Gå til innhold

Nhd: Interaksjoner, zoloft og zomig

Anbefalte innlegg

Gjest i knipe
Skrevet

Jeg vil takke for svar rundt serotonergt syndrom.

Jeg har fått en ung spirrevipp av vikar for min fastlege, og han satte meg på zoloft for to uker siden, for å bekjempe ettervirkninger og kjemisk ubalanse etter langvarig bruk av benzo. Han glemte å sjekke interaksjoner med andre legemidler jeg går på. I går kveld måtte jeg på legevakten for å få morfin mot migreneanfall som eskalerte uten medisiner. Jeg hadde både zomig og petidin i hus, men når jeg ringte til legevakten sa de jeg ikke kunne ta noe av dette. Og anfallet eskalerte som det da bruker å gjøre. Jeg har en lang migrenehistorie med hyppige og lange tredøgnsanfall, og nå er jeg i villrede før timen hos vikarlegen min senere i dag.

Må jeg slutte på et av disse midlene?Jeg trenger jo dem begge så sårt, så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke mye hypokonder av meg, og jeg trenger en psykiaters eller nevrologs ekspertuttalelse før timen min hos den nye unge vikarlegen på om det går greit med zomig opp til et par ganger i måneden. Jeg bruker bare en halv tablett, 2.5 mg zomig. En sjelden gang tar jeg en halv til. Om sjansen for serotonergt syndrom er veldig liten så får jeg heller ta den..

Jeg håper veldig på et svar, for fastleger er vel nærmest programforpliktet til å si at det ikke går, da de bare leser om interaksjoner og sikkert må være 100 % på den sikre siden. Nå håper jeg at en psykiater kan gi grønt lys. Jeg kan leve med en risiko så lenge den ikke er skikkelig tøvete å ta. Ville du gitt grønt lys om jeg var din pasient?

Når det gjelder dosen på zoloft er den nå 100 mg, men som du skrev tidligere må jeg sikkert høyere opp. Det positive, som kanskje er placebo(?), men dog, er at jeg har vært bedre de to dagene etter at jeg høynet fra 50 mg til 100 mg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med et forbruk av Zomig på 2 tabletter per måned er risiko for serotonergt syndrom minimal. Jeg ville ikke vært redd for en slik kombinasjon.

Gjest i knipe
Skrevet

Med et forbruk av Zomig på 2 tabletter per måned er risiko for serotonergt syndrom minimal. Jeg ville ikke vært redd for en slik kombinasjon.

Tusen takk for svar. Nå ble jeg så glad som ei deprimert dame bare kan bli:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...