Gå til innhold

NHD:SSRI og virkning

Anbefalte innlegg

Gjest så ulykkelig
Skrevet

Jeg begynte på zoloft for 12 dager siden. 25 mg den første uken, 50 mg de fem siste dagene. Jeg er like deprimert og har en veldig dyp depresjon som gjør at jeg ikke fungerer i det hele tatt. Jeg leser enkelte steder at en bør ha fått noe virkning allerede etter den første uken, selv om det kan ta flere uker å komme opp i full virkning. Betyr det at dette sannsynligvis er meningsløst siden jeg er like dårlig? Hva skal jeg gjøre da?

Jeg er så dårlig og føler på så lite håp:o(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsatt at diagnosen er riktig, er den mest sannsynlige årsak til manglende effekt, at dosen er for lav.

Gjest så ulykkelig
Skrevet

Forutsatt at diagnosen er riktig, er den mest sannsynlige årsak til manglende effekt, at dosen er for lav.

Jeg tror diagnosen depresjon er riktig. Det er ikke snakk om at det kan være stort annet. Jeg fikk depresjon etter at jeg sluttet med benzo etter nesten ti års bruk. Var veldig avhengig, store abstinenser i lang tid. Jeg føler det er en stor kjemisk ubalanse som har oppstått. Det utløste en depresjon som ikke ser ut til å lette. Hva annet enn depresjon kan det kalles? Jeg har hatt det slik i over et halvt år nå. Før det var jeg depresjonsfri i tre år og gikk ikke på annet enn benzo. Og før det var jeg nok mer ulykkelig, ulykkelig med livet mitt. Jeg har aldri opplevd noe liknende som dette. Det er ingen av mine behandlere som har ment jeg har noe som tyder på bipolar lidelse i hvert fall.

Kan jeg gå opp til 100 mg med en gang, eller må jeg vente noen dager til?

Takk for svar.

Skrevet

Jeg tror diagnosen depresjon er riktig. Det er ikke snakk om at det kan være stort annet. Jeg fikk depresjon etter at jeg sluttet med benzo etter nesten ti års bruk. Var veldig avhengig, store abstinenser i lang tid. Jeg føler det er en stor kjemisk ubalanse som har oppstått. Det utløste en depresjon som ikke ser ut til å lette. Hva annet enn depresjon kan det kalles? Jeg har hatt det slik i over et halvt år nå. Før det var jeg depresjonsfri i tre år og gikk ikke på annet enn benzo. Og før det var jeg nok mer ulykkelig, ulykkelig med livet mitt. Jeg har aldri opplevd noe liknende som dette. Det er ingen av mine behandlere som har ment jeg har noe som tyder på bipolar lidelse i hvert fall.

Kan jeg gå opp til 100 mg med en gang, eller må jeg vente noen dager til?

Takk for svar.

Det var godt du kom med denne tilleggsopplysningen.

Jeg kjenner ingen forskning på nettopp dette, men jeg vil anta at denne tilstanden er langt vanskeligere å behandle enn en "vanlg" depresjon. Jeg vil tro det kreves både større doser og lengre tid enn det som er vanlig. For dosering må du snakke med den legen som behandler deg.

Gjest så ulykkelig
Skrevet

Det var godt du kom med denne tilleggsopplysningen.

Jeg kjenner ingen forskning på nettopp dette, men jeg vil anta at denne tilstanden er langt vanskeligere å behandle enn en "vanlg" depresjon. Jeg vil tro det kreves både større doser og lengre tid enn det som er vanlig. For dosering må du snakke med den legen som behandler deg.

Ok. Jeg får bare håpe at det går seg til til slutt, at jeg ikke er blitt ødelagt for alltid av dette slik at jeg ikke blir bedre igjen:o(

Jeg er redd for at det kanskje ender med en akuttinnleggelse snart. Mine foreldre har vært hos meg mye de siste månedene, men det er grenser for hvor mye de kan stille opp.

Skrevet

Ok. Jeg får bare håpe at det går seg til til slutt, at jeg ikke er blitt ødelagt for alltid av dette slik at jeg ikke blir bedre igjen:o(

Jeg er redd for at det kanskje ender med en akuttinnleggelse snart. Mine foreldre har vært hos meg mye de siste månedene, men det er grenser for hvor mye de kan stille opp.

Kanskje du burde fått målt serumkonsentrasjonen av Zoloft i blodet? Jeg er en såkalt rapid metabolizer og må opp i ganske store doser SSRI før jeg får effekt.

Skrevet

Kanskje du burde fått målt serumkonsentrasjonen av Zoloft i blodet? Jeg er en såkalt rapid metabolizer og må opp i ganske store doser SSRI før jeg får effekt.

Det har ingen hensikt på dette tidspunkt. Når vedkommende er oppe i en skikkelig dose, og denne har vært stabil en tid (minst 5x halveringstiden), vil det kunne være nyttig å måle seromkons.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...