Gå til innhold

Gruveulykken og psyke

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Etter hva jeg skjønner er det de to yngste på 19 og 23 år som har hatt dårligst psyke under disse to månedene. Er det tilfeldig at det er de yngste som har taklet det dårligst? Blir man sterkere psykisk med årene? Hva tror du?

Skrevet

Hei,

Med mindre man utsettes for noe som sliter deg totalt ut, mentalt, så vil jeg tro de fleste blir sterkere med årene - spesielt ettersom man lærer fra erfaring.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tenker at det har noe med erfaring å gjøre - at man har opplevd mer sider ved livet og kanskje lettere tenker at det finnes en bra løsning på elendigheten til slutt? En som har levd en stund, vil jo typisk ha opplevd flere skuffelser og nedturer i sitt liv, og da som oftest også erfart at tiden leger alle sår.

En veldig ung person vil kanskje lettere tenke at det aldri kommer til å bli bra?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg tenker at det har noe med erfaring å gjøre - at man har opplevd mer sider ved livet og kanskje lettere tenker at det finnes en bra løsning på elendigheten til slutt? En som har levd en stund, vil jo typisk ha opplevd flere skuffelser og nedturer i sitt liv, og da som oftest også erfart at tiden leger alle sår.

En veldig ung person vil kanskje lettere tenke at det aldri kommer til å bli bra?

Ja, det var noe slikt jeg tenkte også:-)

Skrevet

De faglig proffe vil nok si at det er vanskelig å si. Personlig tror jeg i det hele tatt at mangel på noe serlig stimuli i en så lang periode er ganske hardt for en hver persons psyke. Kanskje det er mer sårbart for en eldre person eller ikke blant de overlevende, men jeg tror egentlig dette er ganske individuelt. Jeg tenkte umiddelbart når jeg fikk høre hvor lenge de ville være innesperret at "disse kommer til å bli psykotiske før hjelpen er der. Til og med psykiateren min mente at sannsynligheten for dette er stor. Imidlertid virket han tilstedeværende som bare det. Kroppen vår har en helt enorm menge hjernekapasitet den ikke bruker - fordi det ansees som unødvendig i et menneskeliv.

Uten å skrive fo mye nå, så tror jeg det disse gurvearbeiderne nå står overfor som en KIJEMPEUTFORDRING er psykiske reaksjoner på hva som har skjedd. Det være seg ventede psykiske, uventede, ventede... Uansett... Jeg kan bare ikke forestille meg hvordan det er å komme ut av en gruve etter nesten tre mnd innesperring... Umiddelbart tenker jeg at jeg kunne satt meg på ti liter vodka for det.... Tåpelig seff, det skjer ikke ;).

Jeg krysser fingre og håper HÅG kontakter meg imrg. Har også et par tlf å ta, samt rydde enda mer, lage meg mat... Noen mål må jeg ha, ellers blir jeg lett destruktiv. Jeg har drukket i dag dessverre, men jeg slutter tidligere fordi jeg vet at jeg har forpliktelser neste dag. Tross alt en framgang, men jeg burde jo holde meg langt unna polet... Øvelse gjør mester... Har jo klart mange helger uten.

Skrevet

jeg ble iallefall mye sterkere med tiden. blir bare mere og mere sterk, tåler ting bedre og jeg føler meg tryggere på mg selv:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...