Gå til innhold

Hvorfor er ikke folk ærlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sier jo at det er fint å leve - som oftest. Sannheten er vel at det er et tragisk sted for oss alle...

Er det ikke bare barn som kan leve i en illusjon om at verden er et godt sted? De vet jo ikke bedre...

Skrevet

Jeg mener helt ærlig og oppriktig at det er flott å leve!

Det er masse å glede seg over her i verden: musikk, bøker, glade barn, rampete barn, koselige små dyr, frisk luft og rim i gresset...

Skrevet

Det er at vi voksne - som er tenkende drittsekker....ikke sant?

Skrevet

Jeg synes det som regel er fint å leve :-) Selv om det er mørkt og trist iblant.

Skrevet

Jeg synes livet er herlig - for meg. Det plager meg at mange andre har det vondt. Da snakker jeg ikke om noen av oss i vesten, men de som lever i den dårligere stilte delen av verden.

Skrevet

Jeg synes livet er herlig - for meg. Det plager meg at mange andre har det vondt. Da snakker jeg ikke om noen av oss i vesten, men de som lever i den dårligere stilte delen av verden.

Et menneske på det største slott i den rikeste vesten kan da ha like store psykiske smerter som en fattig dame i zimbawe med aidssyke barn. Kan ikke sammenligne på dennne måten.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Syns verden er et supert sted jeg. Elsker å leve og gleder meg til hver dag. Men jeg har også vært veldig syk og det er jo ikke slik at livet er enten happy eller håpløst.

Men man må jo benytte sjansen til å ha det mest mulig gøy. Kan jo ikke regne med at vi får flere liv:)

Skrevet

Et menneske på det største slott i den rikeste vesten kan da ha like store psykiske smerter som en fattig dame i zimbawe med aidssyke barn. Kan ikke sammenligne på dennne måten.

Enig. Et fattig menneske i u-land kan være lykkeligere enn en person i vesten. Det er et samfunnsanliggende så vel som personlig sårbarhet og psykiske lidelser som gjør at mennesker faller utenfor og ikke har det bra med seg selv. Det er helt på trynet å påstå at bare fordi vi har velstand så kan ikke mennesker i vesten ha det vondt. Det er selvfølgelig viktig å bidra med hjelp til den tredje verden, mye lidelse her, men det betyr ikke at velstående mennesker har det bedre psykisk likevel.

Skrevet

Enig i at sammenligning kan bli meningsløs til tider (på individnivå), men husk at den ''fattige damen i zimbawe med aidssyke barn'' OGSÅ kan ha psykisk smerte på toppen av det hele. Og hun har ingen tilgang til verken medisiner eller behandling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det har å gjøre med muligheten for forandring, behandling, friheten over eget liv og basale behov.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du påstår at du vet hvordan andre vurderer sitt eget liv. Vet de ikke det best selv?

Skrevet

Fordi alternativet stort sett ikke virker mer fristende?

Sånn tenker i hvert fall jeg om det å bli eldre. Jeg er over halvveis med livet og tror at etterpå blir det som før jeg ble født. Det er ikke noe jeg ser fram til.

Verden er på mange måter en jammerdal, men vi har alle litt ansvar for å skape noe vi selv finner meningsfylt i vårt eget liv. Siden vi nå engang er så heldige å bo i et hjørne av verden der det er muligheter for å realisere flere ønsker enn å få i oss nok mat for å overleve og beskytte oss mot farer.

Skrevet

Du påstår at du vet hvordan andre vurderer sitt eget liv. Vet de ikke det best selv?

Sant nok. Beklager.

Gjest gjør du!!!
Skrevet

Sant nok. Beklager.

du skriver for å få svar fra nhd for du svarer ikke til andre og starter ny tråder når han har svart....

Gjest Moderator
Skrevet

du skriver for å få svar fra nhd for du svarer ikke til andre og starter ny tråder når han har svart....

''du skriver for å få svar fra nhd for du svarer ikke til andre og starter ny tråder når han har svart....

''

Å ønske seg svar fra psykiateren når man stiller et spørsmål på forum for psykiatri, er neppe spesielt oppsiktsvekkende.

Foreslår igjen at du forsøker å slutte med å poste denne typen kommentarer. Du kan heller stille dine egne spørsmål til nhd.

Skrevet

Enig. Et fattig menneske i u-land kan være lykkeligere enn en person i vesten. Det er et samfunnsanliggende så vel som personlig sårbarhet og psykiske lidelser som gjør at mennesker faller utenfor og ikke har det bra med seg selv. Det er helt på trynet å påstå at bare fordi vi har velstand så kan ikke mennesker i vesten ha det vondt. Det er selvfølgelig viktig å bidra med hjelp til den tredje verden, mye lidelse her, men det betyr ikke at velstående mennesker har det bedre psykisk likevel.

Å det å være fattig. skrapa blakk i Norge er helvete på jord. Jeg sultet en gang i to uker fordi jeg hadde ikke rett på sosialhjelp før jeg hadde solgt bilen min. Men uten bil ville jeg bli enda mer hemmet, sant jeg hadde ikke penger til bensin heller og kom meg ingen vei. Så der satt jeg utsultet, 2 kg med regninger og ventet i to uker på lønn fra deltidsjobben min som heldigvis lå i gangeavstand fra hjemmet.

Å jeg vet om aleneforsørgere med barn som dropper bursdager fordi de ikke har råd til gaver, som blir mobbet og utestengt fordi klærne deres ikke er siste skrik og jenter som er de eneste i klassen uten egen mobil.

Bor man i et slumområde har man ikke de samme behovene for transport, mobiltelefon og fine klær. Leste om en antropolog som bodde i en jordhytte sammen med en storfamilie der dagens store gjøremål for mennene var å gå ut påjakt for å fange middagen sin. Til tross for at de ikke eide nålen i veggen, var det en lykkelig familie og ingen av dem var ensomme. De syntes det var rart og nesten forkastelig at vi i Vesten sendte foreldrene på en institusjon når de ble gamle.

Vi har mange mange mennesker i Norge som sliter med å leve, fordi de ikke har nok penger. Tusenvis bor på gaten, eldre må være nesten halvdød før de får sykehjemsplass, handikappede og utviklinbgshemmede må kjempe store slag for å få oppfyllt rettighetene sine. Mennesker lider og dør i sykehuskøer. Akuttpsykiatrien er overbelastet og mange blir svingdørspasienter fordi de ikke får nok hjelp.... Politiet henlegger alle annmeldelser som gjelder småkriminalitet fordi de ikke har ressurser til etterforskning. Å slik kan jeg fortsette i en evighet. Ikke alltid lett å bo i Norge heller.

Skrevet

Å det å være fattig. skrapa blakk i Norge er helvete på jord. Jeg sultet en gang i to uker fordi jeg hadde ikke rett på sosialhjelp før jeg hadde solgt bilen min. Men uten bil ville jeg bli enda mer hemmet, sant jeg hadde ikke penger til bensin heller og kom meg ingen vei. Så der satt jeg utsultet, 2 kg med regninger og ventet i to uker på lønn fra deltidsjobben min som heldigvis lå i gangeavstand fra hjemmet.

Å jeg vet om aleneforsørgere med barn som dropper bursdager fordi de ikke har råd til gaver, som blir mobbet og utestengt fordi klærne deres ikke er siste skrik og jenter som er de eneste i klassen uten egen mobil.

Bor man i et slumområde har man ikke de samme behovene for transport, mobiltelefon og fine klær. Leste om en antropolog som bodde i en jordhytte sammen med en storfamilie der dagens store gjøremål for mennene var å gå ut påjakt for å fange middagen sin. Til tross for at de ikke eide nålen i veggen, var det en lykkelig familie og ingen av dem var ensomme. De syntes det var rart og nesten forkastelig at vi i Vesten sendte foreldrene på en institusjon når de ble gamle.

Vi har mange mange mennesker i Norge som sliter med å leve, fordi de ikke har nok penger. Tusenvis bor på gaten, eldre må være nesten halvdød før de får sykehjemsplass, handikappede og utviklinbgshemmede må kjempe store slag for å få oppfyllt rettighetene sine. Mennesker lider og dør i sykehuskøer. Akuttpsykiatrien er overbelastet og mange blir svingdørspasienter fordi de ikke får nok hjelp.... Politiet henlegger alle annmeldelser som gjelder småkriminalitet fordi de ikke har ressurser til etterforskning. Å slik kan jeg fortsette i en evighet. Ikke alltid lett å bo i Norge heller.

Bra innlegg.

Det er som regel aldri lett, noe som helst.

Gjest IdaCarine
Skrevet

Det er et ordtak som heter " Verden er en komedie for de som tenker, en tragedie for folk som føler"

Det kan godt hende at verden går til helvete, men vi kan jo ha det gøy før den tid, ellers blir det alt for tragisk. Ta vare på det som er bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...