Gå til innhold

Insomni helt fra barndommen, årsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt insomni helt siden barndommen, kan aldri huske at jeg sovnet lett. Jeg var ikke anspent eller nervøs, men fikk rett og slett ikke sove. I dag i en alder av 25 sliter jeg fortsatt med søvnproblemer, insomni, tidlig oppvåkning, urolig søvn, parasomnier(vivide mareritt med svettetokter).

På videregående ble søvnproblemene så ødeleggende for skole at jeg begynte med sovemedisin i perioder.

Etter jeg fylte atten har jeg forsøkt alle tradisjonelle sovemedisiner og sarotex,surmontil tolvon etc. Har en kombinasjon som fungerer godt nå, men jeg kan aldri se for meg at jeg klarer å sove uten hjelp.

Hva kan det skyldes at man har problemer med søvn helt fra barndommen? Jeg hadde forøvrig en strålende barndom og ingen miljø faktorer jeg kan tenke meg hadde innvirkning.

Jeg har aldri fått eller funnet noe svar, søvnlaboratorium har avist henvisning fordi jeg sliter med flere søvnproblemer enn insomni.

Skrevet

Jeg har slitt mye med å sovne jeg også... Men en av de beste sovemedisinene jeg har opplevd er å lese gamle Donald-blad o.l.. Ikke for spennende eller engasjerende, og enkelt å lese.... Innsovningstabletter er noe dritt for langvarig bruk. Det ødelegger evnen din til å bli trøtt, og til å sovne naturlig!

Årsaken til at du sliter kan også være innstillingen din basert på tidligere erfaringer. Hørte om en gammel dame en gang som fikk imovane for å sove, men det var ikke bra nok. Hun fikk ikke sove sa hun og ba om sterkere saker. Datteren kjøpte da en boks med Cvitaminer, rev av etikketten og sa at dette var det sterkeste legen kunne gi henne. Det var så sterkt at det kunne slå ut en hest. Etter dette sov moren som en baby....

Skrevet

Virker vanvittig slitsomt å ha det på den måten, skjønner du er frustrert og opprådd!

Synes det var en rar grunn for avvisning du fikk fra søvnlaben! Jeg trodde det var til for å utrede nettopp kompliserte søvnvansker... Men hvor søkte du? Riksen? I Bergen er det en søvnklinikk tilknyttet Haukeland hvor jeg mener de utreder både det ene og det andre. Hva med å sjekke ut dette om det ikke var der du ble avvist? Vi har fritt sykehusvalg, så legen din burde ikke ha noe problem med å henvise deg.

Skrevet

Jeg har slitt mye med å sovne jeg også... Men en av de beste sovemedisinene jeg har opplevd er å lese gamle Donald-blad o.l.. Ikke for spennende eller engasjerende, og enkelt å lese.... Innsovningstabletter er noe dritt for langvarig bruk. Det ødelegger evnen din til å bli trøtt, og til å sovne naturlig!

Årsaken til at du sliter kan også være innstillingen din basert på tidligere erfaringer. Hørte om en gammel dame en gang som fikk imovane for å sove, men det var ikke bra nok. Hun fikk ikke sove sa hun og ba om sterkere saker. Datteren kjøpte da en boks med Cvitaminer, rev av etikketten og sa at dette var det sterkeste legen kunne gi henne. Det var så sterkt at det kunne slå ut en hest. Etter dette sov moren som en baby....

Tro kan flytte fjell - det er iallefall sikkert :D

:lol:

Skrevet

Virker vanvittig slitsomt å ha det på den måten, skjønner du er frustrert og opprådd!

Synes det var en rar grunn for avvisning du fikk fra søvnlaben! Jeg trodde det var til for å utrede nettopp kompliserte søvnvansker... Men hvor søkte du? Riksen? I Bergen er det en søvnklinikk tilknyttet Haukeland hvor jeg mener de utreder både det ene og det andre. Hva med å sjekke ut dette om det ikke var der du ble avvist? Vi har fritt sykehusvalg, så legen din burde ikke ha noe problem med å henvise deg.

Det med å flytte fjell er vanskelig.... Solen her jeg bor, går ned bak et fjell i syvtiden om sommeren. Har virkelig prøvd å flytte det med troen :-) Misslyktes...

Skrevet

Det med å flytte fjell er vanskelig.... Solen her jeg bor, går ned bak et fjell i syvtiden om sommeren. Har virkelig prøvd å flytte det med troen :-) Misslyktes...

Hahaha, kanske best å ikke bli for off topic her ;).

Men placeboeffekt er klart undervurdert. Husker jeg var på fest en gang hvor vi fant ut vi skulle være litt ekkel mot den verste av fyllebøttene tilstede. Så vi tok spriten hans, hadde den over på en annen flaske og fylte vann på hans originale flaske. Han ble dritings :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...