Gå til innhold

NHD: Hva kan en finne ut v nevropsyk. utr?

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve
Skrevet

1. Hva kan man finne ut av med en slik utredning? (Fint med et litt detaljert svar om du har tid).

2. Kan man finne ut om man har forutsetning til å gjennomføre høyere utdanning?

Skrevet

man finner ut av kognitive funksjoner som husk, kons, o.l.

da jeg tok en slik test, konkluderte nevr.psykologen med att jeg hadde kognitiv profil som passet til en sykdom som paranoid schizofri, alternativt kronisk langvarig angstlidelse.

Jeg regner med att man kan finne ut om man passer til en jobb. Det det går litt på intelligens og.

Gjest Nå lurer jeg også..
Skrevet

man finner ut av kognitive funksjoner som husk, kons, o.l.

da jeg tok en slik test, konkluderte nevr.psykologen med att jeg hadde kognitiv profil som passet til en sykdom som paranoid schizofri, alternativt kronisk langvarig angstlidelse.

Jeg regner med att man kan finne ut om man passer til en jobb. Det det går litt på intelligens og.

Kan du si noe konkret om hvordan en svikt som er forenlig med schozofreni arter seg?

Bare hvis du syns det er greit selvfølgelig.

Skrevet

Kan du si noe konkret om hvordan en svikt som er forenlig med schozofreni arter seg?

Bare hvis du syns det er greit selvfølgelig.

Nei, ikke vet jeg. Jeg fikk bare resultatet. Det stod att jeg hadde en variert kognitiv profil. Scoret dårlig på husk, og kons, men veldig bra på det verbale. Det er det jeg husker av det. Da jeg fikk resultatet, så stod det att dette var forenlig med paranoid schizofreni, alternativt kronisk langvarig angstlidelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det blir det alt for omfattende å gjøre rede for her. Hva er den konkrete problemstillingen?

2. Ja, en kan få meget gode holdepunkter.

Gjest liten løve
Skrevet

1. Det blir det alt for omfattende å gjøre rede for her. Hva er den konkrete problemstillingen?

2. Ja, en kan få meget gode holdepunkter.

Jeg har hatt store problemer med hukommelse og oppmerksomhet. Dette var vektlagt mye i forbindelse med en søknad om uføretrygd.

Etter at jeg har begynt med Wellbutrin har oppmerksomheten blitt nærmest som før jeg ble syk. Jeg kan sitte på seminar i timesvis uten å ramle noe særlig ut av det. Hukommelsen er også mye bedre, men jeg kan glemme under stress.

Saken er den at jeg og behandler har snakket om at dersom den gode situasjonen vedvarer så er det riktig for meg å starte med utdanning neste høst. Vi har også blitt enige om at rettsvitenskap er studiet for meg.

Dette er et 5-årig studie, og hvis det er mulig ønsker jeg å få det dekt av NAV. De kan unntaksvis dekke så lange studier.

Jeg er redd for at fokuseringen på hukommelse og oppmerksomhet kan bli et hinder i forhold til NAV.

Jeg har gode karakterer fra videregående (over 5 i snitt), og har tatt to eksamener på universitetsnivå tidligere uten problemer. Jeg har derfor en tanke om at nevropsykologisk undersøkelse gjort når jeg er frisk vil vise at jeg har normal intelligens, hukommelse og oppmerksomhet. Jeg har en tanke om at testresultatet sånn sett kan bli et argument for å få dekt utdanningen.

1.Jeg ønsker i grunn å få bekreftet at en slik test vil kunne være et argument i en eventuell diskusjon med NAV. Kan den det?

Gjest min NAV-erfaring
Skrevet

Jeg har hatt store problemer med hukommelse og oppmerksomhet. Dette var vektlagt mye i forbindelse med en søknad om uføretrygd.

Etter at jeg har begynt med Wellbutrin har oppmerksomheten blitt nærmest som før jeg ble syk. Jeg kan sitte på seminar i timesvis uten å ramle noe særlig ut av det. Hukommelsen er også mye bedre, men jeg kan glemme under stress.

Saken er den at jeg og behandler har snakket om at dersom den gode situasjonen vedvarer så er det riktig for meg å starte med utdanning neste høst. Vi har også blitt enige om at rettsvitenskap er studiet for meg.

Dette er et 5-årig studie, og hvis det er mulig ønsker jeg å få det dekt av NAV. De kan unntaksvis dekke så lange studier.

Jeg er redd for at fokuseringen på hukommelse og oppmerksomhet kan bli et hinder i forhold til NAV.

Jeg har gode karakterer fra videregående (over 5 i snitt), og har tatt to eksamener på universitetsnivå tidligere uten problemer. Jeg har derfor en tanke om at nevropsykologisk undersøkelse gjort når jeg er frisk vil vise at jeg har normal intelligens, hukommelse og oppmerksomhet. Jeg har en tanke om at testresultatet sånn sett kan bli et argument for å få dekt utdanningen.

1.Jeg ønsker i grunn å få bekreftet at en slik test vil kunne være et argument i en eventuell diskusjon med NAV. Kan den det?

Jeg antar at du er mer prisgitt din saksbehandler på NAV enn hva testresultatene sier. Jeg fikk blankt avslag på det lengre studium og studium generelt, selv om jeg hadde 5,2 i snitt fra vgs og A'er fra universitetet.

Gjest liten løve
Skrevet

Jeg antar at du er mer prisgitt din saksbehandler på NAV enn hva testresultatene sier. Jeg fikk blankt avslag på det lengre studium og studium generelt, selv om jeg hadde 5,2 i snitt fra vgs og A'er fra universitetet.

Hva slags problemer har/hadde du? Sykdom, varighet...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En ny utredning kan helt klart hjelpe deg i denne prosessen. Det er nåsituasjonen som er avgjørende - ikke hvordan du var før i tiden. Studiene er nå og fremover.

Karakterene fra gymnas/vgs er den beste prediktor for hvordan en vil klare et universitetsstudium. Det samme er allerede avlagte eksamener.

NAV vil kunne vurdere det konkrete studiet og muligheten for senere jobb. Dette aner jeg intet om for ditt fag.

Lykke til :-)

Gjest min NAV-erfaring
Skrevet

Hva slags problemer har/hadde du? Sykdom, varighet...

Jeg hadde unnvikende pf, pluss noen depresjonsperioder. Ca 5 år antar jeg. Søkte skole selv, hoppet av hele NAV-systemet og har nå en lederstilling der jeg klarer meg svært godt. Ikke i drømmeyrket, men jeg har en jobb, jeg tjener penger, og ikke minst, jobben er en stor del av grunnen til at jeg holder meg frisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...