Gå til innhold

Førerkortforskriften - møte med Fylkeslegen

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg lovte er referat etter møte med fylkeslegen 12.10.10.

Leger, psykologer og optikere er spesielt nevnt helsepersonell (HP) som har ansvar for melding der hvor en kan anta at helsekrav ikke er oppfylt.

Ingen skal meldes ut fra et søk i arkivet. Saker kan meldes først etter at HP har drøftet saken med pasienten. Dette gjelder selvsat ikke om pasienten aktivt unndrar seg en samtale.

Helsetilsynet er sterkt kritisk til at det er kommet ny veileder for dem, men ikke for HP. For disse gjelder fortsatt den gamle veilederen som er mindre streng. Ny veileder for HP er ventet i denne måned.

I det følgende skriver jeg om førerkort for "lavere klasser" - ikke vogntog, buss og annen yrkeskjøring.

Kolonne 1 i linken under er å betrakte som "mindre eller lik" slik jeg tidligere har skrevet på DOL.

For personer som har et forbruk tilsvarende dosekolonne 2, vil det vanligvis være uproblematisk å få dispensasjon.

For personer med lidelser i F20-29 (schizo/psykose) og F30-39 (affektive lidelser)-området, vil også høyere doser være akseptabelt dersom det er anbefalte doser fra lege for å forhindre tilbakefall av sykdom.

For personer som bruker B-preparater er de nevnte grenser i dosekolonne 1 og 2 ikke til særlig vurdering/diskusjon. Spesielt er en oppmerksom bruk av mere enn et preparat i denne gruppen.

Det er HP som melder og pasienten som søker dispensasjon. Vår avdeling, og sikkert mange andre avdelinger og fastleger, har laget ferdige maler som pasienten kan bruke ved dispensasjonssøknad. Det er fullt mulig å sende melding og dispensasjonssøknad i samme brev. For personer med spesielt behov for kort saksbehandlingstid, er det mulig å ringe på forhånd for å avtale nettopp dette. Fylkeslegen mener da at en kan greie en saksbehandlingstid på en uke.

Ved alle vurderinger er det særlig tre forhold som skal tillegges vekt: Oppmerksomhet, konsentrasjon og adferd.

Det siste vil være nytt og ha betydning for personer med ustabile emosjoner og dertil hørende adferd. Selvskadere og personer med gjentatte "suicidale" forsøk, vil ikke lenge fylle helsekravene for førerkort. Det samme gjelder folk med adfersforstyrrelser som gjør at de stadig kommer i klammeri, bråk, voldssituasjoner ol.

For personer med ADHD uten adferdsforstyrrelser, er veilederen klart "mildere" enn før. Det avgjørende nå er hvorvidt personer med ADHD har adfersforstyrrelser eller ikke.

For rusmisbrukere er reglene heldigvis klart innskjerpet.

http://nhi.no/livsstil-og-helse/helseopplysning/diverse/bilkjoring-og-medikamenter-10521.html

IS-1348: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Du sier: kolonne 1 i linken under. Men er ingen link.

Ser ikke at det står noe om personer som skal ekskluderes grunnet diagnoser som schizofreni? Bare om medisinene som brukes mot lidelsen.

Skrevet

Du sier: kolonne 1 i linken under. Men er ingen link.

Ser ikke at det står noe om personer som skal ekskluderes grunnet diagnoser som schizofreni? Bare om medisinene som brukes mot lidelsen.

Fra IS-1348: Schizofreni med relativt god sosial og kognitiv funksjon representerer neppe noen spesiell trafikksikkerhetsrisiko, og dispensasjon bør kunne gis for kl. A, B, S, M og T.

IS-1348:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Gjest bølger
Skrevet

Du skriver at selvskadere ikke lenger fyller helsekravene. Gjelder

det selv om det er 8 mnd siden sist jeg gjorde det?

Må jeg søke dispensasjon når jeg bruker 200 mg lamictal. 300 mg

wellbutrin og akkurat nå 3 mg fluanxol som jeg kommer til å gå ned til 2 mg igjen om en stund? Du hadde ikke lagt ut link.

Håper du svarer, for nå er jeg skikkelig redd. Våger hverken å gå

til legen eller psykologen. Kommer til å få en nedtur om jeg må søke dispensasjon. Og enda verre hvis jeg ikke får beholde

førerkortet.

Skrevet

Du skriver at selvskadere ikke lenger fyller helsekravene. Gjelder

det selv om det er 8 mnd siden sist jeg gjorde det?

Må jeg søke dispensasjon når jeg bruker 200 mg lamictal. 300 mg

wellbutrin og akkurat nå 3 mg fluanxol som jeg kommer til å gå ned til 2 mg igjen om en stund? Du hadde ikke lagt ut link.

Håper du svarer, for nå er jeg skikkelig redd. Våger hverken å gå

til legen eller psykologen. Kommer til å få en nedtur om jeg må søke dispensasjon. Og enda verre hvis jeg ikke får beholde

førerkortet.

Du skriver at selvskadere ikke lenger fyller helsekravene. Gjelder det selv om det er 8 mnd siden sist jeg gjorde det?

S: Det går bra. Men om du gjør det igjen og med en slik alvorlighet at du må behandles, plikter en å sende melding. Da kan det lett bli 6 mnd "karantene".

Må jeg søke dispensasjon når jeg bruker 200 mg lamictal. 300 mg wellbutrin og akkurat nå 3 mg fluanxol som jeg kommer til å gå ned til 2 mg igjen om en stund? Du hadde ikke lagt ut link.

S: Nei (mener du har BP?). Linker er lagt til. Takk til den som opplyste meg om det.

Håper du svarer, for nå er jeg skikkelig redd. Våger hverken å gå til legen eller psykologen. Kommer til å få en nedtur om jeg må søke dispensasjon. Og enda verre hvis jeg ikke får beholde førerkortet.

S: Det blir svært mange som må søke om disp, og de aller fleste vil få det innvilget. Ingen grunn til engstelse for dette.

Gjest bølger
Skrevet

Du skriver at selvskadere ikke lenger fyller helsekravene. Gjelder det selv om det er 8 mnd siden sist jeg gjorde det?

S: Det går bra. Men om du gjør det igjen og med en slik alvorlighet at du må behandles, plikter en å sende melding. Da kan det lett bli 6 mnd "karantene".

Må jeg søke dispensasjon når jeg bruker 200 mg lamictal. 300 mg wellbutrin og akkurat nå 3 mg fluanxol som jeg kommer til å gå ned til 2 mg igjen om en stund? Du hadde ikke lagt ut link.

S: Nei (mener du har BP?). Linker er lagt til. Takk til den som opplyste meg om det.

Håper du svarer, for nå er jeg skikkelig redd. Våger hverken å gå til legen eller psykologen. Kommer til å få en nedtur om jeg må søke dispensasjon. Og enda verre hvis jeg ikke får beholde førerkortet.

S: Det blir svært mange som må søke om disp, og de aller fleste vil få det innvilget. Ingen grunn til engstelse for dette.

De destruktive tankene har sluppet taket igjen, og jeg klarte å la det blir med tanken og ikke handling denne gang også :-)

Hvor lenge bør jeg bruke 3mg fluanxol før jeg reduserer igjen?

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Fra IS-1348: Schizofreni med relativt god sosial og kognitiv funksjon representerer neppe noen spesiell trafikksikkerhetsrisiko, og dispensasjon bør kunne gis for kl. A, B, S, M og T.

IS-1348:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Da er jo retningslinjene fremdeles ekskluderende for store diagnosegrupper. Da går tankegangen ut på at alle med den eller den diagnosen er gale og må søke om dispensasjon fra ordinære vilkår. Og evt kjøre på dispensajon resten av livet.

Kan faktisk ikke skjønne at det er lov å diskvalifisere store grupper ut fra en slik tankegang uten at det blir tatt hensyn til symptomer, egnethet mm.

Jeg mener ut fra denne tankegangen at man fratar veldig mange mennesker rettssikkerhet med tanke på at psykiske sykdommer kan være subjektive å diagnostisere. Diagnosene kan jo endre med hvilken behandler man går til. Og mange diagnoser viser seg i ettertid å være feil.

At det liksom skal være en trøst at man kan søke dispensasjon blir jo helt feil. Man blir i utgangspunktet dømt nord og ned uten lov og dom.

Gjest krekling
Skrevet

Da er jo retningslinjene fremdeles ekskluderende for store diagnosegrupper. Da går tankegangen ut på at alle med den eller den diagnosen er gale og må søke om dispensasjon fra ordinære vilkår. Og evt kjøre på dispensajon resten av livet.

Kan faktisk ikke skjønne at det er lov å diskvalifisere store grupper ut fra en slik tankegang uten at det blir tatt hensyn til symptomer, egnethet mm.

Jeg mener ut fra denne tankegangen at man fratar veldig mange mennesker rettssikkerhet med tanke på at psykiske sykdommer kan være subjektive å diagnostisere. Diagnosene kan jo endre med hvilken behandler man går til. Og mange diagnoser viser seg i ettertid å være feil.

At det liksom skal være en trøst at man kan søke dispensasjon blir jo helt feil. Man blir i utgangspunktet dømt nord og ned uten lov og dom.

Prøv å lese gjennom forskriftene, som NHD henviste til, og da vil du se at det blir nyansert veldig i de nye forskriftene.

Det er ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil, hvis du pga sykdom er uegnet som bilfører, så er du akkurat det.

Å utelukke grupper av mennesker fra å få lov til å kjøre bil blir jo gjort i dag, de blinde og svaksynte, får ikke lov til å ta sertifikat og det mener alle er helt OK.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Prøv å lese gjennom forskriftene, som NHD henviste til, og da vil du se at det blir nyansert veldig i de nye forskriftene.

Det er ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil, hvis du pga sykdom er uegnet som bilfører, så er du akkurat det.

Å utelukke grupper av mennesker fra å få lov til å kjøre bil blir jo gjort i dag, de blinde og svaksynte, får ikke lov til å ta sertifikat og det mener alle er helt OK.

Er det helt ny revidert forskrift. Trodde det bare ble henvist til praktisering av den gamle jeg. Svaret til NHD ga inntrykk av det.

Nå er det opplagt for de aller fleste at peroner som har lidelser som gjør at de er uegnet til å kjøre bil ikke skal gjøre det. Men nå er det ikke slik at alle som har fått en diagnose en gang faktisk kvalifiserer til den diagnosen pr i dag. Og noen diagnoser er sekkediagnoser for veldig mange forskjellige symptomer. F.eks diagnosen schizofreni. Psykiske diagnoser kan også være subjektive, eller feilaktige til forskjell fra f.eks blindhet. Det er helt konkret.

Slik loven er pr i dag skal det ikke utøves skjønn på om personen det gjelder faktisk er en fare i trafikken. De skal automatisk rapporteres. Uansett hvor lite relevant det er.

Gjest krekling
Skrevet

Er det helt ny revidert forskrift. Trodde det bare ble henvist til praktisering av den gamle jeg. Svaret til NHD ga inntrykk av det.

Nå er det opplagt for de aller fleste at peroner som har lidelser som gjør at de er uegnet til å kjøre bil ikke skal gjøre det. Men nå er det ikke slik at alle som har fått en diagnose en gang faktisk kvalifiserer til den diagnosen pr i dag. Og noen diagnoser er sekkediagnoser for veldig mange forskjellige symptomer. F.eks diagnosen schizofreni. Psykiske diagnoser kan også være subjektive, eller feilaktige til forskjell fra f.eks blindhet. Det er helt konkret.

Slik loven er pr i dag skal det ikke utøves skjønn på om personen det gjelder faktisk er en fare i trafikken. De skal automatisk rapporteres. Uansett hvor lite relevant det er.

Jeg skjønner av svaret ditt at du ennå ikke har lest dokumentet som NHD henviste til.

Mye av dine argumenter dine, vil du få svar på, hvis du gir deg tid til å lese litt.

Skrevet

Forskriften er fra 01.07.10, så den kan sies å være relativt ny.

Før du uttaler deg mer om den, anbefaler jeg at du leser den.

Gjest bølger
Skrevet

Takk for svar. Det var beroligende for meg å få vite.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Forskriften er fra 01.07.10, så den kan sies å være relativt ny.

Før du uttaler deg mer om den, anbefaler jeg at du leser den.

Jeg har lest den mange ganger. Hva er det du mener jeg har uttalt meg feilaktig om. Med mindre den er revidert siste 7 dager er jeg oppdatert.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Jeg skjønner av svaret ditt at du ennå ikke har lest dokumentet som NHD henviste til.

Mye av dine argumenter dine, vil du få svar på, hvis du gir deg tid til å lese litt.

Da skal jeg lese den en gang til men NHD svarte i et annet innlegg i denne tråden at schizofreni fremdeles ekskluderer fra ordinære vilkår. Så da er jeg spent på hva jeg ikke har forstått.

Gjest krekling
Skrevet

Da skal jeg lese den en gang til men NHD svarte i et annet innlegg i denne tråden at schizofreni fremdeles ekskluderer fra ordinære vilkår. Så da er jeg spent på hva jeg ikke har forstått.

Les retningslinjene §13 nr.4.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Les retningslinjene §13 nr.4.

13.4

Attest

Ved opplysning om (gjennomgått) alvorlig sinnslidelse og om episodisk lidelse, kreves attest fra behandlende lege. Attesten bør vurdere vedkommendes funksjon som motorvognfører. Om nødvendig kan det kreves attest fra spesialist i psykiatri, evt. attest fra psykologspesialist eller epikrise fra psykiatrisk institusjon eller poliklinikk. For kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel m.v. er det rimelig å kreve mer inngående spesialistvurdering.

Her er den. Forstår du den slik at schizofreni ikke skal rapporteres? Forsto det slik at dette var opplysninger som skal gi fylkeslegen grunnlag for om dispensasjon skal gis eller ikke jeg. Godt jeg ikke er jurist..

Gjest krekling
Skrevet

13.4

Attest

Ved opplysning om (gjennomgått) alvorlig sinnslidelse og om episodisk lidelse, kreves attest fra behandlende lege. Attesten bør vurdere vedkommendes funksjon som motorvognfører. Om nødvendig kan det kreves attest fra spesialist i psykiatri, evt. attest fra psykologspesialist eller epikrise fra psykiatrisk institusjon eller poliklinikk. For kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel m.v. er det rimelig å kreve mer inngående spesialistvurdering.

Her er den. Forstår du den slik at schizofreni ikke skal rapporteres? Forsto det slik at dette var opplysninger som skal gi fylkeslegen grunnlag for om dispensasjon skal gis eller ikke jeg. Godt jeg ikke er jurist..

Schizofreni skal rapporteres på lik linje med en mengde andre forskjellige sykdommer, men schizofreni er ikke nødvendigvis ensbetydende med at en ikke får lov å ha sertifikat.

Skrevet

Jeg har lest den mange ganger. Hva er det du mener jeg har uttalt meg feilaktig om. Med mindre den er revidert siste 7 dager er jeg oppdatert.

Ja, det er korrekt at så godt som alle med schizofreni skal meldes til Fylkeslegen, og storparten vil få dispensasjon.

Skrevet

Jeg må si at jeg skjønner meg godt på førerkortforskriftenes intensjoner, selv om jeg også tenker at den kunne vært formulert mye mindre kategorisk.

Forrige uke tok faktisk jeg opp temaet med fastlegen min, for jeg tenkte det var bedre å legge det på bordet enn at han kanskje kunne risikere å vente for lenge med å si fra til meg for å slippe ubehaget ved å sende en melding om at jeg ikke bør kjøre.

For min holdning er at det er faktisk ikke en menneskerett å kjøre bil, men det er derimot en menneskerett å kunne bevege seg trygt utendørs eller sitte på med meg uten fare for liv og helse. Selvfølgelig vil ting bli MYE mer tungvint uten bil, men det ville vært mye verre om jeg plutselig en dag hadde et liv på samvittigheten.

Jeg har en lidelse (BP) som utvilsomt kan arte seg slik at jeg ikke har noe bak et ratt å gjøre - type hypoman (ukritisk) eller depressiv (suicidal). Pga en bilulykke i nær familie, mener jeg selv at jeg stiller høye krav til meg selv og per dags dato ikke har kjørt avgårde når jeg heller burde vært passasjer eller tatt bussen. Likevel er det alltids en mulighet for at jeg kan miste dømmekraften, og da er det viktig å ha noen rundt som kan si fra.

Ja, jeg tar medisiner - det er ikke få piller jeg triller ned i ukesdosetten min, og det kommer jeg til å fortsette med. Det ville vært helt ulogisk om jeg skulle kutte ut medisinene for å få lov til å kjøre bil - før eller senere ville det ha endt med at perioden uten førerkort kunne blitt veldig lang.

Hva legen min sa? han var stille en stund, mens han så på meg, og deretter uttrykte han en god porsjon respekt for at jeg tok det opp med han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...