Gå til innhold

Kan CYP enzymer måles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer fordi jeg over hode ikke reagerer på Pralgin- eller Pinex Forte. Da mener jeg helt fra første tablett jeg rørte av det stoffet. Jeg har prøvd noe mer rent kodein en gang jeg var utenlands, men det virket heller ikke på meg.

Om jeg skal telle antall ganger noen har skrevet ut paracet+kodeiin praparat til meg, så kan det ikke være mer enn kanskje fem på femten år, og da snakk om MAX førti stykker. Legen der jeg vokste opp sa at det var noen få som ikke reagerte på PF... Jeg leste så en artikkel i et eller annet tidskrift om at det var gjort noen forøk på noe lignende og at noen rett og slett ikke nyttiggjorde seg stoffet fordi de hadde overproduksjon av nedbrytende enzymer.

Min nåværende lege forstår seg ikke på dette. Han ville gi meg tramadolpreparat, men så at det og epilepsi var en dårlig kombinasjon. Dermed skrev han bare ut PF i håp om at det skulle virke... Jeg lurer på om disse CYP enzymene kan måles - nettopp for å få gehør for at dette virkelig ikke bare er noe svada fra min side? Er så frustrerende når ting ikke virker eller kan brukes. Akupunktur hjelper, men jeg har ikke alltid råd til det. Krutt som Indocid kan funke mot smerter, men jeg blir rett og slett dårlig av det...kaster opp.... Da har jeg heller vondt.

Men får å holde seg til overskriften.. Kan man måle nivået av disse enzymene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette kan måles :-)

Skrevet

Husker ikke hvilket, men mener å ha lest att det er ett eller flere SSRI piller som gjør att man ikke får noe virkning av kodeinet i PF.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...