Gå til innhold

Har jeg depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har lenge lurt på om jeg har en form for depresjon, men siden jeg er for sjenert til å gå til legen å snakke om det, så prøver jeg her. Jeg har gjennom hele livet egentlig følt meg veldig ensom, og har hatt mange perioder der jeg har vert veldig lei meg også videre. Det har likevel aldri vart like lenge som det har gjort denne gangen. I begynnelsen av dette året så skilte foreldrene mine seg, det var dødsfall i familien og kjæresten min gjennom flere år slo opp med meg. Dette er nå over syv måneder siden, og jeg har etter dette ikke hatt en eneste hel bra dag. Jeg føler meg som regel helt tom innvendig, og det er ofte jeg ikke har lyst å gjøre noe som helst. Jeg går hele dagene å tenker, da spesielt på min eks, og jeg sover myye mer enn før, mange ganger fordi jeg rett og slett ikke orker å stå opp. Jeg har også mye dårligere konsentrasjon enn før, og orker mye mindre. Alt kan vere et slit. Jeg har alltid tenkt at det kom til å bli bedre etterhvert, men det virker ikke som om det blir det .. Kan også nevne at mange i familien min, da både min mor og min far, har hatt depresjon i løpet av livet, dersom det har noe å si. Så det jeg lurer på er om dette er typiske tegn på depresjon? Og om det er noe jeg kan gjøre med det? Tusen takk på forhånd! j 19

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har sannsynligvis en depresjon. Det er en betydelig grad av arvelighet ved denne sykdommen.

For behandling må du gå til fastlegen. Den beste behandlingen er en kombinasjon av samtaler og medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...