Gå til innhold

Selvmordstanker

Anbefalte innlegg

Gjest 18-10-10
Skrevet

NHD har skrevet at det er ganske vanlig å ha selvmordstanker fra tid til annen (jeg håper at jeg husker riktig her).

Hvor ofte er vanlig og hvor ofte er "sykelig"?

Hvis en har selvmordstanker flere ganger om dagen over dager, er det da et tegn på en type depresjon?

Det finnes mange grader av selvmordstanker. Alt fra et ønske om ikke å eksistere til reelle planer. Jeg tilhører nok førstnevnte.

Jeg skammer meg over disse tankene fordi jeg burde være fornøyd med tilværelsen slik den er.

Har NHD eller andre her inne tanker eller svar på når slike selvmordstanker går over i det syke og destruktive.

Skrevet

En ting er å ønske å gjøre det slutt (i hvert fall når barna er blitt store og kan klare seg selv) og å sitte på en øde parkeringsplass med et verktøy i hånden for å gjøre slutt på lidelsen.( Barna har det uansett bedre i en fosterfamilien enn hjemme hos deg.) Det ene tror jeg er et uttrykk for at man ikke finner mening med livet og er dønn sliten, det andre er sykelig eller en ekstrem versjon av det førstnevnte.

Uten å være psykiater vil jeg påstå at den siste versjonen er et tegn på dyp depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tanker som "det hadde vært bedre å ikke være til", er ganske vanlig i tunge perioder. Jeg ville ikke vært spesialt bekymret for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...