Gå til innhold

Til N.H.D.

Gjest spørrsmål til N.H.D.

Anbefalte innlegg

Gjest spørrsmål til N.H.D.
Skrevet

Hei N.H.D.

Kan folk med fas og litt adhd ha sosialeproblemer selv om de har IQ som tilsvarer å ikke være psykisk utviklingshemmet?

Jeg har fas, litt adhd, angst, diabetes, refluks, noe med hjerteklaffen og plattfot.

Jeg har litt sosialeproblemer.

Det jeg sliter med sosialt er at hvis jeg er ett sted med noen hvor det er en del folk, da hender det at jeg slår noen, blir stresset, jeg liker ikke at noen tar på meg eller å få klem og jeg liker best at alt må være slik det pleier.

Jeg har også diagnosen mild psykisk utviklingshemmet men med den er jeg litt usikker om den stemmer for jeg har tatt noen IQ tester på internett og der får jeg opp 98 i IQ med beskjed om at jeg kan være klokere enn det.

Etter jeg fikk den beskjeden leste jeg om psykisk utviklingshemmning og der står det at IQ mellom 50 og 69 tilsvarer lett psykisk utviklingshemmning.

Kan den diagnosen være feil?

Hvis den er feil, går det da ann å få den fjernet eller forandret?

Hvis det går, hvem er det som da gjør det, er det psykolog eller er det fastlegen?

Psykologen min skal ta IQ test på meg for jeg sa hva jeg har fått i IQ på pcen.

Hvis jeg har mer enn 69 i IQ da ønsker jeg jo å få fjernet den diagnosen.

Kan de med fas+adhd også ha asperger/autisme som tileggsdiagnose?

Jeg spør for det har jeg lest kan følge med fas.

Jeg har aldri blitt testet for det.

De eneste fagpersonene jeg har kontakt med er diabeteslege, reflukslege, fastlege og psykolog.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''der får jeg opp 98 i IQ''

Har du byttet om på tallene, eller har du tatt en ny test? Forrige gang skrev du 89.

Gjest testingpånett
Skrevet

NHD har sagt at disse testene på nett ikke er til å stole på. Så jeg tror du skal se bort fra resultatene du har fått der.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har jeg svart på før.

Om testen hos psykologen viser at IQ er over 70, vil diagnosen psykisk utviklingshemming bli slettet.

Skrevet

Som andre påpeker er nett-tester bare tull. Du må ta en evnetest hos psykologen, ja, den kan du stole mer på...

Jeg tror ikke du er psykisk utviklingshemmet. Tror du har normal intelligens. Du har for bra språk til å være psykisk utviklingshememt.

Gjest apelsin
Skrevet

Som andre påpeker er nett-tester bare tull. Du må ta en evnetest hos psykologen, ja, den kan du stole mer på...

Jeg tror ikke du er psykisk utviklingshemmet. Tror du har normal intelligens. Du har for bra språk til å være psykisk utviklingshememt.

Hei DOLemannen.

Jeg tror også at diagnosen psykisk utviklingshemmning er feil til meg.

Psykologen min skal ta ny IQ test på meg.

Mild psykisk utviklingshemmning tilsvarer IQ mellom 50 og 69 og det er den svakeste.

Jeg har lest det på en side.

Psykologen som tok IQ test på meg på barneklinikken sa at jeg ikke er psykisk utviklingshemmet men hun skrev det selv om jeg ikke er det slik at jeg skal få rett hjelp.

Jeg føler at jeg ikke får rett hjelp for mine problemer.

Hvis jeg har IQ fra 70 og oppover, da må det jo være en annen diagnose de kan forandre det til.

Skrevet

Broren min er lettere psykisk utviklingshemmet, og skriver helt normalt og har helt normalt språk.

Men man ser på innholdet i det han skriver, og forsåvidt i det appelsin skriver også, at dette er mennesker med litt større utfordringer enn normalbefolkningen.

Gjest spørsmål4
Skrevet

''der får jeg opp 98 i IQ''

Har du byttet om på tallene, eller har du tatt en ny test? Forrige gang skrev du 89.

Jeg har tatt en ny test og da fikk jeg 98 i IQ og beskjed på at jeg kunne være klokere enn det for det er ikke helt rett.

På noen områder er jeg nesten overklok og med det sosiale sliter jeg.

Pluss at jeg er litt barnslig for alderen.

Jeg husker også så gått tilbake i tid som til 1995 og da var jeg ca 5 år.

Gjest apelsin1
Skrevet

Broren min er lettere psykisk utviklingshemmet, og skriver helt normalt og har helt normalt språk.

Men man ser på innholdet i det han skriver, og forsåvidt i det appelsin skriver også, at dette er mennesker med litt større utfordringer enn normalbefolkningen.

Hei zellicia.

Hva har din sønn i IQ når psykologen testet han?

Har han symptomer på adhd, add, autisme, atypisk autisme, høytfungerende autisme, asperger eller autistiske trekk?

Her står hva IQ er når det tilsvarer psykisk utviklingshemmning.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/psykisk-utviklingshemning-2847.html

47k – I

Her står hva IQ er når det tilsvarer asperger.

http://www.lommelegen.no/796915/aspergers-syndrom

92k –

Gjest apelsin
Skrevet

Hei Zellica.

Jeg glemte å legge med dette.

Der står det om fas som jeg har og jeg har litt adhd pluss kroniske diagnoser.

Så du har sett på et innlegg fra meg på bokstavbarn, så ble jeg henvist til habilliteringstjenesten for voksne og der fikk jeg avslag så nå skal de vente med å sende ny henvisning.

Hvis det er noe der du lurer på om jeg er blitt utredet for som du leser, da er det bare å spørre meg.

http://www.borgestadklinikken.no/sider/fil.asp?id=408

http://www.borgestadklinikken.no/sider/fil.asp?id=71 – –

Skrevet

Hei zellicia.

Hva har din sønn i IQ når psykologen testet han?

Har han symptomer på adhd, add, autisme, atypisk autisme, høytfungerende autisme, asperger eller autistiske trekk?

Her står hva IQ er når det tilsvarer psykisk utviklingshemmning.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/psykisk-utviklingshemning-2847.html

47k – I

Her står hva IQ er når det tilsvarer asperger.

http://www.lommelegen.no/796915/aspergers-syndrom

92k –

Broren min, ikke sønnen min, er en helt klassisk lettere psykisk utviklingshemmet ung mann. Hverken mer eller mindre. Ingen tilleggsdiagnoser av noe slag.

Jeg har ikke de nyeste tallene for hans tester, men da han ble testet som barn, lå han på 68. Altså akkurat på grensen, men det er ikke tvil om at diagnosen er riktig. Det viser adferden hans og det han sier/skriver.

Jeg mener at like så viktig som IQ-tester, er en utredning av funksjonsnivået til personen. Her kan du lese litt om det: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/04/12/20-000-kan-vre-skjulte-utv/index.xml

Det er ingen tvil om at du har diagnoser som gir deg utfordringer, apelsin, men jeg tror det er viktig at du ikke bruker for mye tid og krefter på hvilke diagnoser du har eller ikke har, men heller på å få hjelp med de utfordringene i hverdagen som du har.

Gjest apelsin
Skrevet

Broren min, ikke sønnen min, er en helt klassisk lettere psykisk utviklingshemmet ung mann. Hverken mer eller mindre. Ingen tilleggsdiagnoser av noe slag.

Jeg har ikke de nyeste tallene for hans tester, men da han ble testet som barn, lå han på 68. Altså akkurat på grensen, men det er ikke tvil om at diagnosen er riktig. Det viser adferden hans og det han sier/skriver.

Jeg mener at like så viktig som IQ-tester, er en utredning av funksjonsnivået til personen. Her kan du lese litt om det: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/04/12/20-000-kan-vre-skjulte-utv/index.xml

Det er ingen tvil om at du har diagnoser som gir deg utfordringer, apelsin, men jeg tror det er viktig at du ikke bruker for mye tid og krefter på hvilke diagnoser du har eller ikke har, men heller på å få hjelp med de utfordringene i hverdagen som du har.

Hei zellica.

Jeg har kun blitt testet med IQ test når psykologer har testet meg og når jeg gikk til nevrolog var det kunn snakking om hvordan impulskontrollen min var og når jeg har vært hos psykiater, da har det vært kun tema om medisin og en eller to ganger der og så har fastlegen overtatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...