Gå til innhold

erting eller mobbing?

Anbefalte innlegg

Gjest no nick today
Skrevet

Har sett at det har vært endel diskusjoner om hva man bør "tåle" av erting og hva som er direkte mobbing?

Jeg opplevde i min ungdom å bli holdt fast inne i en buss, mens en av elevene holdt en levende hoggorm foran nesen min. Hele bussen inkl bussjåføren lo og oiet. Mobbing?

Skrevet

Mobbing er organisert, og skjer over tid.

Det du beskriver kan være en del av mobbing (det er langt over det som kalles "erting"), men det er faktisk langt over det som rammes av straffeloven, og som man kan anmelde til politiet som truende oppførsel.

At bussjåføren var med på det gjør det selvsagt enda verre, og han har et ansvar for å forhindre slikt. (Nå vet ikke jeg hvor lenge dette er siden, men det kan være for gammelt til å anmelde nå.)

Med vennlig hilsen

Gjest AtHomeMom
Skrevet

Skjedde dette én gang, eller opplevde du gjentatte hendelse av lignende karakter? Slik jeg ser det, var dette du forteller om en uhyggelig og ekkel episode, som selvfølgelig ikke er ok, men som ikke er mobbing hvis det var snakk om ett tilfelle.

Mobbing er trakassering (fysisk eller psykisk) over lengre tid.

Gjest no nick today
Skrevet

Mobbing er organisert, og skjer over tid.

Det du beskriver kan være en del av mobbing (det er langt over det som kalles "erting"), men det er faktisk langt over det som rammes av straffeloven, og som man kan anmelde til politiet som truende oppførsel.

At bussjåføren var med på det gjør det selvsagt enda verre, og han har et ansvar for å forhindre slikt. (Nå vet ikke jeg hvor lenge dette er siden, men det kan være for gammelt til å anmelde nå.)

Med vennlig hilsen

Jeg ble daglig lugget, fikk fortalt hvor ille jeg så ut, hadde alltid feil klær på meg, opplevde voldtekt en gang og ble mobbet for dette, i en periode på tre år. Jeg var ca 12 år da dette startet. Ja, det er nok foreldet og jeg burde glemme alt sammen. Tilliten til andre mennesker ble litt brutt kan du si...

Gjest no nick today
Skrevet

Skjedde dette én gang, eller opplevde du gjentatte hendelse av lignende karakter? Slik jeg ser det, var dette du forteller om en uhyggelig og ekkel episode, som selvfølgelig ikke er ok, men som ikke er mobbing hvis det var snakk om ett tilfelle.

Mobbing er trakassering (fysisk eller psykisk) over lengre tid.

Les svaret til Sør. Jeg fikk bare en sånn "midtitrynetopplevelse" i dag da jeg fikk se en orm. Plutselig er jeg i fortiden igjen, skal prøve å komme tilbake.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ble daglig lugget, fikk fortalt hvor ille jeg så ut, hadde alltid feil klær på meg, opplevde voldtekt en gang og ble mobbet for dette, i en periode på tre år. Jeg var ca 12 år da dette startet. Ja, det er nok foreldet og jeg burde glemme alt sammen. Tilliten til andre mennesker ble litt brutt kan du si...

Hva kan en lære av denne tråden?

Jo, at dersom vesentlige opplysninger blir tatt med allerede i det første innlegget, vil svarene bli langt bedre.

Etter andre innlegg er det ingen tvil om at dette er ondartet mobbing av verste sort.

Skrevet

Hei,

Jeg skrev intet om at du bare kunne/burde/skulle "glemme" det du har opplevd. Jeg påpekte at huggormepisoden er langt mer enn bare mobbing, men faktisk noe som rammes av Straffeloven, og kan gi fengselstraff til de som gjorde det.

At bussjåføren var med på det gjør han medanvarlig.

Og jeg forstår godt du har flashbacks om dette. Jeg håper du har noen, kanskje en behandler, som du kan snakke med om dette, for det er åpenbart ikke noe som er greit å brenne inne med.

Alt godt,

Gjest no nick today
Skrevet

Hva kan en lære av denne tråden?

Jo, at dersom vesentlige opplysninger blir tatt med allerede i det første innlegget, vil svarene bli langt bedre.

Etter andre innlegg er det ingen tvil om at dette er ondartet mobbing av verste sort.

Hei, jeg tenkte, eller jeg visste egentlig ikke at mobbing måtte skje over tid. Sorry.

Gjest no nick today
Skrevet

Hei,

Jeg skrev intet om at du bare kunne/burde/skulle "glemme" det du har opplevd. Jeg påpekte at huggormepisoden er langt mer enn bare mobbing, men faktisk noe som rammes av Straffeloven, og kan gi fengselstraff til de som gjorde det.

At bussjåføren var med på det gjør han medanvarlig.

Og jeg forstår godt du har flashbacks om dette. Jeg håper du har noen, kanskje en behandler, som du kan snakke med om dette, for det er åpenbart ikke noe som er greit å brenne inne med.

Alt godt,

Hei, takk for svar. Har behandler og dette går bra bare jeg slipper å se en orm igjen i hele mitt liv. Det er så ille at jeg bruker det som unnskyldning for å ikke gå tur i skogen.

Skrevet

Hei, takk for svar. Har behandler og dette går bra bare jeg slipper å se en orm igjen i hele mitt liv. Det er så ille at jeg bruker det som unnskyldning for å ikke gå tur i skogen.

Hei,

Jeg går ikke tur i skogen (bortsett fra Slottsparken) uansett! ;-)

Glad det går bedre med deg. Forstår det er vanskelig fremdeles.

Med vennlig hilsen

Gjest no nick today
Skrevet

Hei,

Jeg går ikke tur i skogen (bortsett fra Slottsparken) uansett! ;-)

Glad det går bedre med deg. Forstår det er vanskelig fremdeles.

Med vennlig hilsen

Jeg ser faktisk litt humor i akkurat den hoggormepisoden. Ser hva den har ført til av skrekk i mitt hodet. Ser jeg en orm på TV så må jeg alltid se under senga, under dyna før jeg legger meg.

Jeg leste om en som hadde sett hoggorm i et tre og at ormen hadde glidd ned i ryggen på han (eller noe sånt). Etter dette har jeg ikke greid å gå der det er mye trær.

Beste behandlingen for sånne ting skal visst være å oppsøke det man er redd for? Grøss...

Skrevet

NHD supported.

Jeg synes selv at ormer kan være fascinerende, men jeg ville neppe hatt det forholde til reptiler om noen hadde dingla en orm fornan trynet mitt. Hadde du vært max uheldig og blitt bitt i nesa... Et av de stedene man absolutt ikke vil bli bitt om man skulle være så uheldig. Jeg skjønner VELDIG godt at dette har satt spor. Nettopp slike episoder utløser fobier.

Ellers.. Isolert sett - GROV PLAGING, det at andre ikke brydde seg gjør alt hundre ganger verre.

Men siden folk gjenvlig plaget deg for ditt og datt, det de måtte finne på for å svakeliggjøre deg, trakassere deg - det er stygg mobbing.

Skrevet

''Jeg opplevde i min ungdom å bli holdt fast inne i en buss, mens en av elevene holdt en levende hoggorm foran nesen min. Hele bussen inkl bussjåføren lo og oiet. Mobbing?''

Etter å ha lest dine andre innlegg er jeg ikke i tvil om at dette er mobbing.

Men episoden over er også graverende, særlig mtp bussjåføren som skal ivareta barna.

Jeg er en smule inhabil da min store fobi er orm / slanger - fikk "noia" nylig hos dyrlegen der det lå en hoggorm på glass.. Turte ikke engang å parkere i carporten min da det lå en død stålorm der, måtte be naboungene om hjelp, *host*...

Summa sumarum: Dette er uansett grov trakassering! Om du kan gjøre noe med det nå veit jeg ikke -og hjelper det evt?

Om du ikke plages av mobbinga på daglig basis syns jeg du skal prøve å legge den bak deg - så enkelt og så vanskelig...

Dette er ikke enkelt, ønsker deg all mulig lykke til :-)

Gjest AtHomeMom
Skrevet

Med det du forteller her i tillegg, er det overhodet ikke noen tvil om at du har blitt mobbet. Men der ser en hvor viktig hele historien er hvis man skal kunne gi riktig svar. Den enkelthendelsen du skrev om i første innlegg, var grov trakassering og overhodet ikke akseptabelt, men likefullt ikke mobbing (hvis det bare skjedde den ene gangen). Men resten av dine opplevelse stiller det seg helt annerledes.

Gjest Fobier kan helbredes
Skrevet

Syns det må være leit for deg at denne ormeepisoden gjør at du ikke fritt kan ferdes i skogen. Men det er god hjelp å få for fobier. Hør med behandleren din. Selv fikk jeg hjelp mot høydeskrekk og det har gitt meg større frihet i forhold til hvor jeg kan ferdes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...