Gå til innhold

Feit= lat

Gjest Eller en sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest Eller en sykdom

Stemmer dette?

Har ei venninne som har søkt om slankeoperasjon men jeg mener at hun bør prøve å gå ned selv først. HUn sier at hun gjør det men hun tilbringer det meste av døgnet i sofa eller senga. Jobber 2 netter i uken og resten av tiden er det lite aktivitet.

F,eks i går hadde hun fri og hadde slappet av hele dagen. Rigte meg på jobb og spurte om jeg kunne handle for henne for at bilen var på verksted. tar 15 minutt å gå til butikk.

Men jeg fikk meg ikke til å si noe til henne.

Hun mener at hun er feit pga at hun har PCOS

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

7

• tzatziki1365380058

7

• Sør

4

• Mary Poppins

4

Gjest verinoca

Jeg mener at fedme ikke er en sykdom i seg selv, men kan være en følgetilstand av sykdom. Og selvsagt - forårsake sykdom.

Stoffskiftesykdommer f.eks kan helt klart gi vektproblemer.

Jeg vet ikke noe om PCOS, men regner med det påvirker hormonbalansen i kroppen? Fedmeoperasjon vet jeg heller ikke mye om, men har fått med meg at det slett ikke er noen kjapp og enkel løsning.

Men at fedme i seg selv er en sykdom man rammes av, nei, den er jeg ikke med på. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043054
Del på andre sider

Gjest jeg er "feit", men ikke lat

Jeg er egentlig ganske provosert av denne feit=lat diskusjonen som går n å. Noen bare ER store fra naturens side og sånn er det. Jeg har selv to søstre. Vi trener sammen tre ganger i uka, og ellers er vi normalt aktive mennesker med et normalt, og sunt kosthold. I tillegg går jeg til jobben hver dag, 20 minutters rask gange hver vei. Vi feiler ingenting, verken stoffskifte eller annet som tilsier at vi er så "feite". Vi er alle tre mellom 15 - 20 kilo overvektige, og noen vil kanskje kalle oss "feite". Men vi er jammen i mye bedre form enn mange suuuuperslanke og deilige modelljenter. Ingen skal komme og fortelle meg at fedme ikke er genetisk betinget eller arvelig. Ser vi på resten av slekta på morssiden ser vi hvor vi har det fra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043068
Del på andre sider

Gjest verinoca

Jeg er egentlig ganske provosert av denne feit=lat diskusjonen som går n å. Noen bare ER store fra naturens side og sånn er det. Jeg har selv to søstre. Vi trener sammen tre ganger i uka, og ellers er vi normalt aktive mennesker med et normalt, og sunt kosthold. I tillegg går jeg til jobben hver dag, 20 minutters rask gange hver vei. Vi feiler ingenting, verken stoffskifte eller annet som tilsier at vi er så "feite". Vi er alle tre mellom 15 - 20 kilo overvektige, og noen vil kanskje kalle oss "feite". Men vi er jammen i mye bedre form enn mange suuuuperslanke og deilige modelljenter. Ingen skal komme og fortelle meg at fedme ikke er genetisk betinget eller arvelig. Ser vi på resten av slekta på morssiden ser vi hvor vi har det fra.

Men du sier kanskje ikke at du er rammet av en *sykdom* heller? :-) Det er vel det diskusjonen går på, hvorvidt en kan påberope seg _sykdommen fedme_.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043070
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg har en venninne som har PCOS men hun er veldig tynn. Hun er dog veldig bevisst å ikke legge på seg.

Selv kan jeg heller ikke spise mye, lever på toppen 1300 kcal pr dag. Har lett for å legge på meg og de fleste i familien er relativt tunge. Men jeg vil ikke være det og spiser det jeg trenger for ikke å gå opp i vekt.

Så lenge jeg holder vekten stabil med det kaloriinntaket og har gjort det i mange mange år så irriterer jeg meg over at alle maser om at jeg spiser "for lite". Hadde jeg spist for lite hadde jeg jo tatt av ikke sant?

Har prøvd å spise mer men da går vekta opp med en gang.

Så ja - noen klarer ihvertfall å unngå å legge på seg. Det er ikke så vanskelig heller bare man blir vant til å spise lite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043076
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en enhetlig konklusjon på, eller forklaring av overvekt. Mange er rett og slett genetisk mer disponerte. Kanskje har man lært seg dårlige vaner man ikke tenker over uten nødvendigvis å være noen latsabb. Noen er selvsagt for inaktive, men det gjelder ikke alle.

Gastric bypass eller annen slankekirurgi ville for meg vært HELT KLART SISTE KRAMPETREKNING! Det er lett å tenke at man bare kan bli dopet ned, at en kirurg fikser litt og at alt blir bedre. Slik er det faktisk ikke. Å gjennomgå slik kirurgi i seg selv har sine risker (som all kirurgi), og man er ikke på noen måte for ever kurert etter at operasjonen er ferdig. Da er det både en rekonvalisenstid, samt tilvenning av en helt annen livsstil. Tenk deg å leve med ikke å kunne ete mer enn et bittelite volum mat i slengen, at man plutselig er blitt avhengig av å ete ofte, plutselig faktisk må passe ekstra ekstra nøye på hva man putter i seg.

PCO er en sykdom som helt klart kan medføre gjenstridig overvekt, men når det problemet oppstår synes jeg behandlende lege bør ta stilling til (sammen med den det gjelder seff) hva som er beste tilnerming. Flere steder er det overvektsklinikker, hvor mange mennesker får svært god hjelp. Jeg har en venninne med nettopp PCO, hun sliter med å holde vekta på tross av kostholdsendringer, mye trening, veiledning og samtaler med andre overvektige. Selv om hun ikke har fått av seg alle de overflødige kiloene - så har behandlingsopplegget hun får hjulpet. Vekten ER redusert selv om det ser ut til å stoppe opp. Dessuten har hun fått knallgod kostveiledning. Trening i regi av overvektsklinikken har og vært meget verdifullt. Hun har kjempekondis og er blitt veldig sterk selv om det ikke ser slik ut. Nå har hun lært hvordan hun holder dette ved like,.

Såh... Overvekt kan skyldes latskap - ja. MEN man skal ta familiehistorie i betraktning, i det hele tatt den overvektiges bakgrunn om man sitter som behandler. Jeg mener det er mye dårlige veiledere er ute når jeg tenker generell kompetanse for overvekt. Her bør samfunnet trå mer til. I familier med f.eks. mye overvekt og diabetes 2, mener jeg at forebyggende helsetiltak alt må settes igang fra helsestasjon i oppveksten. Det er ingen som ønsker å bli feite. Vet det finnes unntak - men de er så få at jeg ikke bryr meg med de - i det hele tatt er det å ønske og bli verdens feiteste person helt fullstendig (p)sykt.

Jeg er litt overvektig, men ikke mer enn at det gir grunn til annen intervensjon enn trening og fornuftig kosthold. Hadde det ikke vært for at jeg alt har diabetes 1, ville jeg raskt bekymre meg for å utvikle type 2. Hadde jeg ikke vært uheldig og fått dia 1, ville jeg vært bekymret. Selv min overvektige far (snakker da virkelig langt mer alvorlig overvekt enn det jeg er) klarer seg fint, han trener mye. Faktisk er han fysisk i langt bedre form enn slanke venner. Forskning har faktisk vist at fysisk aktivitet er veldig viktig også for de større av oss selv om vi ikke nødvendig vis raser ned i vekt. Jeg kjenner kraftige folk som ved å gå skikkelige spaserturer noen ganger i uka har fått et langt bedre liv - selv om vekta kanskje ikke har sunket. Bare for å gjøre det klart: Å gå ned i vekt er bra, og å ha en god personvekt er nyttig på veien. Fysisk aktivitet gjør det lettere å gå ned. Samtidig skal man vite at man uansett vil profittere masse på å holde seg fysisk aktiv om man er overvektig.

Så. Overvekt er IKKE bra, det har mange årsaker og det er andre løsninger enn kirurgi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043085
Del på andre sider

Gjest verinoca

Jeg har en venninne som har PCOS men hun er veldig tynn. Hun er dog veldig bevisst å ikke legge på seg.

Selv kan jeg heller ikke spise mye, lever på toppen 1300 kcal pr dag. Har lett for å legge på meg og de fleste i familien er relativt tunge. Men jeg vil ikke være det og spiser det jeg trenger for ikke å gå opp i vekt.

Så lenge jeg holder vekten stabil med det kaloriinntaket og har gjort det i mange mange år så irriterer jeg meg over at alle maser om at jeg spiser "for lite". Hadde jeg spist for lite hadde jeg jo tatt av ikke sant?

Har prøvd å spise mer men da går vekta opp med en gang.

Så ja - noen klarer ihvertfall å unngå å legge på seg. Det er ikke så vanskelig heller bare man blir vant til å spise lite.

Oi, jeg ville hatt problemer med å leve på 1300 kcal, kan jeg spørre hva du spiser på en typisk dag? Vil også ned litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043086
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Oi, jeg ville hatt problemer med å leve på 1300 kcal, kan jeg spørre hva du spiser på en typisk dag? Vil også ned litt.

Feit = litt sånn mobbeaktig. Ha'ræ unna, feitebolla. Vi vil ikke leke med deg.

Lat = litt sånn mobbeaktig det også, i hvert fall når det brukes til å forklare hvorfor feitebolla er overvektig.

Det er så ufattelig mange stakkarerer som fremhever seg i debatter rundt dette. Det går ikke an å forenkle dette med banale forklaringer hvor det er sånn eller sånn. Enhver tulling uten fnugg av peiling på verken kosthold eller kropp kaster seg på med sterke meninger rundt noe som er komplisert og nyansert, nærmest for å fremheve seg selv - enten fordi man selv var overvektig - og gikk ned, eller fordi man selv er slank, mens tjukkebolla ikke er det. Se på meg - lissom. Jeg er bedre enn deg.

For en patetisk debatt.

Jeg tror for øvrig ikke Kari Jaqueson var ute etter å mobbe noen, men å starte en debatt. Men i dagens nettverden, der det er de med sterkest meninger om alt de ikke har peiling på som kaster seg på og skriver rasende blogginnlegg eller innlegg på dol, drepes debatten effektivt, og overvektige har det vel omtrent like gøy om dagen som innvandrerne som heller ikke kjenner seg igjen i terroriststemplinga.

Og skulle noen komme med noen konstruktivt forsvinner det i støyen. Det er langt artigere å ta tak i spissformuleringene, og det er alltid gøy å fremheve seg selv ved å rakke ned på andre med stupide uttalelser- og generaliseringer basert på null kunnskap.

Verden har blitt gal, de kunnskapsløse setter agendaen, og de som forsøker å si dem imot forsvinner i støyen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043089
Del på andre sider

Gjest MayLynn

En skive til frokost, en til lunsj. Kanskje et par frukt.

Til middag - feks en stor el to små poteter. En halv kylliingfilet.

Kanskje litt rå grønnsaker/mandler.

Dette er vel en typisk dag. Klart det varierer hva vi har til middag. Men mengden er vel noenlunde slik.

Er ikke redd for å ta meg en bit sjokolade eller noe usunt av og til - men spiser aldri en hel sjokolade. Prøver forresten stort sett å unngå det og klarer det hvis jeg går inn for det :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043090
Del på andre sider

Gjest feit es

Feit = litt sånn mobbeaktig. Ha'ræ unna, feitebolla. Vi vil ikke leke med deg.

Lat = litt sånn mobbeaktig det også, i hvert fall når det brukes til å forklare hvorfor feitebolla er overvektig.

Det er så ufattelig mange stakkarerer som fremhever seg i debatter rundt dette. Det går ikke an å forenkle dette med banale forklaringer hvor det er sånn eller sånn. Enhver tulling uten fnugg av peiling på verken kosthold eller kropp kaster seg på med sterke meninger rundt noe som er komplisert og nyansert, nærmest for å fremheve seg selv - enten fordi man selv var overvektig - og gikk ned, eller fordi man selv er slank, mens tjukkebolla ikke er det. Se på meg - lissom. Jeg er bedre enn deg.

For en patetisk debatt.

Jeg tror for øvrig ikke Kari Jaqueson var ute etter å mobbe noen, men å starte en debatt. Men i dagens nettverden, der det er de med sterkest meninger om alt de ikke har peiling på som kaster seg på og skriver rasende blogginnlegg eller innlegg på dol, drepes debatten effektivt, og overvektige har det vel omtrent like gøy om dagen som innvandrerne som heller ikke kjenner seg igjen i terroriststemplinga.

Og skulle noen komme med noen konstruktivt forsvinner det i støyen. Det er langt artigere å ta tak i spissformuleringene, og det er alltid gøy å fremheve seg selv ved å rakke ned på andre med stupide uttalelser- og generaliseringer basert på null kunnskap.

Verden har blitt gal, de kunnskapsløse setter agendaen, og de som forsøker å si dem imot forsvinner i støyen.

Dette var et bra innlegg.

Men skjønner ikke helt hvordan du i samme innlegg kan si at innslaget til Kari var bra, samtidig som det var hun som innførte mobbeordene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043114
Del på andre sider

Gjest feit es

Men du sier kanskje ikke at du er rammet av en *sykdom* heller? :-) Det er vel det diskusjonen går på, hvorvidt en kan påberope seg _sykdommen fedme_.

Jeg synes ikke diskusjonen går på om man kan påberope seg en sykdom. Jeg synes diskusjonen går på om man tar ansvar eller ikke. Da mener vel Kari at de feite ikke tar ansvar, mens de feite mener at det er ikke så lett som hun vil ha det til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043117
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke diskusjonen går på om man kan påberope seg en sykdom. Jeg synes diskusjonen går på om man tar ansvar eller ikke. Da mener vel Kari at de feite ikke tar ansvar, mens de feite mener at det er ikke så lett som hun vil ha det til.

'' om man tar ansvar eller ikke.''

Ansvar for hva da? For at man er overvektig?

Det er da ikke ulovlig?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043119
Del på andre sider

Gjest verinoca

Jo, bakgrunnen er nettopp at myndighetene(?) har vurdert å sortere fedme under kategorien "sykdom".

Hvorvidt dette er vurdert som jeg skriver eller avgjort, har jeg ikke oversikt over. Men Kari Jaqessons innlegg er altså en protest mot dette. Og jeg er enig - til en viss grad, fedme er ikke en sykdom i seg selv, men kan oppstå sekundært til annen sykdom, eller være årsak til sykdom. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043138
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Dette var et bra innlegg.

Men skjønner ikke helt hvordan du i samme innlegg kan si at innslaget til Kari var bra, samtidig som det var hun som innførte mobbeordene?

Det var ikke Jaqueson som fant opp ordene feit og lat.

Men jeg tror hun spissformulerte seg for å få oppmerksomhet, og jeg tror hun ble lest som fanden leser bibelen da hun f.eks. skrev at man blir overvektig hvis man omgås andre overvektige. Hun mente ikke at du blir overvektig hvis alle vennene dine er overvektige - som om det er smittsomt. Hun mente at man ofte gjør som vennene sine - og hvis trenden i vennegjengen er mye usunn mat og lite mosjon, er det fort gjort å la seg rive med.

Det er vanskelig å være uenig i dette.

Hun tok ikke hensyn til årsaker til at enkelte f.eks. henfaller til lite mosjon og mye usunn mat, men hun er klar over det selv om hun ikke skrev det.

Generelt skrev hun vel strengt tatt ikke noe feil, men ordene som ga henne oppmerksomhet (feit og lat) drepte diskusjonen hun startet, for dette er alt folk ser.

Sånn sett er det ikke bare de som nikker og ser ut til å synes det er herlig at noen endelig langer ut mot tjukkebolla som er tåpelige, men også de som vet bedre - men som kun henger seg opp i spissformuleringene og dermed bidrar til å drepe debatten.

Hun skrev ikke noe annet enn det alle andre skriver: Mosjon og kosthold er viktig, og det er klart mange har seg selv å takke.

Hun tok ikke høyde for ulike lidelser, f.eks. lavt stoffskifte (noe som ofte, men langt fra alltid, er livsstilsrelatert), ei heller årsaker til overspising eller tiltaksløshet (som fort kan være psykisk), men hun er klar over det selv om hun i teksten snakket veldig generelt. Dette kommer klart fram i tv-intervjuer hun nå gjør, der hun får muligheten til å forklare hva hun mente.

Hvorvidt fedme i seg selv er en sykdom skal ikke jeg uttale meg skråsikkert om, men hvis jeg skulle dristet meg til å forsøke ville jeg nok sagt at fedme ikke er en sykdom (som kreft er en sykdom), men et symptom på alt fra sykdommer man ikke selv kan rå over (her også medfødt), livsstilsrelaterte sykdommer som kunne vært unngått, psykologiske lidelser (noen kapper seg opp eller blir junkier - andre trøstespiser), til latskap, urutinert kosthold og tiltaksløshet i forhold til mosjon.

I dagens samfunn vil jeg tro latskap, urutinert kosthold og tiltaksløshet, gjelder de aller fleste som sliter med moderat overvekt.

Når vi snakker om ekstrem overvekt er det ikke like enkelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043140
Del på andre sider

Gjest bølger

Feit er ikke lik lat. Alt blir tyngre når du er overvektig så for noen

reduseres aktiviteten.

Selv har jeg hatt spiseforstyrrelse med overspising. Få kontroll over

det er vanskeligere enn å slutte å røyke. Du får et sug etter mat

som ingen kan forstå uten å ha prøvd det selv. Jeg ble frisk igjen og normalvektig, men unner ingen å ha det slik, for det

var grusomt.

Jeg tror at enkelte har genetisk anlegg for å bli overvektig. Ikke

bare med at de lett legger på seg, men at kroppen forlanger mer

mat enn det den trenger, slik at det å holde vekten blir en evig kamp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043153
Del på andre sider

Jeg tror nok dette stemmer i de aller fleste tilfeller. Jeg ser ikke på meg selv som FEIT,men jeg har en del kilo for mye. Hadde jeg fått bort ti kilo ville jeg vært slank. men jeg er lat og gidder ikke bevege meg så mye og jeg er veldig glad i mat.....og sofaen.

De fleste som er overviktige er nok enige, bare de får tenkt seg om....!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043169
Del på andre sider

For noen er det slik, men jeg tror nok ikke dette er det mest vanlige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043172
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er neppe verken - eller, men sannsynligvis både - og. I debatten på tv i dag, sa Tommy Steine at de fleste "hverdagsfeite" var det fordi de ikke orket/gadd å gjøre noe med det, og fordi overvekten ikke var så stor at den egentlig var noe problem i hverdagen. Det tror jeg stemmer.

Når det gjelder folk med bmi på 40 - 50, så nekter jeg å tro at det bare skyldes at de "ikke gidder". Drevon sier at apetittregulering, feks, er noe man vet veldig lite om, og at nøkkelen til sterk overvekt kanskje ligger der.

Det var vel heller ingen andre enn Kari J. som hevdet at genetiske forhold ikke spilte noen som helst rolle, og jeg har mer tillit til forskere enn treningsekspterter akkurat på det området der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354662-feit-lat/#findComment-3043377
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...