Gå til innhold

Uforklarelige "anfall" med psykisk årsak?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 34 år
Skrevet

Uforklarelige "anfall" med psykisk årsak?

For ca. 4 år siden begynte jeg å få en type "anfall" hvor jeg enten hyperventilerte eller ikke klarte å prate. Disse anfallene har siden da vært hyppige (flere anfall pr dag) og også endret seg. Jeg hyperventilerer ikke lenger, men jeg opplever fortsatt flere ganger daglig en eller flere av følgende: klarer ikke prate, plutselig fnising, tung pusting gjennom nesen, slikking av lepper, ekstrem blunking (de 2 sistnevnte er mindre hyppig). Anfallene varer max 10 sekunder av gangen og jeg er alltid "til stede" og klar over omgivelsene når det skjer. Dette kan skje i alle situasjoner, jobb, med familie og venner, alene, og både når jeg er stresset og avslappet. Da dette begynte gikk jeg til flere leger, har tatt utallige tester, jeg har blant annet vært innlagt på spesialsykehus for epilepsi med alt det innebærer av EEG, MR, telemetri. Ingen har funnet noen fysisk grunn for "anfallene". Videre har jeg hatt samtaler med en psykiatrisk sykepleier, uten at det forbedret situasjonen eller at vedkommende kunne gi meg svar på hvorfor jeg opplever disse anfallene. Jeg har prøvd å søke en del på internett selv for å se om det kan være noe der som beskriver hva jeg opplever, men har ikke funnet noe sammenlignbart. Har du noen tanker om hva det kan være jeg opplever, og noen eventuelle forslag til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette? På forhånd takk for hjelpen.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Stusser litt på at en psykiatrisk sykepleier ble satt til å utrede dette jeg. Hvis det er slik at legen din mener det er psykisk bør du jo utredes av en spesialist.

Sett utenfra har jeg inntrykk at det er bare psykiatrien som bruker sykepleiere til å utrede pasienter. Har ikke hørt om at de bruker den ordningen andre steder i helsevesenet.

Men håper du får svar av noen som har kunnskap om det du spør om

Gjest Kvinne 34 år
Skrevet

Stusser litt på at en psykiatrisk sykepleier ble satt til å utrede dette jeg. Hvis det er slik at legen din mener det er psykisk bør du jo utredes av en spesialist.

Sett utenfra har jeg inntrykk at det er bare psykiatrien som bruker sykepleiere til å utrede pasienter. Har ikke hørt om at de bruker den ordningen andre steder i helsevesenet.

Men håper du får svar av noen som har kunnskap om det du spør om

Det var faktisk bedriftshelsetjenesten som kom med tilbudet om psykiatrisk sykepleier. Fastelegene jeg har vært hos føler jeg at har gitt opp når de har gått tom for prøver og kontroller de kan sende meg til og ikke funnet noe fysisk galt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er overveiende sannsynlig at dette har en psykisk årsak. Jeg mener at du bør henvises til en spesialist i psykiatri eller klinisk psykologi. Kanskje ender det opp med at du må henvises til en psykosomatisk avdeling.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Det var faktisk bedriftshelsetjenesten som kom med tilbudet om psykiatrisk sykepleier. Fastelegene jeg har vært hos føler jeg at har gitt opp når de har gått tom for prøver og kontroller de kan sende meg til og ikke funnet noe fysisk galt.

Ser du har fått svar av NHD. Håper du finner ut av det.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...