Gå til innhold

Viktig å fortsette/fullføre utdannelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere, og NHD? Er det vitkig for meg å fortsette med utdannelsen, til jeg får en grad, altså fullføre?

Jeg ser ikke noe poeng i å slite mer med dette... har ikke noe håp om at det kommer til å bli enklere. En relevant jobb stiller også enda større krav igjen - er mange slitere som kan "gjemme" seg bort i utdannelsessystemet...

Men hva skal jeg i såfall ta meg til? Det vet jeg ikke.

Hilsen SMIR.

Skrevet

Jeg syns du skulle fullføre en grad fordi det utdanning kan alltid komme deg til gode, også er det noe med å fullføre noe man har begynt på osv. Hvor mange studiepoeng har du igjen?

Kanskje det går an å tenke hva som skal til for at du klarer å ta resten? Hva er motiverende?

Gjest krekling
Skrevet

Det er viktig for selvfølelsen å fullføre det en begynner på.

Skrevet

Finner ikke glede i studiene hvis det ikke er fordi jeg skal bli det og det i fremtiden...

Skrevet

Finner ikke glede i studiene hvis det ikke er fordi jeg skal bli det og det i fremtiden...

Jeg mener nok litt anderledes enn de fleste om dette - jeg synes det av og til kan være godt å gi seg. Kutte ut ting som ikke gir enn noe mer enn bekymringer og stress - selv om det betyr å gi opp. Men det er jo viktig at det erstattes med noe annet meningsfylt og ikke bare gjør at man ligger på sofaen og ser på TV f.eks.

Nå har ikke jeg noe greie på psykiatri, altså - bare så det er sagt...!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Studier er investering i fremtiden.

Hvem vet, du er kanskje frisk og klar for jobb, når du er ferdig å studere?

Om det er for tøft av helsemessige årsaker å studere på fulltid, kan du kanskje studere deltid?

Om du helst ikke vil studere, hva vil du da gjøre? Tror det er sunt å ha noe å gjøre.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er smir, eller hva du studerer. Men du kommer med dette spørsmålet ganske ofte, hadde jeg vært deg, så hadde jeg fortsatt.

JEg har gått uten mål og mening i flere år, tidlig i 20 årene, bare mottatt trygd, med 0 venner, og ingenting av verdi. Tiden gikk da fort, og jeg tror jeg ødela noe i meg sjøl da.

Jeg har siden det, levd bedre liv i perioder. JEg har ingen reel jobb nå, men jeg stiller opp 8 timer i uka til en i familien som er handikappet. Noe må man ha i livet sitt..

Skrevet

Slutt med god samvittighet :-) Bedre å gjøre det nå i oktober, enn feks. mai.

Visst du er 100 prosent sikker. Jeg også bommet på utdannelsen min. Tre år med studielån på en utdannelse jeg ikke har noe bruk eller nytte av i dag i arbeidssammenheng. Driver å betaler på studielånet og må gjøre det til jeg blir pensjonist. Angrer på at jeg ikke sluttet før.

Skrevet

Det trengs kompetanse på det og det. Kanskje du får bruk for det i en eller annen sammenheng.

Skrevet

Har funnet ut at det er best å ta opp dette med psykiateren jeg nå har fått... blir for kort å skrive hvordan tingene er her, og det virker som rådene blir så tilfeldige... det er ingen kritikk, absolutt ikke, om ikke annet enn av internett som konsultasjonsforum...

Tror jeg "gir opp", jeg. Saken er vel heller at jeg ikke klarer mer, men får snakke med psykiateren. Tror det er best.

Men takk for innspillene uansett. =)

Skrevet

Har funnet ut at det er best å ta opp dette med psykiateren jeg nå har fått... blir for kort å skrive hvordan tingene er her, og det virker som rådene blir så tilfeldige... det er ingen kritikk, absolutt ikke, om ikke annet enn av internett som konsultasjonsforum...

Tror jeg "gir opp", jeg. Saken er vel heller at jeg ikke klarer mer, men får snakke med psykiateren. Tror det er best.

Men takk for innspillene uansett. =)

Værsågod;-) Det er klart at på et nettforum så tar mange utgangspunk i sine egen erfaringer osv.

God ide å ta det opp med psykiateren. Snakk om hvilke alternativer du har til å få et meningsfult innhold i hverdagen og fremtiden.

Du har jo mange ressurser, selv om du sliter med ditt.

Skrevet

Jeg er overbevist om at det er vesentlig bedre å holde på med studier enn å kun være "pasient" (dvs. kun bruke dagsenter ol) på heltid. Men jeg tror også at det kan være nødvendig å endre studieplaner underveis, slik at man vet at man utdanner seg i en retning det er sannsynlig at man klarer å jobbe innenfor.

Skrevet

Jeg er overbevist om at det er vesentlig bedre å holde på med studier enn å kun være "pasient" (dvs. kun bruke dagsenter ol) på heltid. Men jeg tror også at det kan være nødvendig å endre studieplaner underveis, slik at man vet at man utdanner seg i en retning det er sannsynlig at man klarer å jobbe innenfor.

Hva kan det være jeg kan klare å jobbe med i fremtiden?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ingen er vel spåmann/kvinne.

Jeg vet ikke hva du kan jobbe med i fremtiden. Jeg vet hva jeg jobber med nå, men jeg vet ikke hva jeg selv jobber med i fremtiden.

Det jeg vet, er et jeg fokuserer på nu'et, og jobber uten å tenke så mye på fremtid. Som student levde jeg også i nuet, sånn studiemessig. Men tenkte selvsagt økonomi fremover, og forsøkte å ikke ha overforbruk mens jeg levde på studielån.

Skrevet

Ingen er vel spåmann/kvinne.

Jeg vet ikke hva du kan jobbe med i fremtiden. Jeg vet hva jeg jobber med nå, men jeg vet ikke hva jeg selv jobber med i fremtiden.

Det jeg vet, er et jeg fokuserer på nu'et, og jobber uten å tenke så mye på fremtid. Som student levde jeg også i nuet, sånn studiemessig. Men tenkte selvsagt økonomi fremover, og forsøkte å ikke ha overforbruk mens jeg levde på studielån.

Joda, det går nok an å utelukkende en del på bakgrunn av helseopplysninger... er det jeg spør om. =)

Skrevet

Jeg tror du skal jobbe med ting som ikke krever altfor mye sosial samhandling; synes du skal diskutere nøye med din nye behandler hva slags yrker som det er sannsynlig at du vil ha det ok med. Kanskje bør du også gå en ny runde med nav på temaet.

Skrevet

Jeg tror du skal jobbe med ting som ikke krever altfor mye sosial samhandling; synes du skal diskutere nøye med din nye behandler hva slags yrker som det er sannsynlig at du vil ha det ok med. Kanskje bør du også gå en ny runde med nav på temaet.

Men det er jo akkurat det vi alle har funnet frem til allerede, og derfor har jeg fått lov til å fortsette med den utdannelsen jeg tar nå...

Gjest hadde det vært noe?
Skrevet

Men det er jo akkurat det vi alle har funnet frem til allerede, og derfor har jeg fått lov til å fortsette med den utdannelsen jeg tar nå...

Kan du studere litt på deltid, og samtidig være på tiltak eller i en liten jobb ved siden av?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...