Gå til innhold

Kan du som er psykiater få til det jeg lurer på i norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym spører.
Skrevet

Hei Nils Håvard Dahl. Jeg lurer på om du eller noen kolega av deg kan få til slik at alle som har diagnosene fas, fae, adhd, add, ocd, odd og cd blir kalt inn til test angående tileggsdiagnoser en gang i året ennten på BUP, VOP, DPS, Habilliteringstjenesten for barn eller til habilliteringstjenesten for voksne for hvis du tenker etter, så er det faktisk en del av slike barn, ungdomer og voksne som kan gå rundt med en annen tileggsdiagnose og ikke vet det. Som foreksempel autisme, asperger, infantil autisme, atypisk autisme, høytfungerende autisme, tourettes, angst eller depresjon som aldri får diagnose og i steden for får de diagnosen psykisk utviklingshemmet i forskjellige grader. Burde dere som er psykiatere, psykologer, nevrologer og fastleger fått inn i diagnosesystemet i løpet av et til to år slik at de med foreksempel adhd, add, fas og fae som har høy IQ får diagnosen asperger for jeg har lest på www.lommelegen.no at de med asperger har IQ fra 70 og oppåver. Og at foreksempel de med adhd, add, fas og fae som har lav IQ får diagnosen psykisk utviklingshemmet? Hvis du Nils Håvard Dahl tenker litt etter og søker på internett, da forstår du vel hva jeg mener med spørrsmålet. Jeg har fas hvis du vet hva det er, litt adhd, diabetes og refluks og for at jeg skulle få den hjelpen jeg trenger så stillte en psykolog som tok IQ test på meg diagnosen mild psykisk utviklingshemet. Det var for ca 13 år siden og nå når jeg tar IQ test på internett, da får jeg IQ på 94. Hadde vært fint for mange hvis dere hadde fått litt orden på det.

Skrevet

Jeg tror ikke psykiatrien har en generell rutine på dette. Hvoredan man skal følges opp er i grunnen noe man må avtale individuelt. Så vidt jeg vet er det null fastlagte retningslinjer for å praktisere som du nevner. Man snakker jo også ganske sub-spesialiserte diagnoser, uten at jeg mener å bagatellisere dere.

IQ... Jeg synes faktisk ikke du skal være så fokusert på det. Vær deg selv; det er mer enn godt nok!. Dessuten er ikke sånne nett-tester spesielt troverdige.

Gjest i kveld
Skrevet

Det er riktig som du sier at en med diagnoser burde bli utredet for tilleggsdiagnoser, men å innkalle til utredning en gang i året vil være å sløse med ressurser. Ingen trenger å bli utredet så ofte. Før en diagnose stilles vil personen bli ordentlig utredet slik at de aller fleste får riktig(e) diagnose®. Det er ikke slik at alle med IQ over 70 har Asperger (om de har andre diagnoser eller ei) slik at det er direkte feil å gi personer diagnosen Asperger pga IQ. Fagpersoner holder seg oppdatert på sitt fagområde og holder et faglig forsvarlig nivå i forhold til utredning.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er viktig også å stille tilleggssdiagnoser eller bidiagnoser som en vanligvis kaller det. Hvordan det går med personer med en bestemt diagnose er ofte avhengig av hvilke bidiagnoser de har (komorbiditet).

2. Det vil være meningsløst å undersøke dette hvert år. Mange av de diagnosene du nevner er medfødte, og om en ikke hadde dem i 2009, er det utelukket at en har dem i 2010.

3. IQ-tester som du finner på nett, kan du ikke feste lit til. Se på slike mer som underholdning. Det er kun IQ-tester utført av psykologer som gjelder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...