Gå til innhold

Trenger råd

Anbefalte innlegg

Gjest En tanke
Skrevet

Tror jeg har vært "normal" en stund nå, ikke de store svingningene som i sommer, annenhver uke med og uten energi. En trenger ikke være manisk selv om man shopper masse på nettet? Har holdt på med det noen dager nå, og det er gøy :-)

Pratet med en venn i dag som har bipolar, som tror jeg også har det. Men man merker vel det selv, om man er manisk? Tror ikke jeg er det nå, da hadde jeg hatt enda mer energi, har hatt det før.

Er det ulike grader av mani?

Har ikke BP diagnose. Så ringer dps i går, har fått behandler her nå. Spurte masse spørsmål, jeg liker ikke prate om år som er borte. Vil se fremover, men er vel nødvendig av og til. Tror ikke diagnosene jeg har stemmer, har lurt på BP selv, og folk her inne har foreslått det. Men nå ble jeg jo veldig skeptisk...

De kan hjelpe meg med ny utredning, og medisinering om nødvendig. Skal tenke på om jeg trenger hjelp til neste uke, men er usikker på hva de kan hjelpe med. Har tross alt klart meg ganske bra, likevel sliter jeg med tanker og å komme meg videre. Og hvis jeg sier jeg tror jeg har BP, vil de ta meg på alvor? Ei som sansynligvis har hatt gjentatte psykoser?

Har dere råd?

Jeg vil ha et godt liv, jeg vil ta utdannelse og klare meg selv. Jeg har håp om det :)

Hva er lurt å jobbe med hvis en har BP?

Gjest En tanke
Skrevet

Mener hva som er lurt å jobbe med i eventuell terapi hvis en har BP?

Gjest det mener jeg
Skrevet

Selvfølgelig skal du ta i mot dette tilbudet. Det er hundre ganger bedre å ligge i forkant av eventuelle nye ned- eller oppturer.

Og når folk lurer på om de er litt maniske eller ikke er det fordi det ringer en varselklokke langt der bake. Det er stor forskjell på maniske tilstander. Man kan være hypoman, og er da i tilfelle bipolar II. Det er en mildere form for mani.

Gjest En tanke
Skrevet

Selvfølgelig skal du ta i mot dette tilbudet. Det er hundre ganger bedre å ligge i forkant av eventuelle nye ned- eller oppturer.

Og når folk lurer på om de er litt maniske eller ikke er det fordi det ringer en varselklokke langt der bake. Det er stor forskjell på maniske tilstander. Man kan være hypoman, og er da i tilfelle bipolar II. Det er en mildere form for mani.

Ja, det er vel bedre å være i forkant, og det hadde vært greit å vite om det er BP også. Utredning innebærer vel også å grave tilbake i tid?

Det liker jeg ikke, blir dårlig av det..negativ,oppgitt og lite håp. Men skal ta med noen tester jeg har fylt ut på nettet, kanskje det hjelper. Folk med BP har vel også psykotiske symptomer, så det kan være forklaringen. Det er viktig for meg å ikke bli sett på som syk i gode perioder, vil ikke sykeligjøre alt. I gode perioder klarer jeg meg bedre, er mer normal.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er smart å la seg utrede. Her bør en hjelpe til med å gi alle opplysninger som kan være viktige.

Som bipolar bør en ikke jobbe skift som medfører nattarbeid. Ellers er det ingen spesielle hindringer om en hører på andre og blir sykemeldt om en av andre oppfattes som syk.

Gjest liten løve
Skrevet

Mener hva som er lurt å jobbe med i eventuell terapi hvis en har BP?

Samtalebehandling ved rene bipolare lidelser handler stort sett om støtte/begrensning i dårlige perioder, og å finne ut av hvordan man skal unngå å bli dårlig igjen når en er frisk. Legene bruker å legge vekt på god døgnrytme og sikre nok søvn, samt balanse ellers i livet. Passelig med arbeid/aktivitet og passelig med hvile. Og selvfølgelig at man tar de medisinene man skal ta for å holde sykdommen i sjakk.

Det er fullt mulig å ha flere psykiske lidelser på en gang, og da blir gjerne disse andre lidelsene behandlet litt for seg med den behandlingen som er effektiv mot den/de lidelsene.

Gjest En tanke
Skrevet

Det er smart å la seg utrede. Her bør en hjelpe til med å gi alle opplysninger som kan være viktige.

Som bipolar bør en ikke jobbe skift som medfører nattarbeid. Ellers er det ingen spesielle hindringer om en hører på andre og blir sykemeldt om en av andre oppfattes som syk.

''Det er smart å la seg utrede.''

Har tenkt på det i dag, jeg skal gjøre det. Og takk for tips om jobb, du skrev en gang at selv om noen har BP kan man få et godt liv :)

Gjest En tanke
Skrevet

Samtalebehandling ved rene bipolare lidelser handler stort sett om støtte/begrensning i dårlige perioder, og å finne ut av hvordan man skal unngå å bli dårlig igjen når en er frisk. Legene bruker å legge vekt på god døgnrytme og sikre nok søvn, samt balanse ellers i livet. Passelig med arbeid/aktivitet og passelig med hvile. Og selvfølgelig at man tar de medisinene man skal ta for å holde sykdommen i sjakk.

Det er fullt mulig å ha flere psykiske lidelser på en gang, og da blir gjerne disse andre lidelsene behandlet litt for seg med den behandlingen som er effektiv mot den/de lidelsene.

Takk. Har bestemt meg for å gjøre det, få ny utredning. Og ta imot den hjelpen jeg kan få for "hva det nå enn er".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...