Gå til innhold

Skiftarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i en annen tråd at du ikke anbefalte mennesker som er bipolare å ta skiftarbeid som medfører nattevakter. Jeg er bipolar og vurderer nå i voksen alder å ta sykepleierutdannelsen. Det medfører jo nattarbeid. Hvis man er godt medisinert, vil det da kunne forsvares å ta denne utdannelsen?

candyqueen_83
Skrevet

Man er jo ikke nødt til å arbeide natt som sykepleier.

Skrevet

Man er jo ikke nødt til å arbeide natt som sykepleier.

er man ikke? Jeg trodde man måtte

Caloni Makaroni
Skrevet

Om man jobber på en poliklinikk så har de åpent kun i vanlig kontortid, for eksempel. Bipolare bør ha en jevn døgnrytme, og skiftarbeid/nattarbeid kan være uheldig for disse.

Jeg tror ikke at de fleste arbeidsplasser har rundturnus (dvs arbeid både dag-kveld-natt). De fleste har egne nattevaktstillinger, er hva jeg har inntrykk av. Det skal iallfall lett la seg gjøre å få seg en sykepleierstilling uten nattarbeid.

candyqueen_83
Skrevet

På sykehus vet jeg ikke om man må eller ikke. Men på sykehjem eller i hjemmesykepleien må man hvertfall ikke det.

Skrevet

Om man jobber på en poliklinikk så har de åpent kun i vanlig kontortid, for eksempel. Bipolare bør ha en jevn døgnrytme, og skiftarbeid/nattarbeid kan være uheldig for disse.

Jeg tror ikke at de fleste arbeidsplasser har rundturnus (dvs arbeid både dag-kveld-natt). De fleste har egne nattevaktstillinger, er hva jeg har inntrykk av. Det skal iallfall lett la seg gjøre å få seg en sykepleierstilling uten nattarbeid.

Jeg kan kontakte sykepleierforbundet eller noe lignende å spørre dem. Det finnes sikkert noen spør-svar sider inne på nettet om sykepleierutdannelse også.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg kan kontakte sykepleierforbundet eller noe lignende å spørre dem. Det finnes sikkert noen spør-svar sider inne på nettet om sykepleierutdannelse også.

Du kan nok få råd om type arbeid derfra, ja. Men turnuser lager den enkelte arbeidsplass selv. Så om du søker jobb på en døgnbasert enhet må du se i stillingsannonsen om arbeidet innebærer nattevakter.

Skrevet

Du kan nok få råd om type arbeid derfra, ja. Men turnuser lager den enkelte arbeidsplass selv. Så om du søker jobb på en døgnbasert enhet må du se i stillingsannonsen om arbeidet innebærer nattevakter.

Det er godt å vite. Takk.

Skrevet

Sykepleieryrket er mangslungent; det er utrolig mye man kan gjøre som ferdig utdannet. Mange spennende videreutdannelser. Man kan jobbe med alt fra rådgiving i en helt hundre prosent " åtte til fire," eller velge noe med mer action om man vil det selv. Det er mulig at utdannelsen krever at man tar noen nattevakter. Imidlertid tror jeg du slipper det om du kan vise en legeattest på at du av helsemessige årsaker ikke bør gjøre dette. Og om man velger noe mer "action-fylt," så vil nok også en slik attest være til hjelp. Er man syk eller funksjonshemmet, har man klare krav på tilrettelegging i arbeid etter norsk lov.

Skrevet

Sykepleieryrket er mangslungent; det er utrolig mye man kan gjøre som ferdig utdannet. Mange spennende videreutdannelser. Man kan jobbe med alt fra rådgiving i en helt hundre prosent " åtte til fire," eller velge noe med mer action om man vil det selv. Det er mulig at utdannelsen krever at man tar noen nattevakter. Imidlertid tror jeg du slipper det om du kan vise en legeattest på at du av helsemessige årsaker ikke bør gjøre dette. Og om man velger noe mer "action-fylt," så vil nok også en slik attest være til hjelp. Er man syk eller funksjonshemmet, har man klare krav på tilrettelegging i arbeid etter norsk lov.

I vår praksis har vi kun hatt 2 nattevakter i løpet av hver praksisperiode. Nå vet jeg lite om bipolare og nattevakter, men påkjenningen blir jo ikke så stor av 2 nattevakter i løpet av 12 uker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er de færreste sykepeiere som arbeider nattevakter. De fleste går i skift med dagvakter og kveldsvakter.

Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber turnus. Det verste for meg er de gangene jeg har kveldsvakt for så å ha dagvakt dagen etter. Da sover jeg ofte veldig lite. Dette vet jeg også er et vanlig problem for en del andre som jobber i turnus. Så selv om du ikke må jobbe natt så kan det allikevel bli problemer med søvnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...