Gå til innhold

NHD-Asberger og førerkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart til utrednig for Asberger på DPS, men jeg er redd for hva det vil ha å si for mitt førerkort hvis jeg får den diagnosen. Har kjørt skadefritt i nesten 10 år og har ingen problemer i trafikken eller med å forstå trafikkregler og dens hensikt. Har god medfølelse for andre, men ellers er det endel jeg kjenner meg igjen i ang asberger. Fungerer ikke så godt sosialt, har problemer med arbeidslivet, har angst, depresjon, tvangstanker og handlinger, søvnproblemer, tåler kritikk og mas dårlig, blir flau av ros og jeg hater å være midtpunkt. Kan i noen situasjoner miste konsentrasjonen og bli distrahert, men det er hvis jeg skal lese, og når jeg skal jobbe (spesielt i nærheten av andre) Jeg har problemer med å forstå når jeg blir instruert i f.eks en arbeidsoppgave. Der jeg kommer fra ble jeg ofte kalt teit og åndssvak så jeg flyttet til en plass nesten ingen kjente meg, men jeg opplever å bli misforstått av flere. Evnetest på DPS var normal bortsett fra det å legge merke til detaljer. Der skåret jeg ganske høyt. Har litt problemer med å gjøre husarbeid og har jeg ærender så drøyer jeg det uten å vite hvorfor. Avtaler med f.eks lege eller NAV klarer jeg å holde, men det er nok fordi det ligger rett borti gata. Kan dette ligne asberger og hvordan kan en slik diagnose påvirke retten til førerkort for min del? Tusen takk for svar. Vil gjerne høre fra andre med den diagnosen også:-)

Skrevet

Hei!

Førerkortet trenger du ikke bekymre deg for, hvis du har kjørt skadefritt enda mindre.

Jeg har asperger syndrom og kommer ikke til å miste dette, jeg har til og med kollidert en gang i Kongens gate i Oslo, det var også min skyld.

Ellers kjører jeg bra og skadefritt, men siden jeg er plaget med fjernhet har jeg gjort kjøringen til en "svært bevist handling" dvs at jeg alltid sier i fra til passasjerer at jeg må konsentrere meg om trafikken og prate gjør jeg etterpå, dette gjelder bykjøring ikke landeveiskjøring, for det er mindre å passe på ved landeveiskjøring.

Jeg sliter ikke med alt det der du sliter med, jeg har vist bare asperger syndrom jeg, det vanskelige for meg er/var det sosiale. I det siste med alle mulige lure setninger og knep og triks fra min psykiater føler jeg at det sosiale går ganske så bra, men likevel sier min psykiater at jeg har asperger syndrom og at tvilen min nettopp kommer av at jeg er blitt flinkere sosialt. Det er ikke noen diagnose jeg vokser, utvikler meg ut av, har min psykiater sagt, den må jeg akseptere.

Jeg blir egentlig mest sliten av det sosiale, mange ganger har jeg stor glede av det, da jeg liker å prate om de emnene som interesserer meg, men jeg lærte i løpet av livet at min måte å samtale på bærer litt preg av monolog, det var litt lite gjensidighet. Jeg oppfatter da ingenting av hva andre mennesker måtte tenke eller føle om det jeg sier, jeg er da inne i mitt spor og stopper ikke før jeg har fått sagt alt.

Jeg og mine sønner har ikke noe ønske om å være midtpunkt, men ingen av oss har problemer med det i situasjoner der vi snakker om våre interesser. Da merker jeg ikke om det er 1 eller 1000 tilhørere, da er jeg i en indre følelse av stor velvære, hvis du skjønner for jeg blir så begeistret inni meg når jeg tenker på visse ting at jeg bare glemmer det som er rundt meg. Litt sånn som Ødegård, men på meg syns ikke begeistringen på utsiden, den bare fyller meg med stor glede, fred og mening.

Det rundt meg legger jeg lite merke til, dette oppdager jeg ofte, da jeg har en mann som stadig vekk kommenterer verden på en helt annen måte. Jeg oppdager mer som deg detaljene.

En dag min mann og jeg kjørte pekte min mann på en dame med røde klær som stod og ventet på grønt lys. Han sa, "Der er en psykiatrisk pasient", jeg ble meget forundret, hvordan kan du mene noe sånt? spurte jeg, da svarte han, jeg ser det på kleskoden. Etter dette hengte jeg vekk min røde kåpe, når min mann en dag nå spurte hvorfor jeg aldri bruker denne kåpen henviste jeg til hans kommentar for et år siden ca. Han sa da, "Nei, gi deg, det var mer enn at hun var kledd i rødt". Dette er selvfølgelig bare et av mange eksempler, men mens jeg ikke oppdager menneskers intensjoner, eller ser helheter, gjør nettopp min mann det og der får jeg en daglig erfaring med kan du si den normale måten å se verden på. Jeg oppdager heller detaljene som deg og derfor synd min mann ofte jeg gjør morsomme observasjoner.

Vi er jo like forskjellige vi med asperger syndrom som andre mennesker, slik at sikkert er ikke alle like glad i å være midtpunkt heller. Jeg er glad jeg ikke strever med sånt for jeg vurderer å bli foreleser i fysiologi.

Jeg er en dårlig pedagog, jeg skjønner ikke hva andre mennesker ikke skjønner, og spør de gjentar jeg det jeg sier, og skjønner de det ikke da blir jeg irritert. Men jeg har sett en del sånne forelesere på Blindern slik at der tror jeg man kan klare å jobbe, men med små barn er jeg en liten katastrofe, jeg lærer langt over hodet på dem. Da jeg skal forklare mine barn ting og her en dag skulle lære min sønn å regne med X da han er ivrig i matematikk, lagde jeg noen lite pedagogiske regnestykker til han der jeg forventet at han skjønte at når jeg ikke skrev et tall på høyre siden i en ligning selvfølgelig da selv må kunne tenke at han da skal flytte over et tall og skifte fortegn, han ble irritert og jeg ble frustrert, men min mann er veldig flink til å lære bort.

Siden du skal til utredning: Håper du at de setter diagnosen på deg? Tror du selv at du har den? Jeg ville ha diagnosen da jeg fikk den, men jeg skjønner ikke hvordan de kunne sette den på meg fordi jeg er ikke så ensporet som visse aspergere er, jeg er i følge meg selv et tvilstilfelle, men ikke i følge andre. Det er min gåte rett og slett hvordan jeg kunne få diagnosen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det står intet spesifikt om Asperger i foskriften.

Igjen er det de tre: Konsentrasjon, oppmerksomhet og adferd som skal vurderes.

Skrevet

Det er ikke slik at jeg vil ha diagnosen, men det kan forklare ganske mye. Jeg fikk først umoden pf som diagnose og så ble den endret til dels umoden og dels ustabil pf for så igjen å bli endret til ustabil. Asberger kjenner jeg meg mer igjen i, men om jeg har den vil utredningen vise.

Skrevet

Det står intet spesifikt om Asperger i foskriften.

Igjen er det de tre: Konsentrasjon, oppmerksomhet og adferd som skal vurderes.

Hei!

Det stod noe i forskriften om asperger syndrom, men at det skulle vurderes opp mot funksjonsnivå, og som kjent er det jo store sprik blant aspergere, da noen greier bra et selvstendig liv og hvor en sånn vurdering ikke trengs mens andre har store problemer og knapt klarer å gjøre rede for en enkel sak selv skriftlig.

Spriket gjenspeiles også i IQ, da noen har normal IQ ned mot 80, mens andre har høy IQ over 130, har man 140 kan man komme inn i mensa, noe som vel er uinteressant for de fleste med asperger, da det er en sosial klubb med lite nyttig på agendaen. Men altså Bill Gates tror jeg har 164 i IQ og han har asperger syndrom han også.

Apropo Bill Gates, min mann og jeg skal sende inn forslag til at han blir nominert til fredsprisen. Han er virkelig et spesielt menneske man har mye å lære av.

Skrevet

Hei!

Det stod noe i forskriften om asperger syndrom, men at det skulle vurderes opp mot funksjonsnivå, og som kjent er det jo store sprik blant aspergere, da noen greier bra et selvstendig liv og hvor en sånn vurdering ikke trengs mens andre har store problemer og knapt klarer å gjøre rede for en enkel sak selv skriftlig.

Spriket gjenspeiles også i IQ, da noen har normal IQ ned mot 80, mens andre har høy IQ over 130, har man 140 kan man komme inn i mensa, noe som vel er uinteressant for de fleste med asperger, da det er en sosial klubb med lite nyttig på agendaen. Men altså Bill Gates tror jeg har 164 i IQ og han har asperger syndrom han også.

Apropo Bill Gates, min mann og jeg skal sende inn forslag til at han blir nominert til fredsprisen. Han er virkelig et spesielt menneske man har mye å lære av.

''Apropo Bill Gates, min mann og jeg skal sende inn forslag til at han blir nominert til fredsprisen. ''

Jaja. Når Obama kunne få den, så hvorfor ikke!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...