Gå til innhold

De kreative bor i storbyene

Anbefalte innlegg

Skrevet

En fjerdedel av den norske arbeidskraften er engasjert i kreative yrker. Den kreative klassen bor i storbyene.

Alle store byer - Oslo inkludert, er i å får seg en stor organisme som aldri står stille.

Kan det ha seg at mennesker som lever i storbyer, kan har en høyere forekomst av div. psykiske plager f.eks. Stress, utbrenthet, depresjon, angstlidelser ol. enn andre som bor på mindre steder hvor ting er roligere?

Er det forsket noe på dette?

Noen som vet?

Skrevet

Det har nok sammenheng med at det er vanskelig å leve av kunst på landet.

Skrevet

''En fjerdedel av den norske arbeidskraften er engasjert i kreative yrker. Den kreative klassen bor i storbyene.''

Jeg lurer litt på hvor du har dette fra og hvordan du definerer kreativ?

Gjest Elextra
Skrevet

''Kan det ha seg at mennesker som lever i storbyer, kan har en høyere forekomst av div. psykiske plager f.eks. Stress, utbrenthet, depresjon, angstlidelser ol. enn andre som bor på mindre steder hvor ting er roligere?

''

Tror heller det har med det faktum at reklamebyråer, arkitektkontorer, gallerier med mer gjerne ligger i storbyene å gjøre.

Skrevet

''Kan det ha seg at mennesker som lever i storbyer, kan har en høyere forekomst av div. psykiske plager f.eks. Stress, utbrenthet, depresjon, angstlidelser ol. enn andre som bor på mindre steder hvor ting er roligere?

''

Tror heller det har med det faktum at reklamebyråer, arkitektkontorer, gallerier med mer gjerne ligger i storbyene å gjøre.

- jammen, da er jo alt greit da jo. Alle er overdrevende opsimistiske og ingen har psykiske problemer.

Så bra da!

Gjest Elextra
Skrevet

- jammen, da er jo alt greit da jo. Alle er overdrevende opsimistiske og ingen har psykiske problemer.

Så bra da!

?

Skrevet

Så kunst er synomymt med å være i "himmelen".

Skrevet

Så kunst er synomymt med å være i "himmelen".

Det høres ut som du vil ha det til at kunst(nere) = psykis ustabile personer?

Kreative mennesker finner du over alt. Men skal man klare å leve av sine kreative sider er det svært sansynlig at man må flytte til en større by.

Skrevet

Det høres ut som du vil ha det til at kunst(nere) = psykis ustabile personer?

Kreative mennesker finner du over alt. Men skal man klare å leve av sine kreative sider er det svært sansynlig at man må flytte til en større by.

Han er vel inne på noe selv om langt fra alle kunstnere er psykisk ustabile. Jeg vil anslå at minst halvparten av alle kunstnerne jeg kjenner har en skrue løs;) Mange vet jeg har diagnoser, og blant de jeg kjenner er bipolar det vanligste.

Det er selvsagt en fordel å bo i en av storbyene hvis man har et kreativt yrke. Det er nå engang der det meste skjer.

Skrevet

Han er vel inne på noe selv om langt fra alle kunstnere er psykisk ustabile. Jeg vil anslå at minst halvparten av alle kunstnerne jeg kjenner har en skrue løs;) Mange vet jeg har diagnoser, og blant de jeg kjenner er bipolar det vanligste.

Det er selvsagt en fordel å bo i en av storbyene hvis man har et kreativt yrke. Det er nå engang der det meste skjer.

Joda, jeg er enig i det :-) Man må som regel ha "lidd" litt for å klare å skape god kunst. Er livet en dans på roser har man ikke mye spennende å berette. Bipolare er som regel mer ekstreme begge veier (har et snev av det selv), så det er ikke så rart at det kommer frem mye rart når de setter igang. :-)

Skrevet

Les det første stykke jeg la inn på linken her. Var det noe jeg nevnte og kunst?

Gjest melmøll
Skrevet

Kreative yrker er ikke bare kunstnere. Kreativitet er nytenking, og ikke nødvendigvis estetisk arbeid/utfoldelse. Mange kreative yrker er avhengig av å holde seg oppdatert, og ha kontakt med kunder, derfor bor/arbeider de sentralt

Gjest melmøll
Skrevet

Hm...Hva vil du frem til? At folk i kreative yrker er mer stresset og blir lettere utbrendt? Om de blir det fordi de arbeider i krevende yrker eller fordi bymiljøet er stressende?

Skrevet

Men dersom vi forutsetter at det er en overrepresentasjon av bipolare mennesker blant våre kunstnere, tror du det er slik at:

a. bipolaritet øker kreativiteten

eller

b. bipolare har vanskeligere å forholde seg til yrker med mer "faste krav", og derfor lettere hengir seg til yrker med mer frihet mht arbeidstid og krav?

Skrevet

Hm...Hva vil du frem til? At folk i kreative yrker er mer stresset og blir lettere utbrendt? Om de blir det fordi de arbeider i krevende yrker eller fordi bymiljøet er stressende?

Begge deler.

Skrevet

Kreative yrker er ikke bare kunstnere. Kreativitet er nytenking, og ikke nødvendigvis estetisk arbeid/utfoldelse. Mange kreative yrker er avhengig av å holde seg oppdatert, og ha kontakt med kunder, derfor bor/arbeider de sentralt

Har du lest det forste innlegget mitt i denne linken?

Skrevet

Men dersom vi forutsetter at det er en overrepresentasjon av bipolare mennesker blant våre kunstnere, tror du det er slik at:

eller

b. bipolare har vanskeligere å forholde seg til yrker med mer "faste krav", og derfor lettere hengir seg til yrker med mer frihet mht arbeidstid og krav?

Hvor har du at jeg skrev kunstere fra? Kan du forklare med det: jeg skrev ikke om kunstere i innlegget mitt.

Fint om du kunne svare på det.

Skrevet

Hvor har du at jeg skrev kunstere fra? Kan du forklare med det: jeg skrev ikke om kunstere i innlegget mitt.

Fint om du kunne svare på det.

Jeg kommenterte det som tonie sa. Du kan se av trådstrukturen at mitt innlegg ligger under hennes.

Skrevet

eller

Mange vil oppleve økt kreativitet og "drive" i en hypoman eller starten på en manisk fase. Hvis biplar lidelse kun besto av slike faser, er det mange som ville synes det var en idealtilstand.

Odd Nerdrum har forøvrig Touretts syndrom, og har i intervju sagt at det for ham er utelukket å ta medisiner som reduserer symptomer, da han mener at hans avvikende hjernekjemi er en av grunnen til at han kan produsere sine kunstverker.

Skrevet

eller

Jeg må bare understreke at dette bare er mine observasjoner av kunstnere i min beskjentskapskrets, men jeg kjenner mange. Det er veldig tydelig at de blir mer kreative når de er på opptur, og det ser ut som de slipper taket i alt som heter prestasjonsangst og får en vanvittig tro på seg selv. I denne fasen ordner de masser av utstillinger, "selger seg selv" og er høyt og lavt og jobber nesten døgnet rundt. Mange av dem lykkes veldig bra fordi de får markert seg så det holder mens de er i den fasen der:)

B vet jeg ikke helt om jeg helt forstår. Det er ikke så mange som søker seg til yrket for å få mer frihet, men de må jobbe på den måten fordi det er omtrent den eneste muligheten. Jeg tror ikke det er mange som tenker "hm, kanskje jeg skal bli kunstner, da kan jeg jobbe som det passer meg". Kunstner blir man fordi det er det eneste man vil. Sånn tror jeg da det er med de bipolare også, at kunstnersjela ligger der i bunnen, men jeg tror kanskje at der endel helt friske potensielle kunstnere velger bort et så usikkert yrke, vil endel av de bipolare bare hoppe i det.

Og nå har jeg glemt hva det var du egentlig spurte om...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...