hadde jo vært der for meg, men jeg ville vært en byrde for de andre. Jeg drev min egen klesbutikk før cipralex, men den måtte jeg selge på grunn av forverrelsen. I dag er jeg ufør, så som du sikkert skjønner er jeg veldig bitter på dette ssri forsøket som gjorde meg hjemmesittende. Hadde jeg latt være hadde jeg gått på min lille dose valium og fortsatt hatt butikk som jeg var så glad for at jeg hadde fått til.

Har akkurat den samme erfaringen med SSRI! Leit å høre om din erfaring med dette.. Jeg har gått på Xanor i litt over 3 mnd.. økte dosen rolig. Startet med 1 mg, så 1,5 osv.. Har tidligere fått Xanor hos fastlegen min hvor jeg også var oppe i 6 mg en liten periode. Men når hun oppdaget at det måtte være en psykiater inne i bildet for foreskriving av Xanor kuttet hun det ut med en gang. Nå når jeg har gått i kontinuerlig oppfølging med medisinene føler jeg at de virkelig hjelper meg med det jeg sliter med. Så kommer den klassiske: men det er jo bare å utsette angsten. Men hva så tenker jeg da? Min erfaring er at jeg kommer meg mer ut i sosialt lag, og får kjent på det at det faktisk ikke er så farlig. Jeg har sagt til min faste psykolog at jeg vil fortsette med medisineringen til jeg finner en løsning på problemet, og hun hadde full forståelse og var enig i dette. Men så kom da denne utenforstående psykiateren og beordret meg til å slutte på dagen, uten å forhøre seg med legen min. Og at jeg ble stillt et ultimatum hvor jeg fikk akseptere det, ellers ville jeg ikke fått noe videre behandlig hos dem. Jeg har prøvd andre B-preparater, men uten et heldig resultat. Dette er faktisk det jeg føler fungerer best. Jeg har aldri tenkt til å kjøre på i evigheter med Xanor, men som sagt til jeg kan finne en løsning på det hele. SSRI er jo like utsettende som benzo. Er jo ikke som en antibiotikakur hvor man er kvitt problemet på 10 dager, men noe du holder det i sjakk med på lik linje som benzo. At du liksom ikke skal bli avhengig av SSRI er jo det største tullet jeg har hørt. Som jeg sa til den vikarierende psykiateren som skulle fortelle meg at medisinering med benzo ikke fungerer, var om hun hadde prøvd det selv? Om hun slet med panikkangst og visste at det ikke fungerte. Mitt syn på det er at det er veldig individuelt. Noen fungerer det kjempebra for, som i ditt tilfelle, og noen fungerer det ikke i det hele tatt for. Akkurat som med SSRI.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ink1365380698

7

• frosken

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Tristana

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har akkurat den samme erfaringen med SSRI! Leit å høre om din erfaring med dette.. Jeg har gått på Xanor i litt over 3 mnd.. økte dosen rolig. Startet med 1 mg, så 1,5 osv.. Har tidligere fått Xanor hos fastlegen min hvor jeg også var oppe i 6 mg en liten periode. Men når hun oppdaget at det måtte være en psykiater inne i bildet for foreskriving av Xanor kuttet hun det ut med en gang. Nå når jeg har gått i kontinuerlig oppfølging med medisinene føler jeg at de virkelig hjelper meg med det jeg sliter med. Så kommer den klassiske: men det er jo bare å utsette angsten. Men hva så tenker jeg da? Min erfaring er at jeg kommer meg mer ut i sosialt lag, og får kjent på det at det faktisk ikke er så farlig. Jeg har sagt til min faste psykolog at jeg vil fortsette med medisineringen til jeg finner en løsning på problemet, og hun hadde full forståelse og var enig i dette. Men så kom da denne utenforstående psykiateren og beordret meg til å slutte på dagen, uten å forhøre seg med legen min. Og at jeg ble stillt et ultimatum hvor jeg fikk akseptere det, ellers ville jeg ikke fått noe videre behandlig hos dem. Jeg har prøvd andre B-preparater, men uten et heldig resultat. Dette er faktisk det jeg føler fungerer best. Jeg har aldri tenkt til å kjøre på i evigheter med Xanor, men som sagt til jeg kan finne en løsning på det hele. SSRI er jo like utsettende som benzo. Er jo ikke som en antibiotikakur hvor man er kvitt problemet på 10 dager, men noe du holder det i sjakk med på lik linje som benzo. At du liksom ikke skal bli avhengig av SSRI er jo det største tullet jeg har hørt. Som jeg sa til den vikarierende psykiateren som skulle fortelle meg at medisinering med benzo ikke fungerer, var om hun hadde prøvd det selv? Om hun slet med panikkangst og visste at det ikke fungerte. Mitt syn på det er at det er veldig individuelt. Noen fungerer det kjempebra for, som i ditt tilfelle, og noen fungerer det ikke i det hele tatt for. Akkurat som med SSRI.

''Min erfaring er at jeg kommer meg mer ut i sosialt lag, og får kjent på det at det faktisk ikke er så farlig. Jeg har sagt til min faste psykolog at jeg vil fortsette med medisineringen til jeg finner en løsning på problemet, og hun hadde full forståelse og var enig i dette. ''

Jeg vet hvordan det kjennes ut å gå på både xanor og sobril, men mener du tar ganske så feil her. Det fungerer ikke slik at du gjennom bruk av benzo kan eksponere dego g på den måten få et gjennombrudd. Det kjennes kanskje slik ut, men jeg mener du tar feil. Det er heller ikke slik at du finner ut av ting mens du går på benzo og på en måte har helbredelsen i orden til du slutter. Dette mener jeg forskningen er ganske klar på, og det er en av grunnene til at en ikke vil at folk skal gå på benzo under terapi.

Jeg synes heller ikke en kan sammenligne benzo og ssri. Selv om en blir tilvent på SSRi, og for noen kan det være tøft å seponere, så er det ikke avhengighetsfare på den måten at en oppnår toleranseabstinens. En må ikke gå høyere opp i doser pga abstinens.

''SSRI er jo like utsettende som benzo. Er jo ikke som en antibiotikakur hvor man er kvitt problemet på 10 dager, men noe du holder det i sjakk med på lik linje som benzo.''

Dette er heller ikke sant. SSRI er ikke like utsettende som benzo, og holder ikke problemet i sjakk på samme måte som benzo. Mange mennesker blir friske mens de går på SSRI, og trenger ikke medisiner etter seponering og endt behandling.

Men jeg kjenner igjen tankene dine. Og treffer du på andre som er "hektet" på benzo så vil de gjøre det samme. Jeg synes heller du skal høre på oss som har gått gjennom det hele, hele "prossessen", og som har kommet seg gjennom det og funnet andre måter å bekjempe angsten på.

Skrevet

''Min erfaring er at jeg kommer meg mer ut i sosialt lag, og får kjent på det at det faktisk ikke er så farlig. Jeg har sagt til min faste psykolog at jeg vil fortsette med medisineringen til jeg finner en løsning på problemet, og hun hadde full forståelse og var enig i dette. ''

Jeg vet hvordan det kjennes ut å gå på både xanor og sobril, men mener du tar ganske så feil her. Det fungerer ikke slik at du gjennom bruk av benzo kan eksponere dego g på den måten få et gjennombrudd. Det kjennes kanskje slik ut, men jeg mener du tar feil. Det er heller ikke slik at du finner ut av ting mens du går på benzo og på en måte har helbredelsen i orden til du slutter. Dette mener jeg forskningen er ganske klar på, og det er en av grunnene til at en ikke vil at folk skal gå på benzo under terapi.

Jeg synes heller ikke en kan sammenligne benzo og ssri. Selv om en blir tilvent på SSRi, og for noen kan det være tøft å seponere, så er det ikke avhengighetsfare på den måten at en oppnår toleranseabstinens. En må ikke gå høyere opp i doser pga abstinens.

''SSRI er jo like utsettende som benzo. Er jo ikke som en antibiotikakur hvor man er kvitt problemet på 10 dager, men noe du holder det i sjakk med på lik linje som benzo.''

Dette er heller ikke sant. SSRI er ikke like utsettende som benzo, og holder ikke problemet i sjakk på samme måte som benzo. Mange mennesker blir friske mens de går på SSRI, og trenger ikke medisiner etter seponering og endt behandling.

Men jeg kjenner igjen tankene dine. Og treffer du på andre som er "hektet" på benzo så vil de gjøre det samme. Jeg synes heller du skal høre på oss som har gått gjennom det hele, hele "prossessen", og som har kommet seg gjennom det og funnet andre måter å bekjempe angsten på.

Det er her jeg føler at det er såpass individuelt. Noen har dårlige erfaringer og andre ikke. Hvis du leser gjennom de forskjellige lenkene, så kan du se folk sier de har slitt med abstinenser etter bruk av SSRI. Jeg har selv brukt forskjellige SSRI preparater, og har kun elendige erfaringer med dette. Verken kropp eller hode fungerte, og lenge etter jeg sluttet hadde jeg det sånn. jeg flatet helt fullstendig ut, og følte meg rett og slett helt jævlig 3-4 uker etter nedtrappet stopp. Dette var legen min veldig behjelpelig med å trappe meg ned på når jeg ønsket det. Hvorfor da ikke med Xanor? Jeg har også gått på flunipam i over 6 mnd, som jeg sluttet med for 4 uker siden. Fikk ikke noen nedtrappingsplan da heller, så jeg måtte ta meg av det selv. Så jeg vil påstå at det ikke er benzo som er problemet, det er legene som ikke er behjelpelig med en ordentlig nedtrappingsplan. Det skal bare avsluttes tvert!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Jeg har sagt til min faste psykolog at jeg vil fortsette med medisineringen til jeg finner en løsning på problemet''

Den dag kjem aldri.....

Du må nok først slutte med benzo og så finne løsningen...

ink1365380698
Skrevet

''Jeg har sagt til min faste psykolog at jeg vil fortsette med medisineringen til jeg finner en løsning på problemet''

Den dag kjem aldri.....

Du må nok først slutte med benzo og så finne løsningen...

Jeg for min del har ikke tenkt å slutte. Akkurat som jeg må belage meg på å bruke aurorix, zyprexa og annet resten av livet. (grøsser forresten når jeg tar zyprexa, på grunn av alle bivirkningene som skader kroppen, og vurderer å forsøke å slutte med denne medisinen, og ta mer xanor, men må se hvordan det utvikler seg med xanor, er så redd slike leger som trådstarter kom ut for, og for avregistrering)

Jeg må sikkert regne med andre typer medisiner også ettersom alderen siger på. Kjenner mange på min alder som bruker faste medisiner som de aldri kan slutte med. Det gjelder seg blodtrykk , kolesterol, blodfortynnede, har venner med leddgikt, diabetes osv osv . Hvorfor skal benzo være i en klasse for seg??? En kan jo lure. Det er jo livskvalitet det handler om. Gikk i tre år i terapi blant annet for å få meg til å kjøre bil igjen, være blant folk igjen etter det fatale ssri historien... en liten doseøkning på xanor ga utslaget ang bilkjøring.-- terapi førte ikke fram. Var til å med ute å skulle prøvekjøre med psykiater. Greide hverken puste eller svelge.... takker skaperen for at benzo finnes jeg iallfall. Men skulle jo ønske at jeg hadde tålt ssri, blitt frisk etc og , blitt frisk av terapi etc, men slik er det desverre ikke for meg og mange med meg.

Gjest profile
Skrevet

Nei, jeg mener absolutt ikke at jeg skal prøve å tvinge gjennom videre medisineringe, men når jeg først skal bli tatt av medisinen, så mener jeg at jeg burde få en tilstrekkelig nedtrappingsplan, og ikke bare bråslutt. Jeg blir så mektig provosert over disse legene som begrunner det at de ikke vil skrive ut b-resepter med at man blir så avhengig og risikerer å bli misbruker, men bare bråkutter medisinene og sender folk ut på gata etter ulovlige medisiner de MÅ ha. Hvor mange ganger har man ikke lest i aviser/ukeblader at en passient har fått benzodiasopiner hos legen sin, ikke fått en tilstrekkelig bra nok nedtrappingsplan, og nå går på plata, med penger de har brukt hele dagen på å samle inn, for å kjøpe piller. Og at en psykiater gjør dette er enda mer urovekkende! Alle psykiatere burde vite at bråseponering er direkte farlig, og jeg vil ikke gå gjennom de følgene som det blir ved å bråslutte.

Aldri lest om det jeg...

Skrevet

Slutt ALDRI brått med Xanor, du som går på 6mg - som meg. Vil du ha et hælvete - får du det. Epilepsiannfall er overhengene.

Som andre benzodiazepiner er Xanor MYE verre å komme av.

ink1365380698
Skrevet

Slutt ALDRI brått med Xanor, du som går på 6mg - som meg. Vil du ha et hælvete - får du det. Epilepsiannfall er overhengene.

Som andre benzodiazepiner er Xanor MYE verre å komme av.

Mye verre enn hva?? valium, sobil?? eller mener du AD?

Skrevet

Mye verre enn hva?? valium, sobil?? eller mener du AD?

Han mener nok de andre benzoene som Valium og Sobril.

Selv om AD kan være ille nok...Det syns hvertfall jeg.

Skrevet

Jeg for min del har ikke tenkt å slutte. Akkurat som jeg må belage meg på å bruke aurorix, zyprexa og annet resten av livet. (grøsser forresten når jeg tar zyprexa, på grunn av alle bivirkningene som skader kroppen, og vurderer å forsøke å slutte med denne medisinen, og ta mer xanor, men må se hvordan det utvikler seg med xanor, er så redd slike leger som trådstarter kom ut for, og for avregistrering)

Jeg må sikkert regne med andre typer medisiner også ettersom alderen siger på. Kjenner mange på min alder som bruker faste medisiner som de aldri kan slutte med. Det gjelder seg blodtrykk , kolesterol, blodfortynnede, har venner med leddgikt, diabetes osv osv . Hvorfor skal benzo være i en klasse for seg??? En kan jo lure. Det er jo livskvalitet det handler om. Gikk i tre år i terapi blant annet for å få meg til å kjøre bil igjen, være blant folk igjen etter det fatale ssri historien... en liten doseøkning på xanor ga utslaget ang bilkjøring.-- terapi førte ikke fram. Var til å med ute å skulle prøvekjøre med psykiater. Greide hverken puste eller svelge.... takker skaperen for at benzo finnes jeg iallfall. Men skulle jo ønske at jeg hadde tålt ssri, blitt frisk etc og , blitt frisk av terapi etc, men slik er det desverre ikke for meg og mange med meg.

Kjente en person, som ble vrak. Han brukte Aurorix.. Sluttet brått.

ink1365380698
Skrevet

Han mener nok de andre benzoene som Valium og Sobril.

Selv om AD kan være ille nok...Det syns hvertfall jeg.

enig med du i det...jfr diverse innlegg som ikke er så populære her på dol-- prater varmt for benzo som har hjulpet meg, og prater om mine svært negativer erfaringer med ssri. siden sistnesvnte har ødelagt så mye for meg så er det menneskelig å bli engasjert. Og når det gjelder benzo synes jeg det er viktig at noen av oss tør å stå på barikadene:O))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...