Gå til innhold

Bare man blir perfekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om det er det som gjelder i vårt samfunn. Jo mer perfekt og vellykket, jo bedre liv. Synes man får det signalet både fra media, reklamen og folk flest. Jeg ser jo også at unge jenter kommer seg frem bare de har et pent utseende og er frampå nok. Da tenker jeg på en del unge kjendiser som har blitt kjendiser ganske lett. Dere vet sikkert hvem jeg tenker på. Altså kvinnerollen har blitt lite forandret i den forstand at det lønner seg å spille på utseende, sex og å kle av seg. Det å kle av seg blir ikke lenger sett på som nedverdigende eller horete. Nå skal man være stolt av å vise fram kroppen sin. Er det jeg som er gammeldags eller er dette en positiv utvikling i samfunnet vårt? Nå skal man være alt på en gang virker det som.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er en positiv utvikling at dere jenter i liten grad blir sett på som horete lenger.

Men det er en negativ utvikling at fokus er noe så til gangs på det å være vellykket, enten det er mht utseende, jobb eller penger på konto.

Det ser man ikke minst i disse dager hvor store deler av landet sitter og grafser i hva naboen tjener.

Og vi ser det i avisa hver eneste dag der det ene brødhuet etter det andre, her mennesker som ikke har gjort annet enn å delta i en karaokekonkurranse på tv2 eller driti seg ut på tv på et eller annet hotell i noen uker, blir rikskjendiser pressen smører utover ved minste mulighet.

Ikke minst ser vi at disse menneskene faktisk ser ut til å interessere folk. De selger.

Utviklingen er syk.

Og jeg er glad jeg ikke er fjorten år gammel og usikker i dag ...

Skrevet

Det gjelder bare å vite med seg selv hva som virkelig er viktig her i livet og heve seg over alle "krav" som stilles. (eller som en tror stilles)

Gjest segunda
Skrevet

Jeg blir fristet til å trekke innvandrerdebatt og å tylle seg inn i klær, men åkkesom nei takk.

Skrevet

Jeg blir fristet til å trekke innvandrerdebatt og å tylle seg inn i klær, men åkkesom nei takk.

Det finnes jo den gylne mellomveg.

Gjest segunda
Skrevet

Det finnes jo den gylne mellomveg.

Nei den har jeg aldri sett.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slik jeg ser det, ligger kjernen i dette i om man lar andre halvdel av VG og tilavarende medier definere virkeligheten eller ikke.

Ja, det er en negativ utvikling at halvparten av de store avisenes nettutgaver handler om ubetydelige kjendiser.

Skrevet

Slik jeg ser det, ligger kjernen i dette i om man lar andre halvdel av VG og tilavarende medier definere virkeligheten eller ikke.

Ja, det er en negativ utvikling at halvparten av de store avisenes nettutgaver handler om ubetydelige kjendiser.

Synes det nesten er umulig å ikke bli påvirket. Disse kjendisene er jo overalt, på reklameplakter eller så er det perfekte modeller. De ser man jo hver dag fra bussen. Går man inn i en butikk og skal betale i kassen, er de i avisen også og i bladene. Setter man på tven er de der også. Man må jo nesten bruke skylapper for å unngå dem!

Skrevet

Synes det nesten er umulig å ikke bli påvirket. Disse kjendisene er jo overalt, på reklameplakter eller så er det perfekte modeller. De ser man jo hver dag fra bussen. Går man inn i en butikk og skal betale i kassen, er de i avisen også og i bladene. Setter man på tven er de der også. Man må jo nesten bruke skylapper for å unngå dem!

Vet du, jeg legger ikke merke til det du skriver om her jeg.... Jeg er så utrolig lite opptatt av kjendiser og deres "perfekte" liv at jeg overhodet ikke ser at de er overalt.

Prøv å ta på skylappene og glem de. De fremstår som glansbilder, men vi vet jo ingenting om hvordan de har det.

De av vennene mine som fremstår som mest perfekt, med lange og hyppige utenlandsreiser, med store flotte fester, med perfekte kropper og de riktige klære,og alltid blide og imøtekommende, de er de av vennene våre som sliter mest som par og som familie.......Alt dette er bare et usselig skall som ikke betyr en døyt!!

Gjest er ikke lett
Skrevet

Jeg har tenkt på akkurat det samme. Det er et enormt press, overalt. Er ikke så lett å stå imot, og akseptere seg selv som man er, når man bombarderes med dette Idealet hvor enn man går. Synes jeg, og jeg har for lengst passert fjortisalderen. (Eller kanskje jeg er stuck på det stadiet?)

Jeg har også inntrykk av at det før i verden var nok å være dyktig for å komme seg fram. Nå må du være pen og tynn i tillegg, spesielt om du er kvinne. Mon tro om for eksempel Marit Christensen ville fått stillingen i nrk i dag med den størrelsen hun var på 80-90-tallet? Et "perfekt" ytre er visst mer verdt enn kunnskaper i dagens samfunn.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Jeg har tenkt på akkurat det samme. Det er et enormt press, overalt. Er ikke så lett å stå imot, og akseptere seg selv som man er, når man bombarderes med dette Idealet hvor enn man går. Synes jeg, og jeg har for lengst passert fjortisalderen. (Eller kanskje jeg er stuck på det stadiet?)

Jeg har også inntrykk av at det før i verden var nok å være dyktig for å komme seg fram. Nå må du være pen og tynn i tillegg, spesielt om du er kvinne. Mon tro om for eksempel Marit Christensen ville fått stillingen i nrk i dag med den størrelsen hun var på 80-90-tallet? Et "perfekt" ytre er visst mer verdt enn kunnskaper i dagens samfunn.

Er ikke enig i at et perfekt ytre er mer verdt enn kunnskap. Trenger du noen med kunnskap er det kvalifikasjoner du ser etter. Ikke hårsveis og vekt. MAO jeg blåser i hvordan håndtverkeren eller legen ser ut så lenge de kan jobben sin.

Gjest ikke enig
Skrevet

Er ikke enig i at et perfekt ytre er mer verdt enn kunnskap. Trenger du noen med kunnskap er det kvalifikasjoner du ser etter. Ikke hårsveis og vekt. MAO jeg blåser i hvordan håndtverkeren eller legen ser ut så lenge de kan jobben sin.

Jeg er heller ikke helt enig i dette. Jeg har en venninne som er tjukk, og som ser ut til å gi blaffen i at hun er det...Uforståelig for meg, men, men... Hun har gode kvalifikasjoner innen sitt fagfelt, og har aldri vært arbeidsløs. Sist hun skulle bytte jobb fikk hun alle jobbene som hun søkte på. Så hun ble nødt til å velge... Og hun er altså tjukk, og ikke bare litt!

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

Jeg er heller ikke helt enig i dette. Jeg har en venninne som er tjukk, og som ser ut til å gi blaffen i at hun er det...Uforståelig for meg, men, men... Hun har gode kvalifikasjoner innen sitt fagfelt, og har aldri vært arbeidsløs. Sist hun skulle bytte jobb fikk hun alle jobbene som hun søkte på. Så hun ble nødt til å velge... Og hun er altså tjukk, og ikke bare litt!

Godt å høre om slike erfaringer ;o) God fagkunnskap er gull verdt!

Skrevet

Vet du, jeg legger ikke merke til det du skriver om her jeg.... Jeg er så utrolig lite opptatt av kjendiser og deres "perfekte" liv at jeg overhodet ikke ser at de er overalt.

Prøv å ta på skylappene og glem de. De fremstår som glansbilder, men vi vet jo ingenting om hvordan de har det.

De av vennene mine som fremstår som mest perfekt, med lange og hyppige utenlandsreiser, med store flotte fester, med perfekte kropper og de riktige klære,og alltid blide og imøtekommende, de er de av vennene våre som sliter mest som par og som familie.......Alt dette er bare et usselig skall som ikke betyr en døyt!!

Jeg synes det er godt gjort bare at de greier å holde fasaden jeg. Det må ta mye krefter hvis de egentlig ikke har det bra.

Gjest er ikke lett
Skrevet

Godt å høre at noen ser lengre enn utseende, da:-) Håper det er det vanlige i arbeidslivet. Jeg tenkte mest på de som er synlige i media, jeg. Hvor mange av (de kvinnelige) programlederne på TV er overvektige for eksempel? Eller i film-og musikkbransjen? Tydeligvis er tjukke eller mindre vakre mennesker stort sett umusikalske, siden det skaper sjokkbølger blant ekspertene når en mer "normalt utseende" person som Kurt Nilsen eller Elin (hun som er svaksynt, husker ikke navnet) faktisk har talent. For ikke snakke om Susan Boyle...

Skrevet

Jeg synes det er godt gjort bare at de greier å holde fasaden jeg. Det må ta mye krefter hvis de egentlig ikke har det bra.

nettopp.....! De bruker kreftene helt feil. De burde brukt kreftene på hverandre, på barna og prøvd å finne tilbake til hverandre.

Du bruker også kreftene dine feil...Ikke heng deg opp i denne glansbilde-verdenen, men lev livet ditt slik du ønsker og slik du vil.

Skrevet

nettopp.....! De bruker kreftene helt feil. De burde brukt kreftene på hverandre, på barna og prøvd å finne tilbake til hverandre.

Du bruker også kreftene dine feil...Ikke heng deg opp i denne glansbilde-verdenen, men lev livet ditt slik du ønsker og slik du vil.

Ja, skal gjøre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...