Gå til innhold

NHD: bytte av AD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på Cipralex i et år nå, prøvd ut forskjellige doser (opp til 30mg), men føler meg fremdeles ikke bra.

Er i det siste blitt veldig sliten og trett i tilegg til at jeg plages med mye angst pga daglige utfordringer og ønsker derfor å prøve ut en annen AD som kanskje kan fungere bedre på meg og angsten min.

Har bestilt time hos fastlegen min nå, men har lyst til å vite litt på forhånd hvilke alternativ AD jeg bør vurdere da jeg ikke har så mye erfaring med slik.

Har lest at om ikke ett SSRI fungerer, så er det ikke så stor sjanse for at et annet virker heller, men at en da bør vurdere en annen AD type, stemmer dette?

Har du noen forslag på AD og evt dosering av denne jeg bør prøve?Diagnose: GAD, dystymi / depresjon og sosial angst.

Skrevet

Jeg gikk også på cipralex ett år uten ønsket virkning og med en del ubehagelige bivirkninger. Nå bruker jeg Noritren som er de gamle AD. De virker på tre humørkjemikaler i hjernen; dopamin, serotoin og noradrenalin. Disse regulerer apetitt, motivasjon og søvn. En bivirkning er at jeg har problemer med å sovne om natten. Håper det går over. En annen bivirkning er munntørrhet. Den virker på sosial angst. Man får litt bedre selvbilde og skiter mer i hva andre tenker om en.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Av hensyn til den sosiale fobien, er det viktig å beholde påvirkinngen på serotoninsystemet. Derfor kan Efexor være et godt valg.

Var det ikke for det overnevnte, ville jeg anbefalt Wellbutrin som neste valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...