Gå til innhold

Mye feildiagnostisering rundt ME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange som får ME diagnosen som egentlig har udiagnostiserte psykiske eller fysiske plager? Hvorfor får jeg en ME diagnose tiltross for at jeg ikke oppfyller hovedkriteriene? Er dette en diagnose som er lett å slenge ut hvis man ikke vet helt hva som er galt?

Synes dette blir feil i forhold til de som faktisk har ME og de som ikke har det blir ubehandlet fordi man har fått ME lappen i panna.

Gjest verinoca
Skrevet

Hvem har gitt deg diagnosen? Du har vært til utredning?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved en tilstand som har så diffuse symptomer og ingen blodprøver eller billeddiagnsotikk som en kan støtte seg til, er dat åpenbart at diagnosene blir meget usikre i mange tilfeller.

Skrevet

Ved en tilstand som har så diffuse symptomer og ingen blodprøver eller billeddiagnsotikk som en kan støtte seg til, er dat åpenbart at diagnosene blir meget usikre i mange tilfeller.

Hei!

Ja og det er det som er problemet ved asperger syndrom også mener jeg, ingen tydelige beviser. Ingen blodprøver, gentester, bilder, man burde hatt flere holdepunkter for å sette diagnosen.

På noen er det tydelig nok, men det gjelder feks ikke meg.

Men det er vist en del tydelige symtomer, kanskje er det tydeligere enn ved ME, men jeg blir i blant usikker, nettopp pga av mangel på målbare testresultater.

Men det er vist bare tull av meg, for jeg får da et bestemt blikk over brillene til min psykiater og et smil av min mann og selv jeg skjønner hva det betyr.

Men det er ikke lett med den usikkerheten som dette etterlater, særlig når det begrenser ens yrkesvalg.

Skrevet

Hei!

Ja og det er det som er problemet ved asperger syndrom også mener jeg, ingen tydelige beviser. Ingen blodprøver, gentester, bilder, man burde hatt flere holdepunkter for å sette diagnosen.

På noen er det tydelig nok, men det gjelder feks ikke meg.

Men det er vist en del tydelige symtomer, kanskje er det tydeligere enn ved ME, men jeg blir i blant usikker, nettopp pga av mangel på målbare testresultater.

Men det er vist bare tull av meg, for jeg får da et bestemt blikk over brillene til min psykiater og et smil av min mann og selv jeg skjønner hva det betyr.

Men det er ikke lett med den usikkerheten som dette etterlater, særlig når det begrenser ens yrkesvalg.

Det gjelder da alle psykiske diagnoser... Kan ikke ta noen blodprøver å finne ut om en er bipolar, har personlighetsforstyrrelser er deprimert o.s.v..

Skrevet

Hvem har gitt deg diagnosen? Det er ikke vanlig at leger setter denne diagnosen, så de er nok ikke spesielt slepphendte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...