Gå til innhold

Tåle lite alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Jeg sa for ca 3 år siden til min psykiater at jeg har annerledes reaksjoner på alkohol enn andre mennesker. (det var ca da jeg begynte å drikke pga Fedon Lindbergs anbefalinger) Jeg blir nemmelig full av 2 glass vin og kan derfor kun drikke et glass på en kveld. Min psykiater smilte og sa, "Det er flott så blir du ikke alkoholiker", jeg sa bare ja vel. Men tanken slipper ikke helt fordi jeg syns dette er så merkelig. Jeg er blitt svært glad i vin og glad for at jeg kan ta et glass, men det hender jeg har prøvd å ta litt mer, 2 glass, men det er en skummel balanse for litt for mye og jeg våkner om natten, med hjertebank, svette og kvalme. Et glass blir jeg bare varm i hodet av og trøtt. Nå ser jeg i en avis i dag at de har funnet et gen som 1 av 5 har, dette gjør at man tåler mindre alkohol, men for min del lurte jeg på om jeg mangler et enzym fordi jeg får slike kraftige reaksjoner. Når man er glad i vin kan alle si at det er flott å være sånn, men jeg ville gjerne kunnet drukket mer vin. Jeg har oppdaget på nettet at en del kinesere reagerer som meg på alkohol, og de opplever også å ikke bli tatt på alvor når de henvender seg til sin lege. Kan man teste om man mangler dette enzymet? For jeg tenker jo at gjør jeg det er kanskje ikke et glass vin likevel like sunt for meg som for andre mennesker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Et glass vin er sikkert ikke usunt for deg. Ingen grunn til noen utredning for dette.

Skrevet

Et glass vin er sikkert ikke usunt for deg. Ingen grunn til noen utredning for dette.

Hei!

Takk for svar, det var jo sikkert er svar jeg vil høre, men jeg skulle ønske du kunne svart mere utfyllende. Det var uansett veldig snilt siden det litt sånn ikke helt hørte inn under ditt fagfelt. Men du har jo kunnskap om metabolisme og interaksjoner osv.. enzymer er jo viktige så det er rart at det er så greit for meg å drikke alkohol hvis jeg mangler enzym for nedbrytning.

Men jeg skal prøve å tenke på at dette er din oppfatning og min psykiaters, men ville du selv drukket vin hvis du hadde det samme problemet som meg? Ville du tenkt det er like sunt for deg da som for andre mennesker? Fedon Lindberg er jo indremedisiner så han vet jo sikkert men jeg har ikke noe kontakt med han, annet enn kjenner til han fra media og han uttalte seg jo meget generelt, men jeg leste da hans bok om middelshavskosthold. Fra avhold begynte jeg da å drikke vin nesten daglig, og det har jeg glede av syns jeg, men gleden kan jo bli kortvarig hvis jeg pådrar meg forgiftninger fordi jeg tåler alkohol dårligere enn nordmenn flest.

Finnes det andre nordmenn som har dette problemet tror du?

Jeg er nemmelig norsk, hadde jeg vært kineser hadde dette vært normalt for 90 % har denne enzym-mangelen.

For kinesere som vil drikke som nordmenn kan jeg godt skjønne det er veldig frustrerende. Sånn sett har jeg ikke noe problem annet enn at det kanskje ikke er bra for meg, men det mener altså du det er likevel.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Takk for svar, det var jo sikkert er svar jeg vil høre, men jeg skulle ønske du kunne svart mere utfyllende. Det var uansett veldig snilt siden det litt sånn ikke helt hørte inn under ditt fagfelt. Men du har jo kunnskap om metabolisme og interaksjoner osv.. enzymer er jo viktige så det er rart at det er så greit for meg å drikke alkohol hvis jeg mangler enzym for nedbrytning.

Men jeg skal prøve å tenke på at dette er din oppfatning og min psykiaters, men ville du selv drukket vin hvis du hadde det samme problemet som meg? Ville du tenkt det er like sunt for deg da som for andre mennesker? Fedon Lindberg er jo indremedisiner så han vet jo sikkert men jeg har ikke noe kontakt med han, annet enn kjenner til han fra media og han uttalte seg jo meget generelt, men jeg leste da hans bok om middelshavskosthold. Fra avhold begynte jeg da å drikke vin nesten daglig, og det har jeg glede av syns jeg, men gleden kan jo bli kortvarig hvis jeg pådrar meg forgiftninger fordi jeg tåler alkohol dårligere enn nordmenn flest.

Finnes det andre nordmenn som har dette problemet tror du?

Jeg er nemmelig norsk, hadde jeg vært kineser hadde dette vært normalt for 90 % har denne enzym-mangelen.

For kinesere som vil drikke som nordmenn kan jeg godt skjønne det er veldig frustrerende. Sånn sett har jeg ikke noe problem annet enn at det kanskje ikke er bra for meg, men det mener altså du det er likevel.

Hvorfor lager du et problem ut av dette? Noen tåler lite alkohol, noe tåler mye. Jeg tåler lite. Jeg er ikke stupfull etter to glass vin, men jeg blir ganske berusa. Spesielt hvis jeg er sliten. Når jeg har mensen eller har spist lite, tåler jeg også mindre.

Skrevet

Hvorfor lager du et problem ut av dette? Noen tåler lite alkohol, noe tåler mye. Jeg tåler lite. Jeg er ikke stupfull etter to glass vin, men jeg blir ganske berusa. Spesielt hvis jeg er sliten. Når jeg har mensen eller har spist lite, tåler jeg også mindre.

Hei!

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg lurer på.

Det var om det er sunt for slike som deg og meg å drikke alkohol hvis man mangler enzym, lurer på om det heter ADIH2 (usikker).

Et glass vin er sikkert greit en gang i blant, men som jeg skrev jeg liker å ta et glass vin daglig, det er det jeg lurer på hvor vidt er sunt eller ikke.

Det er også interessant at du kanskje da har det samme mangelen som meg fordi ingen i min familie eller venner har noe lignende. Det er tror jeg i den kaukasiske befolkning blant annet mer utbredt også, men ikke i Norden.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Det var om det er sunt for slike som deg og meg å drikke alkohol hvis man mangler enzym, lurer på om det heter ADIH2 (usikker).

Et glass vin er sikkert greit en gang i blant, men som jeg skrev jeg liker å ta et glass vin daglig, det er det jeg lurer på hvor vidt er sunt eller ikke.

Det er også interessant at du kanskje da har det samme mangelen som meg fordi ingen i min familie eller venner har noe lignende. Det er tror jeg i den kaukasiske befolkning blant annet mer utbredt også, men ikke i Norden.

''Det var om det er sunt for slike som deg og meg å drikke alkohol hvis man mangler enzym, lurer på om det heter ADIH2 (usikker)''

Det er sunt for meg ihvertfall ;o) Jeg har ikke greie på kjemi jeg, men jeg kan spørre datteren min om hun vet når hun kommer hjem. Jeg har bare tenkt at jeg tåler lite fordi jeg drikker for lite og dermed har dårlig trening.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Jeg leste visst litt for fort. Nå ser jeg at du drikker daglig. Det er kanskje ikke så sunt nei. Jeg drikker kanskje 2 glass i måneden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Om du mangler dette enzymet, skjer det intet annet enn at alkoholen er i blodet litt lengre tid. Det har ingen betydning for sunnheten.

Skrevet

Om du mangler dette enzymet, skjer det intet annet enn at alkoholen er i blodet litt lengre tid. Det har ingen betydning for sunnheten.

Hei!

Takk.:)

Skrevet

''Det var om det er sunt for slike som deg og meg å drikke alkohol hvis man mangler enzym, lurer på om det heter ADIH2 (usikker)''

Det er sunt for meg ihvertfall ;o) Jeg har ikke greie på kjemi jeg, men jeg kan spørre datteren min om hun vet når hun kommer hjem. Jeg har bare tenkt at jeg tåler lite fordi jeg drikker for lite og dermed har dårlig trening.

Hei!

Ja det tenkte jeg i begynnelsen også at jeg bare ikke var vant med alkohol. Men nå etter flere år så tåler jeg fortsatt ikke mer.

Jeg blir ikke dårlig av et glass vin, tåler det fint, og er glad i god vin.

Egentlig er det jo bra å ha denne mangelen, men for mennesker som fester meg sikkert ønsker å kunne drikke mye er det sikkert kjedelig. Tror jeg leste for noen år siden at en del kinesere tok antabus før de drakk.

Da tror jeg at jeg heller stopper ved et glass vin:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...