Gå til innhold

Trygd/flytte til utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Janne80
Skrevet

Jeg har en bekjent som har hatt diagnosen ME i noen år. Han er ikke så altfor plaget med det og klarer en god del hver dag, men er ikke i jobb og får uføretrygd. Han er også deprimert. På meg virker det som at han mister energi mest pga depresjonen og ikke ME. Men jeg skal være forsiktig med å uttale meg om det selvfølgelig. Han har mange venner som også går på trygd og som flytter til varmere strøk (Thailand) og lever godt der. Det vurderer han også nå. Er det så virkelig så lett? kan en flytte fra Norge og få trygd og bo i varme strøk og leve det gode liv der? Jeg mener jo han (og flere) heller burde gjøre alt de kan for å bli frisk/bedre her og komme seg i arbeid igjen. Og så kan man jo selvfølgelig flytte om man vil det. Men å finne det gode liv i Thailand/ bli bedre og leve på trygd fra Norge høres feil ut for meg.

Gjest krekling
Skrevet

Poenget er at de blir bedre av å bo i varmere strøk. Hvis de flytter tilbake til Norge vil de få alle helseplagene tilbake.

Gjest Janne80
Skrevet

Poenget er at de blir bedre av å bo i varmere strøk. Hvis de flytter tilbake til Norge vil de få alle helseplagene tilbake.

Hva blir de bedre av da? solen og alkohol? uansett, da burde de få redusert trygden etter kostnadene i landet de bor i.

Gjest krekling
Skrevet

Hva blir de bedre av da? solen og alkohol? uansett, da burde de få redusert trygden etter kostnadene i landet de bor i.

Her lukter det misunnelse lang vei!

Skrevet

Det får man da også. Man minster både barnetillegg, ung uførtillegg og kommunalt tillegg hvis man flytter. Og dersom man er under 38 år så mister man enda mere og får kun 1G i året.

Gjest Janne80
Skrevet

Her lukter det misunnelse lang vei!

Nei, jeg kunne aldri tenke meg å bli uføretrygdet og flytte til Thailand. Det er helt andre ting som ligger bak at jeg spør.

Gjest krekling
Skrevet

Nei, jeg kunne aldri tenke meg å bli uføretrygdet og flytte til Thailand. Det er helt andre ting som ligger bak at jeg spør.

Som Dorthe beskrev er det mange kriterier som må være oppfylt for at en person kan ta med seg full uførepensjon til Thailand. Bl.a. må trygdetiden i Norge være 20 år, det er et av kravene som Dorthe ikke nevnte.

Jeg kunne heller aldri tenke meg å flytte til hverken Spania eller Thailand selv om jeg oppfyller alle kriteriene for å få med meg hele uførepensjonen.

Skrevet

Som Dorthe beskrev er det mange kriterier som må være oppfylt for at en person kan ta med seg full uførepensjon til Thailand. Bl.a. må trygdetiden i Norge være 20 år, det er et av kravene som Dorthe ikke nevnte.

Jeg kunne heller aldri tenke meg å flytte til hverken Spania eller Thailand selv om jeg oppfyller alle kriteriene for å få med meg hele uførepensjonen.

Det er 20 år etter fyllte 18 så det var derfor jeg skrev 38 ;o)

Gjest krekling
Skrevet

Det er 20 år etter fyllte 18 så det var derfor jeg skrev 38 ;o)

Hvis en er flyttet til Norge i voksen alder, gjelder 20 års regelen fra innvandretidspunktet.

Skrevet

Hvis en er flyttet til Norge i voksen alder, gjelder 20 års regelen fra innvandretidspunktet.

Ja, det gjør det. Jeg oppdaget det da venninna mi skulle flytte til Sverige og var 37 år så hun ventet med å flytte til hun var fyllt 38.

Skrevet

Trygdetiden? at en må ha bodd i Norge i 20 år?

Gjest krekling
Skrevet

Trygdetiden? at en må ha bodd i Norge i 20 år?

Det regnes fra du har fylt 18 år eller fra tidspunktet du har innflyttet fra et annet land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...