Gå til innhold

Førerkortforskriften - møte med Fylkeslegen

Anbefalte innlegg

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Schizofreni skal rapporteres på lik linje med en mengde andre forskjellige sykdommer, men schizofreni er ikke nødvendigvis ensbetydende med at en ikke får lov å ha sertifikat.

Da har jeg jo oppfattet det riktig når jeg sier at diagnosen diskvalifiserer alle fra å ha førerkort på ordinære vilkår og at man må søke om dispensasjon resten av livet. Det står ikke noe om at man kan få tilbake førerkortet på ordinære vilkår.

Det slår jo rimelig feil ut at man er diskvalifisert på en satt diagnose som kan være feilaktig, ikke lengere gi symptomer og som man ikke lengere blir behandlet for. Så må hver og en bevise dette for myndighetene. Da er det jo ikke slik at man blir fratatt førerkortet pga av at man har en lidelse som gjør at man ER trafikkfarlig. Og hva hvis man ber om en ny utredning som gir en annen diagnose, Har man da rett til å få tilbake førerkortet på ordinære vilkår? Eller må man bevise at den diagnosen som en gang ble satt var feilaktig på daværende stadium.

Jeg mener fremdeles at rettssikkerheten min ikke er ivaretatt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da har jeg jo oppfattet det riktig når jeg sier at diagnosen diskvalifiserer alle fra å ha førerkort på ordinære vilkår og at man må søke om dispensasjon resten av livet. Det står ikke noe om at man kan få tilbake førerkortet på ordinære vilkår.

Det slår jo rimelig feil ut at man er diskvalifisert på en satt diagnose som kan være feilaktig, ikke lengere gi symptomer og som man ikke lengere blir behandlet for. Så må hver og en bevise dette for myndighetene. Da er det jo ikke slik at man blir fratatt førerkortet pga av at man har en lidelse som gjør at man ER trafikkfarlig. Og hva hvis man ber om en ny utredning som gir en annen diagnose, Har man da rett til å få tilbake førerkortet på ordinære vilkår? Eller må man bevise at den diagnosen som en gang ble satt var feilaktig på daværende stadium.

Jeg mener fremdeles at rettssikkerheten min ikke er ivaretatt.

Dette står det i 13.2: ''Med alvorlig sinnslidelse menes som regel en psykotisk tilstand. Forskriftens helsekrav er ikke oppfylt hvis det foreligger en kronisk psykotisk tilstand, eller det har forekommet flere psykotiske episoder. Hvis det har forekommet en enkeltstående psykotisk episode som har svekket kjøreevnen for mindre enn ett år siden, og det må antas at det er fare for nye psykotiske episoder, er ikke førerkortforskriftens helsekrav oppfylt.''

Som en ser, nevnes ikke schizofreni. Jeg kjenner ikke til noe tilfelle av schizofreni hvor en ikke har hatt "flere psykotiske episoder" (dvs minst 2). Dermed kan en droppe diskusjonen om schizofreni eller ikke og i stedet telle antallet psykotiske episoder.

Ja, det er korrekt at mange fler heretter må kjøre på individuelle dispensasjoner. Det er prisen for prioriteringen av trafikksikkerhet.

Nå skal en huske på at det også i dag er mange som kjører på slik dispensasjon. Eksempelvis "Føreren må bruke briller/linser under kjøring" er en slik individuell dispensasjon.

Skrevet

Jeg må si at jeg skjønner meg godt på førerkortforskriftenes intensjoner, selv om jeg også tenker at den kunne vært formulert mye mindre kategorisk.

Forrige uke tok faktisk jeg opp temaet med fastlegen min, for jeg tenkte det var bedre å legge det på bordet enn at han kanskje kunne risikere å vente for lenge med å si fra til meg for å slippe ubehaget ved å sende en melding om at jeg ikke bør kjøre.

For min holdning er at det er faktisk ikke en menneskerett å kjøre bil, men det er derimot en menneskerett å kunne bevege seg trygt utendørs eller sitte på med meg uten fare for liv og helse. Selvfølgelig vil ting bli MYE mer tungvint uten bil, men det ville vært mye verre om jeg plutselig en dag hadde et liv på samvittigheten.

Jeg har en lidelse (BP) som utvilsomt kan arte seg slik at jeg ikke har noe bak et ratt å gjøre - type hypoman (ukritisk) eller depressiv (suicidal). Pga en bilulykke i nær familie, mener jeg selv at jeg stiller høye krav til meg selv og per dags dato ikke har kjørt avgårde når jeg heller burde vært passasjer eller tatt bussen. Likevel er det alltids en mulighet for at jeg kan miste dømmekraften, og da er det viktig å ha noen rundt som kan si fra.

Ja, jeg tar medisiner - det er ikke få piller jeg triller ned i ukesdosetten min, og det kommer jeg til å fortsette med. Det ville vært helt ulogisk om jeg skulle kutte ut medisinene for å få lov til å kjøre bil - før eller senere ville det ha endt med at perioden uten førerkort kunne blitt veldig lang.

Hva legen min sa? han var stille en stund, mens han så på meg, og deretter uttrykte han en god porsjon respekt for at jeg tok det opp med han.

Veldig bra innlegg. Poenget er å forstå at forskriftene har en intensjon ja, de er ikke laget for å være jævlige mot folk. Jeg har ingen diagnose og tar ingen medisiner, men har samme syn som deg. Det er ingen menneskerett å kjøre bil, jeg forstår at det kan gjøre livet mye mer komplisert, men det er bedre enn å sette andres liv i fare, evt. ha et liv på samvittigheten.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Dette står det i 13.2: ''Med alvorlig sinnslidelse menes som regel en psykotisk tilstand. Forskriftens helsekrav er ikke oppfylt hvis det foreligger en kronisk psykotisk tilstand, eller det har forekommet flere psykotiske episoder. Hvis det har forekommet en enkeltstående psykotisk episode som har svekket kjøreevnen for mindre enn ett år siden, og det må antas at det er fare for nye psykotiske episoder, er ikke førerkortforskriftens helsekrav oppfylt.''

Som en ser, nevnes ikke schizofreni. Jeg kjenner ikke til noe tilfelle av schizofreni hvor en ikke har hatt "flere psykotiske episoder" (dvs minst 2). Dermed kan en droppe diskusjonen om schizofreni eller ikke og i stedet telle antallet psykotiske episoder.

Ja, det er korrekt at mange fler heretter må kjøre på individuelle dispensasjoner. Det er prisen for prioriteringen av trafikksikkerhet.

Nå skal en huske på at det også i dag er mange som kjører på slik dispensasjon. Eksempelvis "Føreren må bruke briller/linser under kjøring" er en slik individuell dispensasjon.

Nå er det slik jeg jeg har fått en schizofreni diagnose. Jeg har vært nærpsykotisk 1 gang, da i forbindelse med en alvorlig livskrise og dyp depresjon. Fastlegen min mener at diagnosen er feil. Jeg bruker ikke AP eller får legeoppflølging. Jeg har fungert i yrkeslivet i 30 år før jeg ble syk. Jeg ble ufør etter sykdommen men problemet er konsentrasjonsvansker. Disse bedrer seg gradvis. Legen mener de kommer av tilbakevendende depresjon.

I forhold til å få inn i førerkortet at man trenger briller/linser er vel ikke dette noe man søker fylkeslegen om dispensasjon for? Det er vel heller det at de er innenfor regelverket for kjøring på ordinære vilkår hvis man bruker brillene under kjøring.

Men hvis det er slik at diagnosen schizofreni ikke skal meldes er det jo greit. Men syns ikke det kommer tydelig frem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå er det slik jeg jeg har fått en schizofreni diagnose. Jeg har vært nærpsykotisk 1 gang, da i forbindelse med en alvorlig livskrise og dyp depresjon. Fastlegen min mener at diagnosen er feil. Jeg bruker ikke AP eller får legeoppflølging. Jeg har fungert i yrkeslivet i 30 år før jeg ble syk. Jeg ble ufør etter sykdommen men problemet er konsentrasjonsvansker. Disse bedrer seg gradvis. Legen mener de kommer av tilbakevendende depresjon.

I forhold til å få inn i førerkortet at man trenger briller/linser er vel ikke dette noe man søker fylkeslegen om dispensasjon for? Det er vel heller det at de er innenfor regelverket for kjøring på ordinære vilkår hvis man bruker brillene under kjøring.

Men hvis det er slik at diagnosen schizofreni ikke skal meldes er det jo greit. Men syns ikke det kommer tydelig frem.

Om du kun har hatt en psykotisk episode for flere år siden, og du ikke bruker eller har brukt medisiner på lang tid, skall du ikke meldes til Helsetilsynet/Fylkeslegen :-)

Gjest Zyprexus
Skrevet

Har spurt før men ikke fått noe klart svar. Hva mener du NHD at vi som går på bare litt mer medisin enn tillatt skal gjøre? Jeg bruker 30 mg Remeron. Grensen er vel 25 mg. Ellers er de andre medisinene ok i følge veilederen.

Burde jeg gå til legen og si fra eller burde jeg bare ta det med ro å kjøre videre?

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Om du kun har hatt en psykotisk episode for flere år siden, og du ikke bruker eller har brukt medisiner på lang tid, skall du ikke meldes til Helsetilsynet/Fylkeslegen :-)

Tusen takk for at du har tatt deg alt bryet med å oppklare ukarhetene for meg. Glad jeg har misforstått deler av teksten. Selv om jeg har reagert sterkt på det jeg oppfattet som veldig rigide regler er jeg helt på linje med at personer som utgjør en fare i trafikken skal lukes ut. Men det skal skje på en redelig måte. Så selv om det ikke er en menneskerett å kjøre bil kan tap av førerkort rasere et menneskes liv. Derfor skal begrunnelsen alltid være pga av reell fare mener jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...