Gå til innhold

Mens vi snakker om benzo....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rohypnol er like potent som Xanor, men pga. den utstrakte bruken av narkomane - gikk den fra B til A kategori.

De narkomane har stor makt! I USA er Rohypnol forbudt.

ink1365380698
Skrevet

og det er skremmede. xanor er en god medisin, og man kan gå på det resten av livet.

Skrevet

Flunipam (=Rohypnol - flunitrazepam) - ofte referert til som flunniser eller hyppere. Det funker fjell, jeg har fått det noen få ggr under innleggelse, dessverre også misbrukt det for ganske mange år siden. Jeg var heldig, ble ikke kraftig avhengig. MEN, man skal virkelig være ekstremt forsiktig med dette preparatet, abstinensene jeg fikk var ganske milde - men forbanna ubehaelig likevel) Det ville blitt langt verre om jeg ikke hadde sluttet i tide, brukte det for å dempe en kraftig hypomani. Fastlegen min sa til meg at det er omtrent like vanedannende som heroin. Selvsagt hadde jeg litt vanskelig for å tro at det var SÅ ille. Men jeg kjenner flere eks-narkomane som definitivt har vært langt utpå med både heroin, benzo o.l. Jeg har spurt de helt uavhengig av hverandre - samtlige har bekreftet at fastlegen min har rett! Dermed.. Flunipam må brukes med ekstrem forsiktighet.

Jeg vil ikke være en "benzoprest," men Xanor har jeg god erfaring med til nå og da bruk. Nåværende psykiater skriver det ikke ut til en kjeft, men jeg har fått av fastlegen min et par ganger ved kraftig behov. Virket veldig bra mot sterk angst/søvnproblemer. Imidlertid er jeg ikke for livslang bruk av sånne preparater med mindre alt annet feiler. Personlig stopper jeg med vanedannende medisin for en periode om jeg merker at jeg har bygget tåleranse. Samtidig er jeg opptatt av at legen som skriver ut følger nøye opp. Skal man bruke det fast over tid, må man i alle fall følges SVÆRT nøye - ellers kan det nok bli lett å gjøre det jeg tror er første skritt ut i avhengighet - at man må øke dosen for å få samme effekt. En skummel felle man bør følges opp for å unngå.

Når det kommer til bråseponering av benzo eller andre stoffer som gir abstinenser, er jeg enig med deg. Man bråkutter ikke, men trapper pent og sakte ned.

For noen er det riktig å bruke Xanor livslangt, men man MÅ følges svært nøye.

Skrevet

og det er skremmede. xanor er en god medisin, og man kan gå på det resten av livet.

Ja. Mener NHD skrev for en stund siden at "Xanor er et valg for livet".

Skrevet

Flunipam (=Rohypnol - flunitrazepam) - ofte referert til som flunniser eller hyppere. Det funker fjell, jeg har fått det noen få ggr under innleggelse, dessverre også misbrukt det for ganske mange år siden. Jeg var heldig, ble ikke kraftig avhengig. MEN, man skal virkelig være ekstremt forsiktig med dette preparatet, abstinensene jeg fikk var ganske milde - men forbanna ubehaelig likevel) Det ville blitt langt verre om jeg ikke hadde sluttet i tide, brukte det for å dempe en kraftig hypomani. Fastlegen min sa til meg at det er omtrent like vanedannende som heroin. Selvsagt hadde jeg litt vanskelig for å tro at det var SÅ ille. Men jeg kjenner flere eks-narkomane som definitivt har vært langt utpå med både heroin, benzo o.l. Jeg har spurt de helt uavhengig av hverandre - samtlige har bekreftet at fastlegen min har rett! Dermed.. Flunipam må brukes med ekstrem forsiktighet.

Jeg vil ikke være en "benzoprest," men Xanor har jeg god erfaring med til nå og da bruk. Nåværende psykiater skriver det ikke ut til en kjeft, men jeg har fått av fastlegen min et par ganger ved kraftig behov. Virket veldig bra mot sterk angst/søvnproblemer. Imidlertid er jeg ikke for livslang bruk av sånne preparater med mindre alt annet feiler. Personlig stopper jeg med vanedannende medisin for en periode om jeg merker at jeg har bygget tåleranse. Samtidig er jeg opptatt av at legen som skriver ut følger nøye opp. Skal man bruke det fast over tid, må man i alle fall følges SVÆRT nøye - ellers kan det nok bli lett å gjøre det jeg tror er første skritt ut i avhengighet - at man må øke dosen for å få samme effekt. En skummel felle man bør følges opp for å unngå.

Når det kommer til bråseponering av benzo eller andre stoffer som gir abstinenser, er jeg enig med deg. Man bråkutter ikke, men trapper pent og sakte ned.

Egentlig er det litt rart...Jeg er gammel nok til å huske at Rohypnol var førstevalg blandt leger når de skulle forskrive sovemedisin (slutten av 80-tallet, tidlig 90-tall).

Fikk selv resept på det en gang husker jeg. Jeg opplevde ingen problemer med det. Men jeg brukte det bare i et par-tre uker tror jeg.

Skrevet

Ja. Mener NHD skrev for en stund siden at "Xanor er et valg for livet".

Ja, men det er fordi den for m,ange er umulig å komme seg av, ikke fordi det er en medisin som er god for alle som går på den for resten av livet. En vesenforskjell.

Skrevet

Xanor er det benzo som ikke har "mer og mer" for å få virkning.

Derfor sier noen psykriatere at det kan være for noen en livslang behandling.

Skrevet

Xanor er et meget bra middel for det det skal brukes for. Men alt som virker for godt - er ikke bra ifg. Statens Legemiddelverk.

Skrevet

Hm... Har du noen kilde for det (forskningsresultater?). Jeg skriver helt utifra hva leger/psykiatere har sagt til meg.

Skrevet

Hm... Har du noen kilde for det (forskningsresultater?). Jeg skriver helt utifra hva leger/psykiatere har sagt til meg.

Ja.

Skrevet

Nå må du slutte med denne spamminga. Det virker ikke helt friskt.

Ikke?

ink1365380698
Skrevet

Det fikk jeg og høre av psykiater på psykosomatisk institutt, at det var det benzo som man måtte øke minst på for å få angst dempende effekt. Derfor foreslo han at jeg brukte det istedet for valium. Jeg har aldri utviklet veldig toleranse, så jeg avslo tilbudet. Men ved ssri avvenning tok jeg imot det jeg fikk, og bruker nå begge.-- men med måte, selv om det nok i manges øyne er i overkant. Men det er livskvalitet det her handler om.

Skrevet

Det fikk jeg og høre av psykiater på psykosomatisk institutt, at det var det benzo som man måtte øke minst på for å få angst dempende effekt. Derfor foreslo han at jeg brukte det istedet for valium. Jeg har aldri utviklet veldig toleranse, så jeg avslo tilbudet. Men ved ssri avvenning tok jeg imot det jeg fikk, og bruker nå begge.-- men med måte, selv om det nok i manges øyne er i overkant. Men det er livskvalitet det her handler om.

Vet om mange som har brått sluttet med SSRI/SSNI - har fått et hælvete mht. abstindenser - lik benzo.

ink1365380698
Skrevet

Vet om mange som har brått sluttet med SSRI/SSNI - har fått et hælvete mht. abstindenser - lik benzo.

Ja , og jeg er til grader en av dem. Psykiater sa til meg at det jeg var gjennom med ssri nok var værre enn en benzo avvenning, på grunn av at de omfattet flere synapser?? Det var han som jobbet på Modum som sa dette. Det som gjorde det værre var nok den "drepende depresjonen" jeg fikk i tillegg til andre abstinens plager. (lå utmattet å kastet opp i fem uker, var så svimmel at jeg ikke greide gå oppreist, fikk bare i meg noe flytende næring-- og så strøm gjennom hodet og kroppen uavlatelig. -- og så denne voldsomme depr da som varte i fem uker under avvenningen av cipralex. Den kom tilbake til meg i to år i hytt og pine-- helt uten "rytme" og perioder som man gjerne snakker om. Psykiater sa det nok skyldtes at jeg ikke hadde tålt ssri- som jeg brukte 7 mnd på og venne meg av. Men jeg er ikke representativ for flertallet, men jeg er ikke alene om det. Det er rappotert mange slike tilfeller sa han.

Skrevet

Ja, men det er fordi den for m,ange er umulig å komme seg av, ikke fordi det er en medisin som er god for alle som går på den for resten av livet. En vesenforskjell.

Alt som virker for godt - er fy - fy......

Skrevet

Benzo er benzo.Ölav femte;

Les ! http://www.benzo.org.uk/manual/

Dette er en professor som har forsket på benzoavhengihet siden tidlig 80 tallet.

At flunipam er så mye verre en andre benzodiazepiner er bare tull, før omregistreringen var det den mest brukte sovemedisinen i Norge.

Det var tilgangen fra østeuropa, med illegalt Rohypnol som førte til omregistreringen, NHD har selv skrevet at 90+ prosent av den misbruket hos de narkomane kom fra østblokkland illegalt på narkomarkedet.

Og vi bruker mye sovemedisin i Norge og bruken øker.

For de narkomane er xanor og rivotril nå arvtagerne og har vært det siden tilgangen på flunipam ble nærmest ikke eksisterende.

Psykiateren min skriver ut flunipam til meg og har selv sagt det bare er tull at han må skrive det på A blanketter.

Det er en individuell vurdering med benzo hvor man tar en avveining mellom fordeler og ulemper i en gitt situasjon.

Når det kommer til USA, det er et utall benzodiazepiner tilgjengelig der som ikke er det her, man kan endog bruke barbiturater selv om dette ikke forekommer veldig ofte.

Flunipam/Rohypnol var ikke registrert i USA, men der som her er det også illegal smugling. Misbruk av flunitrazepam smuglet inn fra Mexico gjorde at man klassifiserte det som narkotika.

Skrevet

Der har du helt rett!! Mange leger glemmer å opplyse om dette når de skriver ut ssri/snri eller andre AD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...