Gå til innhold

Eldrebølge

Anbefalte innlegg

Gjest NInaaaahhh
Skrevet

Hei, håper du kan hjelpe meg med dette. Eldrebølgen kommer, og det jeg da lurer på er åssen konsekvenser dette vil få for de eldre og familien?

Skrevet

Er dette en skoleoppgave eller noe sånt? I så fall synes jeg du skal skrive hele oppgaveteksten, eller gjøre den selv. Du finner mye på nettet hvis du søker.

Ellers er vel konsekvensene for de eldre selv at de, i tillegg til alle de andre ikke bare positive sidene ved å bli gammel, må leve med å bli betraktet som et ekstra stort problem siden de er så mange.

For familien er vel konsekvensen bl.a. at det er lengre køer til alt, slik at de som pårørende må presse på enda mer for å få tilbud til de familiemedlemmer som trenger det.

Skrevet

Denne problemstillingen har vel egentlig alltid vært aktuell. Nå blir folk eldri fordi man har kommet lengre i medisinen, og fordi det ikke er vanlig å få mange barn. Dermed er jo forholdte eldre til yngre blitt betydelig økt.

Jeg tenker at så lenge eldre i nær famili har det bra og er friske - så vil det være lite problematisk. Som regel setter de pris på å bli ivaretatt som mennesker, få litt vanlig oppmerksomhet i alle fall. Jeg er 29, har besteforeldre som er 88 begge to. Disse er kjempespreke for sin høye alder, og klarer seg svært godt. Men de setter enormt stor pris på at vi andre i familien kommer innom på besøk. Slår av en prat, gi de litt andre inntrykk enn de får av å sitte for mye inni leiligheten sin. I fjor hadde morfar lungebetennelse, og var litt bortreist. Dermed var det jo å være litt "aggressiv" med han for å få i han væske og etter hvert mat. Jeg opplevde ikke det som noe kjempeproblem, mor og jeg hjalp til etter hva som passet.

Syke eldre er jo klart mer problematisk, og dessverre er det jo svært vanlig at det blir behov for sykehjem. Min farmor fikk alzheimer, men da var det aller ekleste problemet at farfar fornektet det og ikke ville ha henne ut av huset - dette på tross av at han taklet dette ekstremt dårlig både personlig og overfor henne. Dette endte med at faren min og onkel måtte få umyndiggjort farfar for at farmor skulle få riktig hjelp. Ingen hyggelig sak på noen måte, for farfar var overhode ikke noe dement. Dermed var det et spark under beltestedet for han da andre tok styringa. Samtidig skal det sies at farmor fikk det veldig mye bedre der hun kom, og levde sine to siste år.

Det største problemet vi nok vil oppleve i økende grad er den skrikende mangelen på sykehjemsplasser eller behandlingsplasser/rehabilitering. Dessuten er det jo stadig problemer med underbemanning på bo- og behandlingssentrene. Jeg jobbet selv på sykehjem for ti år siden, og underbemanning var selv daet kjempeproblem.

Hvordan løse dette? Jeg aner ikke. Politiske meninger jeg har ønsker jeg ikke å publisere her.

Men en slags konklusjon er nok at den nermeste familien vil bli stadig viktigere både som medmennesker og omsorgsytere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...