Gå til innhold

implantat eller bro


Gjest laustanna

Anbefalte innlegg

Gjest laustanna

Hei! Jeg har en fortann som er så ødelagt at den må erstattes av enten implantat eller bro. Fortanna ved siden av er rotfylt, men jeg tror ikke den kommer til å holde lenge fordi jeg kjenner ulming i den. Den kjennes rett og slett ikke bra ut, uten at det gjør vondt. Jeg vurderer rett og slett å trekke den ut og gjøre noe med den i samme slengen. Jeg har forstått det slik at når man trekker tenner og ikke setter inn implantat så vil kjeven krympe, noe som kan forandre utseende en del, man kan bli seende eldre ut. Det ønsker jeg selvsagt ikke. Er det virkelig slik? Hva tror du vil være best for meg å velge, implantat eller bro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest implantat er best

Implantat gir aller best resultat. Men det er dyrere og er en mer tidkrevende prosess, med relativ lang periode du må gå med en midlertidig løsning.

Snakk med tannlegen din om alternativene, og få et overslag over kostnader i tid og penger i tillegg til forskjellene på det endelige resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Implantat er vel en bedre løsning, hvis du har friske kjeveben. Men som det blir hevdet under her, er det mye dyrere og tar lengre tid enn bro. Dessuten slipper du å borre ned tennene som skal holde broen.

Implantat koster brått 20.000 pr tann.

Med bro kan prislappen komme på under halv pris av implantater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian P. Hajdu, tannlege

Implantat er den nyeste formen for tannerstatning. Det er en "skrue" som settes inn i kjevebenet og som gror fast der. Oppå skuen festes en tannkrone av porselen.

Bro har man benyttet seg lenge av .Det er en erstatning for tapt(e) tann/tenner ved at man fester disse på nabotennene og de vil ligge løst utenpå tannkjøttet men se ut som det er ekte tenner.

Man lager ikke implantat hvis nabotenner er svært ødelagt eller det er svært lite kjeveben der skruene skal bores inn.(slik som der bihulene er i overkjeven,smal kjevekam, eller kort vei ned til hovednerven i underkjeven med fare for å skade nerven).

Man lager ikke bro hvis det er friske nabotenner uten fyllinger som må slipes ned .

Ingen av løsningene er holdbare på sikt hvis man har tannløsningssykdom og man røyker samtidig.

Det er riktig at kjevebenet skrumper når man trekker en tann. Man blir liksom innhul i gommen der tannen har sittet.

Det nyeste nå, er at tannkirurgen kan transplantere ben fra et annet sted i munnen som ikke syns eller fra annet sted på kroppen og det i sammen med medikament kan gro ut nytt ben så man kan feste skrue. Dette tar tid, og man må som regel regne med å ha en løs erstatning av tannen i 3-4 måneder til skruen er festet.

Man må også betale ca 25 tusen for skrue og porselenstann.

En bro koster ca 6 tusen pr tann og man kan få den etter min 5 dager.

Man kan ikke ta tanntråd immellom tennene (for de henger fast i hverandre) Mange er fornøyde med bro og vi har lang erfaring!

Iditt tilfelle som kanskje må ha erstatning for to fortenner hadde jeg valgt implantat hvis de andre nabotennene var helt friske,du har fin tannstilling og du har normalt tannkjøtt og du ikke viser for mye av det når du smiler.

Hvis nabotennene er litt stygge/har fyllinger/er skjeve/og pris betyr mye ,hadde jeg valgt en bro. De nyeste broene fås nå med kun porselen og uten gull som i gamle dager!

Husk å bleke de andre tennene først hvis det kosmetiske betyr mye for deg!

Ps. Det kan hende rotfyllingen kan gjøres omigjen og den tannen blir bra,da blir den en verdifull bropillar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...