Gå til innhold

Lønner det seg med utdanning ?

Anbefalte innlegg

Helt generelt lønner det seg neppe økonomisk å ta høyere utdannelse. F.eks. vil svært mange uten utdannelse i privat sektor tjene bedre enn akademikere i det offentlige.

Om du kun tenker økonomisk bør du nok heller bli rørlegger, trailersjåfør eller bygningsarbeider enn lærer eller sykepleier! :)

Men hvem tenker vel bare økonomisk ved valg av utdannelse og yrke?

Jeg er vel i en slik stilling...

Gikk på yrkesskole i sin tid, fikk ikke lærlingplass, men etter et par småjobber og relativt tette barn, begynte jeg i en fabrikk. Der tok jeg etterutdanning som privatist, steg i gradene der, flyttet og sitter nå som mellomleder.

Samboeren har doktorgrad innen sitt felt, jobber som forsker, men innen statlig bedrift. Jeg tjener mer enn ham, og vil ha jobbet mine 40 år innen jeg er 62... Han sliter med å rekke disse årene innen han fyller 70.

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Det er jo et spørsmål som gjelder på flere plan. Både samfunnsøkonomisk og individuelt. Individuelt kan det jo også gjelde på flere plan enn bare økonomisk, det handler bl.a. om trivsel og interesser. Derfor er det vel ikke bare et enkelt svar på spørsmålet ditt.

Jeg har tatt en utdanning jeg hadde lyst på, på høyskole/universitetsnivå (er det ikke det det står i sånne spørreskjemaer?), og jeg kunne helt sikkert ha hatt en jobb hvor jeg tjente mer penger. Eller hadde mer fri. Eller mer ansvar/mindre ansvar. Eller...

Poenget mitt er vel følgende: DU må finne ut hva som er viktig for DEG, og så må du velge ut fra det. Er det penger? Sjekk gjennomsnittslønn for ulike yrker og gå for det du finner ut at lønner seg der.

Det varierer vel slik med andre håndverkere. Håndverkere som driver eget firma kan tjene bra, men de lever med mye usikkerhet.

Ja, med egne firma kan de sikkert tjene bra, men som ansatt i en elektrisk bedrift tjener man ikke mer enn dette....

Det jeg syns er rart, er at man på stillingstittler som er brukt på lønningslister f, eks kan kalle seg ingeniør selv om man ikke er ingeniør.

Jobber i en statlig bedrift, og der er det flere med tittelen "ingeniør" som slett ikke har noen ingeniørutdannelse. Ingeniør er ikke noen beskyttet tittel. Akkurat som at hvem som helst kan kalle seg "historiker" til tross for at de ikke, som jeg, har hovedfag i historie.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...