Gå til innhold

Blir deppa av å slanke meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forbinder slanking med å bli deppa og frustrert. Jeg trener regelmessig, alt fra to til fire ganger i uken. Kroppen strammes opp og jeg synes jeg ser slankere ut i speilet, men vekten går ikke ned. Jeg orker ikke bruke målebånd for da føler jeg meg som en ting. Synes slanking tingligjør meg. Jeg blir en sekk som skal veies og måles. Siden vekten ikke går ned, regner jeg med at jeg må jobbe mer med kostholdet. Kutte ut de verste uvanene. Problemet er at jeg er veldig glad i søtsaker og det har blitt en viktig del i livet mitt. Som et slangs antidepressiva i en trist hverdag. Bruker antidepressiva i tillegg da. Mulig det kan hjelpe litt i forhold til vekt, men jeg har ikke merket noe på vekta ennå. Hvordan kan jeg få et bedre forhold til slanking? Nå synes jeg det bare er slit og strev. Det skal jo være lystbetont å slanke seg også eller krever det overskudd og er ikke for folk som sliter?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal slutte å slanke deg og aldri mer ta ordet slanking i din munn.

I stedet skal du fokusere på en sunnere livsstil.

Skrevet

Jeg synes du skal slutte å slanke deg og aldri mer ta ordet slanking i din munn.

Tiltredes!

Etter å ha jojoslanket meg mesteparten av ungdommen og hele mitt voksne liv, var det først da jeg bestemte meg for at nok var nok, ikke mer kurer, ikke mer "når jeg blir slank, skal jeg...", bare fokus på sunt kosthold som fungerer for min kropp(gjør meg mett uten å overspise), at jeg gikk varig ned i vekt. Resultatet var 15 kg ned uten slanking(les: sulting) og de 15 kiloene er fortsatt borte, 5 år senere.

Alt dette "når jeg blir slank, skal jeg..." var passifiserende. "Når jeg bare blir i bedre form, skal jeg begynne på aerobic"(det er jo flaut å være i så dårlig form sammen med alle de spreke menneskene). "Når jeg bare blir litt slankere, skal jeg begynne i svømmehallen".

Ikke har jeg blitt atletisk, ikke har jeg blitt sylfide, men jeg har blitt kvitt en spiseforstyrrelse og sluttet å sette livet på hold til jeg blir slank.

Gjest Elextra
Skrevet

Når du trener og ser slankere ut i speilet, men veier det samme, er det fordi muskler veier mer enn fett. Med andre ord _er_ du slankere.

Du sier du ikke vil bruke målebånd, men synes veiing er helt ok. Jeg vil fraråde begge deler, men målebåndet sier vel egentlig mer.

Skrevet

For meg er det det samme. Slanking betyr sunnere livsstil i mine ører. Blir trist av å tenke på alt jeg må gi avkall på. Søtsakene mine er mine beste venner og verste fiender.

Skrevet

Når du trener og ser slankere ut i speilet, men veier det samme, er det fordi muskler veier mer enn fett. Med andre ord _er_ du slankere.

Du sier du ikke vil bruke målebånd, men synes veiing er helt ok. Jeg vil fraråde begge deler, men målebåndet sier vel egentlig mer.

Vuderer å ta i bruk målebåndet. Hvor lenge kan man skylde på at muskler veier mer enn fett? Jeg begynte treningen i slutten av januar i år. Har hatt til sammen opphold på kanskje seks uker til sammen ellers så har jeg trent regelmessig, mest tre ganger i uken og litt to ganger og fire ganger.

Gjest Hmmm lurer...
Skrevet

For meg er det det samme. Slanking betyr sunnere livsstil i mine ører. Blir trist av å tenke på alt jeg må gi avkall på. Søtsakene mine er mine beste venner og verste fiender.

Jeg har lagt om til en mye synnere livsstil og trives godt med det. Det er ikke noe i veien for å kose seg med ting man liker selv om du ønsker å veie mindre. Jeg er medlem av VG`s slankeklubb og deres motto er at alt er lov men ikke alltid. Og det er sant. Men det er jo en stor jobb å endre vaner, og ikke minst å bli kvitt søtsug. Men det at du har kommet godt i gang med trening er kjempebra. Hvis du vil vurdere å endre noe ved kostholdet ditt foreslår jeg at du konsentrerer deg om en ting av gangen.

Gjest verinoca
Skrevet

Vuderer å ta i bruk målebåndet. Hvor lenge kan man skylde på at muskler veier mer enn fett? Jeg begynte treningen i slutten av januar i år. Har hatt til sammen opphold på kanskje seks uker til sammen ellers så har jeg trent regelmessig, mest tre ganger i uken og litt to ganger og fire ganger.

Om du har en klump muskler og en klump fett som veier like mye, vil fettklumpen være 3 ganger større enn muskelklumpen. :-)

Skrevet

Om du har en klump muskler og en klump fett som veier like mye, vil fettklumpen være 3 ganger større enn muskelklumpen. :-)

Jeg har faktisk lagt på meg 3-4 kg siden jeg begynte å trene, men buksen begynner å sagge og jeg må stramme inn beltet et hakk til så det er jo positivt tegn. Jeg har hatt til sammen 13 uker borte fra regelmessig trening. Har trent alt fra 1 til 4 ganger i uken.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg har faktisk lagt på meg 3-4 kg siden jeg begynte å trene, men buksen begynner å sagge og jeg må stramme inn beltet et hakk til så det er jo positivt tegn. Jeg har hatt til sammen 13 uker borte fra regelmessig trening. Har trent alt fra 1 til 4 ganger i uken.

Det høres ut som muskler :-) Og jo mer muskler, jo høyere forbrenning --> du kan spise mer uten å legge på deg. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...