Gå til innhold

NHD: Økte depressive plager etter innsetting av hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Gjest huff ikke nå igjen!:(
Skrevet

Jeg har diagnosen tilbakevendende depresjon, men har nå vært relativt bra i snart et år! For en uke siden fikk jeg satt inn hormonspiral og jeg opplever nå at symptomene kommer tilbake. Jeg er livredd uten at jeg vet hvorfor, og jeg ser ingen mening med ting. Det er ingen grunn til at jeg skal føle det slik nå. Kan det skyldes hormonspiralen eller er det tilfeldig? Hvis det skyldes hormonspiralen, kan dette bli bedre om jeg gir det litt tid? Hormonspiralen ble satt inn både som prevensjon og for å forbedre PMS! (de depressive symotomene mine blir alltid verre før menstruasjon) Jeg har tidligere prøvd p-piller med samme reaksjon, men fikk beskjed av legen min om at hormonspiral ikke skulle gi disse symptomene. Og prevensjon bør man jo ha.. Er det mindre sjanse for å komme ut av en depresjon, jo flere man har? Hver gang jeg har en depreson er jeg overbevist om at jeg aldri kommer til å bli bedre.

Skrevet

I forhold til det siste du skriver - det er typisk å føle akkurat det når man er depressiv - at det ikke er noe ende på depresjonen selv om man fra tidligere alltid har erfart at man har kommet seg. Jeg har det sånn selv (er bipolar).

Når det kommer til spiralen. Jeg kikket i Felleskatalogen, men der står ikke depressjon som bivirkning. Imidlertid har du hatt reaksjoner ift stemningsleie på p-piller. Det er jo hele tida snakk om hormoner. Med Mirena-spiralen kan en grunn for isetting være at man prøver å unngå bivirkninger p-piller kan gi, da denne virker mye mer lokalt i kroppen. Imidlertid er noen personer mer sensitive enn andre, og således få bivirkninger likevel.

Hvis de depressive symptomene dine kom rett i etterkant av isettingen av spiralen er det grunn til mistanke. Det samme dersom du hadde depressive symptomer som forsvant da du sluttet med p-piller.

Tar du noe antidepressiva? Det har jo blitt brukt mot PMS i seg selv faktisk. Mange har fått det bedre med SSRI. Mener Seroxat var nevnt i en eller annen undersøkelse, men her er jeg IKKE sikker - på et konkret preparat. SSRI-ene har jo ganske like egenskaper. Det mest populære nå til dags er Cipralex. Om du tar dette, kan det kanskje være lønt å prøve noe annet, for folk rapporterer ulik effekt på ulike SSRI de har prøvd.

Man skal jo heller ikke utelukke at dette er en tilfeldighet. Uansett må du jo få behandling for depresjonen din! Kanskje det beste ville være p-piller i kombinasjon med noe antidepressivt eller stemningsstabiliserende (sistnevnte om du har hatt tilbakevendende depresjoner og dårlig respons på antidepressiva).

NHD kan nok mer enn meg her - garantert. Men uansett håper jeg du finner ut av dette og får riktig hjelp! Finnes jo ikke noe mer deprimerende enn å være deprimert.

Skrevet

Jeg fikk i sin tid råd fra min psykiater om ikke å sette inn hormonspiral...

Har bipolar lidelse - altså stemningslidelse. Fulgte rådet.

Gjest spiral og depresjon
Skrevet

Jeg ble definitivt mer deprimert av hormonspiralen og kunne ikke bruke den. Jeg mener også at min gynekolog sa at når jeg var blant dem som reagerte på pillen kunne jeg også reagere på spiralen.

Da er det ikke verdt det.

Gjest bølger
Skrevet

Kan det være derfor jeg fikk psykiske problemer? Har slitt psykisk like

lenge som jeg har hatt hormonspiralen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...