Gå til innhold

Ukritisk deling av journal ?

Anbefalte innlegg

willemo1365380562
Skrevet

Etter mange år i psykiatrien (siden jeg var 14 år) er journalen min blitt ganske tykk og inneholder mange sensitive opplysninger. Etter mange forskjellige behandlere er deres subjektive meninger tygd og spyttet ut i journalen som sannheter. Jeg trodde i min naivitet at alle opplysninger ble passordbeskyttet og bare kunne deles etter mitt samtykke.

For en stund siden fikk jeg time hos hos en spesialist i emdr og traumebehandling. Jeg synes vi hadde en fin samtale og var villig til å fortsette behandlingen. Det var deilig å snakke med en person som ikke var forutinntatt. Blanke ark..osv. Da timen var over fikk jeg sjokket. " Jeg har ikke rukket å lese hele journalen enda ". Jeg ble helt slått ut. (Vedkommende har ikke formell utdannelse).

Hvor går egentlig grensen for informasjonsflyt? Hvem har innsyn? Jeg vet at alle på dps har det, likeledes sykehus (både psykiatrisk og somatisk) og fastlege. Men hvem andre?

Jeg får paranoide tanker av dette. Jeg har både familie og venner som jobber innen helsevesenet, og jeg vil selv sile den informasjonen jeg ønsker de skal ha.

Et annet spørsmål. Jeg ønsker å bytte fastlege og lurer på om jeg kan forlange at journalen hos min forrige lege skal makuleres? Hvis ikke, vil denne bli oversendt min nye uten samtykke? Hvis den ikke makuleres, hvor blir den da oppbevart? Og hvem kan ta den frem igjen? (som sagt...litt paranoid) Jeg har slitt med manglende tillit så lenge jeg kan huske. Dette har ikke bedret seg etter å vært kasteball i helsevesenet i mange år. Det som kan være bagateller for andre, blir et stort og altoppslukende problem for meg.

Takknemlig for innspill.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er to hovedpoeng her: a) Den som skal lese en journal, skal ha taushetsplikt, OG B) "need to now"-prinsippet gjelder. Det siste betyr at en ikke har tilgang til andre journalopplysninger enn de en trenger for å kunne gjøre jobben sin forsvarlig. Eksempelvis vil en kirurg, som skal operere deg, kunne forsvare at hun trenger å vite hvilke medisiner du bruker, men f.eks ikke årsaken til at du er deprimert.

I en behandlingsrekke innen samme spesialitet, vil en behandler bli kritisert om en ikke har satt seg inn i pasientens sykehistorie inkl behandlingshistorie.

Du kan nekte den forrige fastlegen å utlevere journal til neste fastlege. Du kan også velge en mellomløsning der du gjør et utvalg av opplysninger som oversendes. Husk at du selv påtar deg at ansvar (gir avkall på en rett til å klage) dersom viktige opplysninger holdes skjult for behandleren.

Gjest en plikt
Skrevet

Egentlig er det bra å være paranoid når det gjelder pasientjournaler. Heldigvis går mer og mer elektronisk nå og man kan be om logg hvem som har lest i journalen. Det skal nemmelig ikke venner og kjente gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...