Gå til innhold

Hva oppbevares i journalene?

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Hvis man er en person som skriver veldig mye og sender dette til sin psykiater, hvor havner alt det man skriver, blir det kastet, lagt i journalen (i så fall blir det jo fort en alt for tykk journal) eller tatt med hjem til legen hvis det anses som til kun denne. Det er jo personlige ting jeg feks ikke vil at andre enn min psykiater skal ha innsyn i. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å skrive 100-vis av sider til sin psykiater, men det vet sikkert nhd. Takk.

Skrevet

Jeg skrev tidligere en del til min behandler som ett ledd i behandlingen. Da denne perioden var over ble jeg spurt om jeg ville ha dem makulert. Om du ikke får spørsmål om dette kan du jo be om at skrivene dine blir makulert om det er ønskelig fra din side. Det blir sikkert etterfulgt.

Skrevet

Min behandler la "skriftene" mine i en egen mappe, og da jeg avslutta samtaleterapien fikk jeg velge om jeg ville ha dem tilbake eller om hun skulle makulere dem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter reglene skal alt du skriver til behandler legges til journalen.

Skrevet

Hei!

Takk.

Jeg lurer på da om ikke alt blir liggende i journalen for jeg fikk ikke tilbud da min psykiater byttet jobb og sykehus om å få makulert noe, slik at det ligger vel på det forrige sykehuset da.

Hvis hun ikke tok det med seg siden hun tok med seg meg?

Tror du /dere hun da tok min journal med seg eller begynte vi fra nytt med ny journal? Noe ligger åpenbart igjen på Ullevål fordi det var noe jeg etterspurte som jeg ble informert om at min psykiater ikke hadde tilgang til lenger.

Jeg håpet dessuten litt at ting jeg oppfatter som personlig da de er skrevet kun for min psykiater fulgte med til nytt sykehus eller hjem til henne.

Men takk for svar.

Skrevet

Hei!

Nå kom jeg på dette, at noe annet jeg skrev før jeg i det hele tatt hadde sett en psykiater på Ullevål og derfor ikke var skrevet til noen bestemt person må ligge på Ullevål. Det var en mannlig psykiater som leste dette.

Rart at ingen tilbød meg å få det makulert siden det er flere som får det tilbudet ser jeg, vel det er ikke så viktig uansett, det er helt ubrukelig for andre enn de som utredet og hjelper meg.

Men det personlige til min psykiater ville jeg liksom helst tenke på som hennes og ikke tenke på bare ble liggende i en journal. Men på den annen side hvordan skulle min psykiater makte og oppbevare personlige brev fra et langt liv som psykiater, jeg skanner selv inn mer og mer papirer fordi jeg orker ikke papir-rot.

Takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Takk.

Jeg lurer på da om ikke alt blir liggende i journalen for jeg fikk ikke tilbud da min psykiater byttet jobb og sykehus om å få makulert noe, slik at det ligger vel på det forrige sykehuset da.

Hvis hun ikke tok det med seg siden hun tok med seg meg?

Tror du /dere hun da tok min journal med seg eller begynte vi fra nytt med ny journal? Noe ligger åpenbart igjen på Ullevål fordi det var noe jeg etterspurte som jeg ble informert om at min psykiater ikke hadde tilgang til lenger.

Jeg håpet dessuten litt at ting jeg oppfatter som personlig da de er skrevet kun for min psykiater fulgte med til nytt sykehus eller hjem til henne.

Men takk for svar.

En behandler har ikke anledning til å ta med seg hele eller deler av journal.

Skrevet

En behandler har ikke anledning til å ta med seg hele eller deler av journal.

Hei!

Takk for svar.

Da ble det klarere.

Tilbyr du slik makulering som noen snakker om?

Evt. hvis nei, hvorfor?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...